4,200 התנגדויות נגד בניית שכונה חרדית במצפה נפתוח

תוכנית מצפה נפתוח היא התוכנית הראשונה שהופקדה להתנגדויות הציבור מבין תוכנית מערב ירושלים, שמקדמת הרשות לפיתוח ירושלים. המועצה הארצית אמורה לקבל החלטה, האם יש לייעד את הקרקע לבינוי

4,200 התנגדויות הוגשו למועצה הארצית לתכנון ובנייה נגד תוכנית מצפה נפתוח, להקמת שכונה חרדית בת 2,000 יחידות דיור בעמק הארזים. רוב ההתנגדויות נאספו על-ידי הארגונים הסביבתיים רמות למען הסביבה, מטה ירוק, מגמה ירוקה, אדם טבע ודין וארגונים נוספים בקואליציה למען שימור הרי ירושלים. היום (ד') הוא היום האחרון להגשת התנגדויות לתוכנית.

תוכנית מצפה נפתוח היא התוכנית הראשונה שהופקדה להתנגדויות הציבור מבין תוכנית מערב ירושלים, שמקדמת הרשות לפיתוח ירושלים. המועצה הארצית אמורה לקבל החלטה, האם יש לייעד את הקרקע לבינוי. במקביל, דנה הוועדה המחוזית בתוכנית המפורטת לבינוי השכונה החרדית במצפה נפתוח.

המתנגדים טוענים, כי פיתוח מערב ירושלים, ובכלל זה מצפה נפתוח, יבוא בהכרח על חשבון פיתוח חיוני במרכז הבירה, ויגביר את עליבותה של העיר. מצפה נפתוח, לטענתם, הוא אחד המקומות הטבעיים האחרונים שנותרו בסביבת ירושלים, ובנייה באיזור זה תגרום לנזק בלתי הפיך לערכי טבע.

מרכזת הקואליציה למען שימור הרי ירושלים, יעל אליישר, אמרה, כי ההיענות הציבורית הנרחבת למאבק משקפת את רצון הציבור לשמור על שטחים פתוחים ועל רצונו לחזק את ירושלים מבפנים. מספרם הרב של המתנגדים מחייב את המועצה הארצית לעצור כל בינוי ממערב לירושלים.

תוכנית מצפה נפתוח היא חלק מתוכנית מערב ירושלים של האדריכל משה ספדיה. שטח התוכנית 26 אלף דונם, והיא כוללת 20 אלף יח"ד. רוב שטח התוכנית, 70%, יישאר שטח פתוח. המועצה הארצית אישרה להפקדה בתחילת מארס את תוכנית מערב ירושלים. האישור המהיר התבסס על הסכם הבנות בין הפורום הירוק ליזמי התוכנית.

מהנדס העיר ירושלים, אדריכל אורי שטרית, אמר ל"גלובס", כי "אין קשר בין פיתוח העיר ירושלים בגבולותיה הקיימים לבין פיתוח במערב. טענת המתנגדים אינה אלא דמגוגיה פשוטה ולא מתוחכמת. ירושלים זקוקה לפיתוח גם בגבולות הקיימים וגם בפיתוח במערב. אנו נלמד את ההתנגדויות ונגיב לגופן במועצה".

"