ההון העצמי של קרדן יצמח לכ-100 מיליון דולר בעקבות הרישום למסחר באירופה

עלות הרישום הכפול לקרדן כ-10 מיליון שקל * המועד האחרון להצעת רכש חליפין של קרדן יחול מחר

חברת ההשקעות קרדן צפויה להשלים מחר (ב') הצעת רכש חליפין מלאה, שבעקבותיה תהפוך המציעה Kardan N.V., חברה שהוקמה על פי דיני הולנד ושמקום מושבה באמסטרדם, לחברה המחזיקה בבעלות המלאה על קרדן (שתימחק מהמסחר בבורסה בת"א). בד בבד, תירשם Kardan N.V. למסחר כפול בת"א ובבורסה הפאן אירופית, היורונקסט, באמסטרדם.

הצעת הרכש חליפין של קרדן, מותנית בהיענות מינימלית של מחזיקים ב- 95% ממניות החברה (המחזיקים בכ-80% מסרו הודעה מוקדמת על כוונתם להיענות להצעה). קרדן מעריכה את ההוצאות הנלוות להצעת הרכש חליפין ורישומן למסחר של מניות Kardan N.V. למסחר בת"א ובאמסטרדם, בסכום משוער של 10.3 מיליון שקל.

בעת שהודיעה לראשונה אודות המהלך הצפוי, לפני כחודשיים, ציינה קרדן, כי לחברה פעילות מהותית בחו"ל, בעיקר במדינות מרכז ומזרח אירופה, בתחומי הנדל"ן, הביטוח והפנסיה ובתחום התשתיות.

להערכת דירקטוריון קרדן "בהחזקת חברות הקבוצה באמצעות ישות תאגידית אירופית, גלומים יתרונות לפעילותה, מאחר וזו תהפוך, ביתר שאת, להיות, גם ויזואלית, גם משפטית וגם כלכלית לחברה בינלאומית שמקום רישומה ומושבה בהולנד.

"אוריינטציה בינלאומית זו אמורה לסייע לקבוצה' בין היתר, בהרחבת פעילותה הקיימת בחו"ל ובפיתוחה; בהרחבת הנגישות לגופים מוסדיים ולמקורות מימון בינלאומיים. בהרחבת האפשרות להתמודדות במכרזים בינלאומיים; בהרחבתה אפשרות ליצירת שותפויות אסטרטגיות והכנסת משקיעים זרים; ובקידום מהלכים של מיזוגים ורכישות". דירקטוריון קרדן ציין גם את הגדלת הסחירות הצפויה במניות החברה בעקבות הרישום ביורונקסט ואת הנגישות בקהיליית העסקים הבינלאומית ולמשקיעים זרים.

עוד פועל יוצא של רישום Kardan N.V למסחר ביורונקסט יהיה הגדלת ההון העצמי של החברה, כמעט פי שלוש, מ-36 לכ-100 מיליון דולר (בבורסה הפאן אירופית בלבד, בת"א תמשיך החברה להיסחר לפי ההון הנוכחי). הסיבה לכך תהיה עריכת הדו"חות הכספיים של קרדן בהתאם לכללי חשבונאות בינלאומיים, בנוסף לעריכתם לפי הכללים המקומיים. הללו צפויים לשקף שווי גבוה בהרבה לנכסים המניבים של החברה, על פי שיערוך. יש לציין, כי שווי השוק של קרדן בת"א עומד כיום על כ-130 מיליון שקל.

קרדן מקיימת כיום שותפויות וקשרי עבודה עם גופים מוסדיים בינלאומיים מובילים, דוגמת ה-EBRD (הבנק האירופי לפיתוח), סיטי בנק , דוייטשה בנק וגורמים נוספים. תוכנית העבודה של הקבוצה, הנשלטת בידי יוסף גרינפלד ואבי שנור, מבוססת על המשך הצמיחה בחו"ל, תוך פיתוח הקשרים הבינלאומיים, השקעות נוספות וגיוס מקורות מימון חדשים. מטרות אלה, מעריכה קרדן - שכבר כיום מעל 70% מפעילותה מתבצעת בחו"ל - יושגו ביתר יעילות עם השתלבותה של החברה בשוק ההון האירופי.

ברבעון הראשון הציגה קרדן הפסד של 31.4 מיליון שקל, לעומת רווח של 52.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שהושג כתוצאה מסגירת עסקאות עתידיות דולריות, שנועדו לגדר את חשיפתה בעסקה לרכישת השליטה באי.די.בי (שלא יצאה בסופו של דבר לפועל). את שנת 2002 כולה, סיימה בהפסד של 8.8 מיליון שקל.

קרדן פועלת בחמישה מגזרי פעילות: נדל"ן, שירותי פיננסיים, תשתיות, טכנולוגיות ותקשורת ומסחר. בתחום הנדל"ן, המקנה לקרדן את עיקר שווייה , מתבצעת עיקר פעילות החברה במזרח אירופה, באמצעות חברת GTC. לחברה זו מספר נכסים מניבים אטרקטיביים, בעיקר בפולין וכן בהונגריה, רומניה וצ'כיה. בתחום השירותים הפיננסיים, פועלת קרדן באמצעות TBIH, שמשמשת כקרן השקעות בתחומים פיננסיים במדינות כבולגריה, רומניה, סלובקיה, קרואטיה, סרביה וגרוזיה.

פעילות נוספת שמבצעת קרדן בעיקר בחו"ל היא במגזר התשתיות, באמצעות חברת תה"ל (תכנון המים לישראל). תה"ל מספקת שירותי ייעוץ הנדסי ותכנון וכן פרוייקטים בתחומי איכות הסביבה, מים, ביוב, ניקוז, השקיה, אנרגיה וחקלאות. בתחום הטכנולוגיות פועלת קרדן באמצעות החברה-הבת קרדן טכנולוגיות (נסחרת בבורסה) ובתחום התקשורת, באמצעות קרדן תקשורת. במגזר המסחר פועלת החברה בעיקר באמצעות יוניברסל מוטורוס, המייבאת ומשווקת כלי רכב מתוצרת ג'נרל מוטורוס, אופל, איסוזו וסאאב.

ברבעון הראשון סבלה קרדן מהפסדים כבדים של מגזרי הנדל"ן (11.5 מיליון שקל), הטכנולוגיות והתקשורת (10.2 מיליון שקל) והשירותים הפיננסיים (4.6 מיליון שקל). בין היתר, רשמה החברה-הבת קרדן נדל"ן, הפרשה של 14 מיליון שקל לירידת ערך נכסים בגין יישום תקן 15.

את עיקר ההפסד בשנת 2002 הניב לחברה מגזר הטכנולוגיות והתקשורת - כ- 56 מיליון שקל - הפסד שהתחלק בין קרדן טכנולוגיות (בעיקר מחיקת השקעות והפסד בקשר עם סגירת מיזם הסחר האלקטרוני אי-טרייד) לקרדן תקשורת (הפרשה לירידת ערך השקעות). מגזר השירותים הפיננסיים תרם הפסד של 18.5 מיליון שקל ומגזר הנדל"ן הפסד של כ-5 מיליון שקל.