אוקראינה: האיכרים נשארו עניים

יבולי החיטה ירדו, כמו גם ייצור הסוכר, אוקראינה מייבאת היום בשר, מוצרי חלב ושמן מאכל * %80 ממשקיה החקלאיים הם גרעוניים, ועל המגזר החקלאי רובץ חוב של כ-4 מיליארד דולר

ראש ממשלת אוקראינה, ליאוניד קוצ'מה, הודה לאחרונה באוזני אורחים זרים כי מצב החקלאות באוקראינה העצמאית, גרוע מכפי שהיה בהיותה חלק מברה"מ. כמעט מחצית מן היבולים הולכים לאיבוד, ומחירי התוצרת החקלאית בשוק אינם מכסים את עלויות הייצור.

כאשר ב-1991 התפרקה ברה"מ, חזו מומחי הבנק העולמי לאוקראינה סיכויי התפתחות עצומים והעריכו את פוטנציאל יצוא התבואות שלה בכ-10 מיליון טון בשנה. בארגנטינה ובקנדה כבר החלו לחשוש מן התחרות הצפויה, אבל היה זה חשש שווא. אמנם עברה מן העולם השיטה הסובייטית הישנה של מכסות ייצור והתחייבות הממשלה לרכוש תבואה במחירים קבועים מראש, אבל במקומה לא קם מעמד איכרים עצמאי, כפי שקיוו השלטונות החדשים.

יבולי החיטה ירדו מ-53.2 מיליון טון ב-1989 ל-28.2 מיליון טון השנה, וייצור הסוכר מ-5.5 ל-1.9 מיליון טון. אוקראינה נאלצת היום לייבא בשר, מוצרי חלב ושמן מאכל. %80 ממשקיה החקלאיים הם גרעוניים, ועל המגזר החקלאי רובץ חוב של 12 מיליארד גריוונה (כ-4 מיליארד דולר).

תחת שלטון הקומוניזם היה הסובחוז (חווה ממשלתית) "רוסיה" אחד העשירים באוקראינה. לפני שלוש שנים הוא נהפך לחברת מניות, ומאז מחזיק כל איכר בבעלות על 31 דונם, אבל השינוי הזה הוא רק על הנייר: גם היום האיכרים מעבדים את האדמות במשותף ומחלקים ביניהם את היבול.

אם יש הבדל לעומת העבר, הרי הוא בכך שהיום הסוחרים קוני התוצרת החקלאית מאחרים בתשלומיהם, והניסיון לספק את התוצרת החקלאית במישרין לשוק בעיר, בלי להזדקק למתווכים, נכשל כישלון חרוץ. איכרי אוקראינה, שבתקופת הצאר עבדו כצמיתים של בעלי אחוזות, אחר כך במשך 70 שנה כפועלים חקלאיים בשביל המדינה הקומוניסטית - עדיין אינם רואים את עצמם כבני חורין.

הנשיא קוצ'מה מציין בסיפוק, כי קרוב ל-6 מיליון איכרים, מתוך אוכלוסיה כוללת של 52 מיליון נפש, קיבלו חלקות אדמה. אבל בפועל יש במדינה רק 35 אלף איכרים עצמאיים ממש, וחלק מהם כבר הספיקו לפשוט את הרגל. יותר מ-%90 מאדמת אוקראינה מעובדים עדיין בצורה קולקטיבית, כמימים ימימה. מנהל הסובחוז, סרגיי קיריצ'נקו, חוסם כל ניסיון לרפורמה.

התנאים השוררים היום במדינה מזכירים את ימי הפיאודליזם. שני שלישים מן המסחר נעשים בשיטה של סחר חליפין. כאשר איכר בסובחוז מבקש להיות עצמאי, הוא תלוי ברצונו הטוב של המנהל כדי לקבל דלק לטרקטור שלו וזרעים.

לפנים היו כאן בית חרושת לנקניק וקואופרטיב, והאיכרים נהנו מהכנסה נוספת מייצור של כלי עבודה לגינה ולבני כבול. היום אין ביקוש למוצרים אלה.

אף שהאיכרים עובדים בלא לקבל שכר, הרי הסוכר האוקראיני יקר יותר ב-%30 ממחירו בשוק העולמי, בגלל המתווכים הרבים, ואזרחי קייב מעדיפים לקנות בשר בקר פולני ולא אוקראיני, כי הוא זול יותר ב-%20. היבולים נרקבים בשדות, כי הטרקטורים והקומביינים משותקים בגלל היעדר חלקי חילוף. אבל איש אינו נדרש לשאת באחריות למצב זה