איזי בורוביץ': גרנית עשויה למכור חלק מסונול לענק האנרגיה MOBIL

סונול מוערכת ב-200 עד 250 מיליון דולר * גרנית ומוביל ידונו על שיתוף פעולה, "החל בברית אסטרטגית ועד כניסה בהשקעה במניות"

חברת גרנית הכרמל, שבשליטת קבוצת בורוביץ'-גלנקור, וענק האנרגיה העולמי MOBIL OIL CORPORATION מקיימים ביניהם דיונים על אפשרויות שונות לשיתוף פעולה ביניהם. פרופ' איזי בורוביץ', יו"ר דירקטוריון גרנית, אמר היום (ד') ל"גלובס" כי נפגש עם נציגי חברת מוביל ששהו לאחרונה בארץ, והעלה עימם אפשרויות שונות לשיתוף פעולה.

"שום דבר עדיין לא הוסכם בינינו. שיתוף הפעולה יכול להתבצע בעניינים שונים: החל בחתימה על ברית אסטרטגית, או על הסכמי אספקה, רכישה ושיווק של מוצרים מתוצרת מוביל, ועוד ועוד". בורוביץ' אישר גם כי אפשרות נוספת לשיתוף פעולה היא כניסתה של מוביל להשקעה במניות סונול. עם זאת הדגיש כי גם בנושא זה אין כל סיכום, וגם היקף ההשקעה והנתח שתמכור גרנית, אם בכלל, לא נקבע.

לדברי בורוביץ', שבעבר הרחוק היה עובד של מוביל ("אבל לא זה מה שיצר את הקשר"), מסרה גרנית הודעה לבורסה על הדיונים שקיימו הצדדים, למרות שלא סוכם דבר, בגלל שמדובר במגעים עם חברת אנרגיה גדולה. המו"מ הענייני בין הצדדים ייפתח לדבריו בתקופה הקרובה.

קבוצת בורוביץ'-גלנקור רכשה את השליטה בגרנית הכרמל מידי חברת משאב בתחילת יולי השנה. הקבוצה שילמה 197.2 מיליון דולר, תמורת %56 ממניות גרנית. דדי בורוביץ', אחיו של איזי, ואשתו תמי מחזיקים במחצית מחבילה זו, וחברת הסחר הבינלאומית גלנקור במחצית השנייה. זכיית הקבוצה בשליטה על גרנית באה שבועיים לאחר שמשה שנפ ואלי ארן זכו במכרז שקיימה משאב, בו הציעו 211 מיליון דולר עבור המניות. אלא שקבוצת שנפ-ארן לא הצליחה לגייס את המימון הדרוש.

באחד הניסיונות לגייס את המימון פתחו שנפ וארן במו"מ עם משפחת שניידמן, בעלת השליטה בחברת צור שמיר. על פי התוכנית, היתה משפחת שניידמן אמורה לרכוש מחצית מאחזקותיה של גרנית בסונול.

שווייה של סונול, שגרנית מחזיקה את כל מניותיה, מוערך בשוק ההון ב-200 עד 250 מיליון דולר. רכישת השליטה בגרנית על ידי קבוצת בורוביץ'-גלנקור נעשתה לפי שווי של 350 מיליון דולר, וההערכה לשווייה של סונול נעשית לפי שווי זה, בניכוי עסקיה האחרים של גרנית, הכוללים אחזקה של %10 ממניות נצבא, %50 ממניות סופרגז (שאר ה-%50 מוחזקים באמצעות סונול) ונדל"ן מניב. סונול עצמה מחזיקה גם בכ-%83 ממניות יצרנית המצברים וולקן.

מוביל אויל היא חברה בת פרטית בבעלות מלאה של מוביל קורפוריישן - אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, הפועלת ב-140 מדינות. מוביל סיימה את 97' עם רווח נקי של 3.3 מיליארד דולר, ממחזור הכנסות של 58.4 מיליארד דולר. לחברה הון עצמי של 20 מיליארד דולר, והיא נסחרת בבורסה בוול-סטריט לפי שווי שוק של 56.5 מיליארד דולר