אורלייט תרכוש מתד אריסון %50 ממניות נירלט תמורת כ-4 מיליון דולר

אורלייט תשלם לאריסון סכום נוסף, הכפוף לביצועים העסקיים של יצרנית הצבעים וחומרי האיטום

דירקטוריון חברת אורלייט, זרוע התעשייה הכבדה של פועלים השקעות, אישר את העסקה לרכישת %50 מיצרנית הצבעים וחומרי האיטום נירלט, מידי חברת אריסון השקעות. דבר העסקה פורסם לראשונה ב"גלובס".

תמורת המניות הנרכשות תשלם אורלייט לאריסון השקעות, בכפוף לחתימה על הסכם סופי ומחייב ולאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, סכום של 12.3 מיליון שקל. בנוסף תשלם אורלייט לאריסון השקעות 1.9 מיליון שקל תמורת העברת הלוואת בעלים בסכום זה שנתן לנירלט. בסך הכול תשלם אורלייט כ-4 מיליון דולר, מחיר המשקף שווי של 8 מיליון דולר לנירלט.

אורלייט התחייבה לשלם לאריסון השקעות עוד 3 מיליון שקל, תשלום הכפוף לביצועיה העסקיים של נירלט בעתיד. כן תיטול על עצמה התחייבות של אריסון השקעות להעמיד לנירלט הלוואות של עד 1.6 מיליון שקל, סכום האשראי לזמן קצר שניתן לנירלט על ידי בעלי יתרת %50 מהמניות בחברה, הקיבוצים ניר-עוז ונירים.

לאריסון השקעות, שהחליטה להתמקד בהשקעותיה הגדולות בישראל - שו"ב, יורוקום ובנק הפועלים - תינתן אופציה לרכוש בחזרה במחיר העסקה עד %7.5 ממניות נירלט, אם החברה תונפק בבורסה עד מאי 2003. אריסון השקעות מוחזקת בידי תד אריסון (%85) ושלמה נחמה (%15).

עבור אורלייט זוהי השקעה משמעותית ראשונה, מאז רכשה קבוצת דוברת-שרם את השליטה בפועלים השקעות לפני כשנתיים. החברה, שעוסקת בייצור ארונות סעף ומארזי תחמושת, איננה מעוררת התלהבות בקרב המשקיעים, בלשון המעטה. שווייה בבורסה - 42 מיליון שקל - נמוך כמעט בחצי לעומת ההון העצמי שלרשותה.

בפועלים השקעות מחפשים לבצע השקעות חדשות באמצעות החברה עתירת הנזילות (כ-75 מיליון שקל, לאחר ביצוע הנפקת אג"ח אשתקד). אורלייט התעניינה תחילה דווקא ברכישת אחזקות משאב (%20.7) בטמבור, מונופול הצבע בו מתחרה נירלט. המחיר הגבוה שהיתה מוכנה לשלם דיסקונט השקעות, בעלת השליטה בטמבור, תמורת מניות אלו - 114.1 מיליון שקל - גרם לה לסגת מהרעיון.

גם נירלט היא חברה תעשייתית הפועלת בענף הצבע והאיטום, אך להבדיל מטמבור, היא בעלת פוטנציאל צמיחה, וטרם הונפקה בבורסה. המחיר שתשלם אורלייט בעסקה הנוכחית, תמורת מניות המקנות שותפות בשליטה בנירלט, נמוך בהרבה מהמחיר שהיתה דורשת רכישת אחזקות מיעוט בטמבור.

מעבר לכך צפויה העסקה להוות נדבך חשוב נוסף במערכת היחסים, ההדוקה ממילא, בין תד אריסון לדוברת-שרם. בעבר הרבה אריסון להשתמש בשירותיהם של אהרון דוברת ויצחק שרם לצורך עיסקאות רכישה שביצע. אריסון אף השקיע כ-10 מיליון דולר במסגרת גיוסי הון של חברות מקבוצת דוברת-שרם.

חברת נירלט הוקמה בשנת 80' בקיבוץ ניר-עוז. החברה מעסיקה 100 עובדים. על פי ההערכות, חלקה בשוק הצבעים הוא %15-%20, והיא השחקן החשוב ביותר בשוק חומרי האיטום המקומי. שנת 97' הסתיימה עבור החברה עם הכנסות של כ-90 מיליון שקל, שיפור מסוים לעומת ההכנסות ב-96'. רווחי החברה ירדו אשתקד, לאחר שב-96' הציגה רווח של 5 מיליון שקל.

השותפות בין תד אריסון לנירלט היתה מהשקעותיו הראשונות בישראל. בשנת 93' רכש אריסון %50 ממניות החברה, ונתן לה את הגב הכספי לביצוע קפיצת מדרגה בתחום הצבע בשנים הבאות. חדירתה של נירלט לתחום הצבע לוותה בקריסתה של מתחרה נוספת שהחלה לפעול בתחום באותה תקופה, פריזמה של קונצרן כור. ככל הנראה, צפויה אריסון השקעות לממש רווח נאה ממכירת אחזקותיה בנירלט.

התרחבותה של נירלט, המתחרה החריף ביותר של טמבור בשוק המקומי, עוברת דרך רכישה שבוצעה בתחילת 96'. החברה שילמה 7.4 מיליון שקל תמורת פעילות הצבע לתעשייה של חברת קניטקס (עסקה בה השתתפה גם חברת אוניברקול). לאחרונה השקיעה נירלט סכום של 1.2 מיליון שקל בחברת יורוסילנט ההולנדית, חברה כושלת בעלת מפעל חומרי האיטום, שתשמש כמרכז הפצה שלה באירופה. נירלט מייצאת %20 מתוצרתה, ובאורלייט מתכננים להרחיב את פעילות היצוא של החברה, כמו גם את הייצור לשוק המקומי.

עבור אורלייט באה הרכישה בזמן. לאחרונה איבדה את אחד משני הלקוחות החשובים שלה - חברת החשמל - לאחר שהפסידה מכרז לאספקת ארונות סעף. גם כאן, אגב, היה מעורב קיבוץ - מפעל ענבר חמדיה - שזכה במכרז.

אורלייט דיווחה על פגיעה מהותית הצפויה לתוצאותיה העסקיות. חברת החשמל אחראית לכשליש מהכנסות החברה, שהסתכמו אשתקד בסכום של 72 מיליון שקל. איחוד חלקה היחסי בנירלט, לאחר שתושלם העסקה, צפוי להכפיל את ההכנסות ולתרום לשורת הרווח, שעמד אשתקד על 5.2 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 98' רשמה אורלייט הכנסות של 20.4 מיליון שקל ורווח נקי של 1.2 מיליון שקל