60 נבחנים בבחינה בשמאות לבג"ץ: הבחינה היתה קשה מדי ומכשילה

מבקשים להורות למועצת שמאי המקרקעין לקבוע שעברו את הבחינה

60 נבחנים בבחינת "השומה למעשה" של מועצת שמאי המקרקעין פנו לבג"ץ בבקשה להורות למועצה לראות בהם כמי שעברו את הבחינה, ולאפשר את רישומם בפנקסי שמאי המקרקעין.

העותרים, המהווים שליש מתוך 180 הנבחנים שנבחנו בבחינה ב-2 למארס השנה, טוענים, כי מועצת שמאי המקרקעין הכשילה אותם בזדון בבחינה, על מנת למנוע מהם להצטרף למקצוע. העותרים, המיוצגים ע"י עורכי הדין דב פישלר וימית סרור, טוענים לשרשרת של מעשים מכוונים אשר גרמו להכשלתם בבחינה. לדבריהם, הם בוגרי לימודי שמאות מקרקעין, והבחינה אליה ניגשו היא הבחינה העשירית בשרשרת הבחינות לשם השגת תעודת שמאי מקרקעין. העתירה מפרטת מסכת ארוכה של מעשים, אשר לטענתם הביאו להכשלתם בבחינה. בין השאר הם מציינים, כי לקראת הבחינה החליטה לפתע מועצת שמאי המקרקעין לתת משקל של 60% לשאלות הפתוחות ו-40% לשאלות במבחן האמריקאי, במקום 20% לפתוחות ו-80% לאמריקאי.

הדבר נובע, לטענת העותרים, מרצון המועצה לשלוט בכמות השמאים ולצמצמם. עוד נאמר, כי המועצה החליטה לצמצם את מספר מועדי הבחינות מפעמיים בשנה לפעם אחת בלבד.

עוד מציינים העותרים, כי הבחינה התקיימה במרכז הקונגרסים בירושלים באולם ללא חימום ביום השלג. כתוצאה מכך נאלצו רבים מהנבחנים להשתמש בכפפות במהלך הבחינה, והקור באולם הפחית מרמת הריכוז ופגע בסיכוייהם.

העותרים מציינים, כי בעקבות תלונות שהגישו 100 נבחנים (על פי פרסום ב"גלובס") מודה למעשה מועצת שמאי המקרקעין, כי הבחינה לא היתה הוגנת והודיעה לנבחנים כי היא שוקלת את כשירות הבחינה לרבות האפשרות לבטלה. (בג"ץ 5478/03).