אייזנברג: אני לא מאמין שאמפא תיסוג מהסכמות שהושגו

פוגל: אין החלטה למכור לאייזנברג מניות באמקור. קבוצת משקיעים בראשות אשר פוגל סיכמה בסוף השבוע על רכישת מניות השליטה באמפא לפי שווי חברה של 80 מיליון דולר

בעיתוי לא מקרי, כך זה נראה הבוקר (א'), סיכמה בסוף השבוע קבוצת משקיעים בראשות אשר פוגל (אחיו של איש העסקים המקומי שלומי פוגל) על רכישת השליטה בחברת ההשקעות הפרטית אמפא (השולטת על חברה ציבורית בעלת אותו שם). העסקה נעשתה לפי שווי חברה של כ-80 מיליון דולר לאמפא.

בשלב ראשון סיכמה קבוצת פוגל על רכישת מניות שליטה בחברה הנמצאת בבעלות משפחות גרודצקי ורובינשטיין, המחזיקות באמצעותה %63.6 בזכויות ההצבעה ו-%39.9 בהון של אמפא. בעל מניות נוסף באמפא, אורי ברנשטיין, קיבל אופציה למכור את אחזקותיו בחברה (%10.28 בזכויות ההצבעה ו-%16.96 בהון) לקבוצה הרוכשת, באופן שהשקעתה הכוללת באמפא תעמוד על 34 מיליון דולר.

להעברת השליטה באמפא, חברה בעלת השקעות שונות בתחומי התעשייה והנדל"ן, יש השלכה ישירה על הסכם אחר שנחתם היום, ובו רכשה חברת ערד השקעות, שבשליטת איש העסקים שלמה אייזנברג, את מניותיה של חברת הארגז באמקור.

ערד שילמה תמורת מניות אמקור (%50 ממניות ההצבעה ו-%33 ממניות ההון) 5 מיליון דולר, ומיהרה לדווח כי היא נמצאת בשלבים סופיים של מו"מ לרכישת מניות נוספות מידי אמפא, וכי "טיוטת ההסכם עם אמפא טעונה השלמה במספר נקודות לא מהותיות הקשורות בעיקר לתנאים מסוימים בהסכם השיווק העתידי בין אמקור לאמפא".

אחזקותיה של אמפא באמקור זהות כעת לאלו של ערד השקעות. לטענת אייזנברג, קיימת טיוטת ההסכם בין השתיים למכירה של %18 ממניות ההון ו-%25 ממניות ההצבעה באמקור, שמחזיקה כיום אמפא, לערד. אלא שבאמפא, מסתבר, לא שמעו על הסכם כזה.

אשר פוגל אמר היום ל"גלובס" בתגובה: "אני יודע שאמפא ניהלה שיחות עם ערד למכירת מספר מניות באמקור. היום מכנסת החברה מועצת מנהלים שתחליט, לאחר שתשמע מסקנות ועדה שמונתה לצורך בדיקת העסקה. למיטב ידיעתי אין כרגע הסכם למכירת המניות לאייזנברג".

פוגל הדגיש כי "אמקור היא נכס אסטרטגי לאמפא. מערכת השיווק של החברה תלויה במכירת מוצרי אמקור. נחליט מה שטוב לאמפא ולבעלי המניות שלה. אנחנו רוצים לפתח את אמקור כשותפים או כבעלי שליטה".

נורברט רובינשטיין, שיחד עם עודד גרודצקי מכר לפוגל את השליטה באמפא (השניים נותרו שותפים במניות מיעוט בחברה המשפחתית השולטת באמפא) נשמע נחרץ עוד יותר: "לא נמכור את מניות אמקור לאייזנברג. הדרישות שהוא העלה, לגבי שינוי הסכם שיווק מוצרי אמקור בידי אמפא, וגם דרישות אחרות, לא מוצאות חן בעינינו. אנחנו לא רואים עין בעין".

לגבי עתידה של אמקור, יצרנית מוצרי חשמל המצויה בקשיים ועומדת בפני תוכנית הבראה, אמר רובינשטיין כי גם אם ייסוג שלמה אייזנברג מכוונתו להשתלב בהבראת החברה, "יהיו אחרים שירצו לקנות את המניות. אנחנו לא ניתן לחברה ליפול".

ערד השקעות דיווחה היום כי עם רכישת השליטה באמקור מחויבת החברה לחדש את פעילותה כ"עסק חי", על בסיס תוכנית הבראה שגובשה על ידי הנהלת אמקור ומקובלת על אמפא. במסגרת זו גיבשה ערד השקעות חבילת מימון כדי לאפשר את הפעלת אמקור וחזרתה לייצור לאחר שהיה מושבת מזה 6 שבועות. ערד השקעות הדגישה בדיווח שהועבר לבורסה כי ההסכמים השונים עליהם חתמה כפופים לתנאים, שהעיקריים בהם הם חתימת הסכם עם העובדים לתנאי פרישה ולחזרה לעבודה וחתימת הסכם שיווק בין אמקור לאמפא.

הסכם השיווק הבלעדי בין אמפא לאמקור עומד כנראה בלב המחלוקת בין אמפא לערד. מדובר בהסכם שעל פי ההערכות הניב לאמפא רווחים גבוהים בשנים קודמות, ובהחלט ייתכן שמדובר באחד הגורמים העיקריים למשבר שאליו נקלעה אמקור.

שלמה אייזנברג אמר היום, כי "מתוכננים מספר שינויים בהסכם השיווק, לטובתה של אמקור. אמפא בניגוד עניינים, ואנחנו לא. ברצוננו לפתח את השיווק הקמעונאי באמקור, וכל שיפור יהיה טוב גם לנו וגם לאמפא".

לגבי האפשרות שהעברת השליטה באמפא תמנע את ההשתלטות של ערד השקעות על אמקור, אמר היום אייזנברג כי "קיימת טיוטת חוזה לא חתומה, אבל אני לא מעלה בדעתי שהנהלת אמפא תיסוג מהסכמות שהושגו במו"מ קשה, ועברו דרך בית המשפט. אני לא מתאר לעצמי שיגיע גוף פיננסי מחו"ל ויתחיל את הפעילות שלו בארץ ברגל שמאל. ניתן לחתום על ההסכם עוד הלילה".

אייזנברג הבהיר כי אם ירכוש את השליטה באמקור, בכוונתו לשמר את פעילותה העיקרית בתחום ייצור מקררים ומזגנים, כאשר רזרבות הנדל"ן שבידי החברה ישמשו למימון הפעילות: "המטרה היא השבת הפעילות התעשייתית לתיקנה על ידי ייעול ופיטורי עובדים, והתמקדות בעיקר. בשלב זה, אין כוונה למכור את הנכס העיקרי של החברה, ברחוב יגאל אלון בתל-אביב.

בעל השליטה החדש באמפא, אשר פוגל, פועל שנים ארוכות בארה"ב ובבריטניה בתחום בנקאות השקעות. בין היתר שימש כמנהל מחלקת השקעות במדינות המערב בסיטי קורפ, זרוע ההשקעות של סיטי בנק האמריקאי. לדבריו, יש לו ולאחיו שלומי פוגל (שותפם של סמי קצב ושלמה שמלצר במספנות ישראל) עסקי כימיקלים ביוון עם משפחת יוחננוף, וחברה למימון סחר בינלאומי. שלומי פוגל מעורב ברכישת השליטה באמפא, ועשוי להפוך בה לשותף.

לדברי פוגל, בהשקעה באמפא הוא עומד בראש שותפות מוגבלת, שמרכיביה הן משקיעים מוסדיים אמריקאיים, שזו להם השקעה ראשונה בישראל. באמפא רואה פוגל מנוף לביצוע השקעות בארץ ובסביבתה: "אמפא היא בעלת עסקי הפצה ושירות של מוצרי צריכה, נדל"ן ואחזקות תעשייתיות לא רעות. נרחיב את הפעילות הקיימת, ונוסיף תחומי השקעה נוספים".

מלבד אמקור, יש לאמפא אחזקות בחברת אמרז, כנראה העסק הרווחי ביותר של הקבוצה, המייצרת בקבוקי פלסטיק עבור קוקה-קולה (שותפה בחברה) ותעשיית הקוסמטיקה, בחברת אמצור, הפועלת להקמת פרוייקט נדל"ן בהרצליה ובנדל"ן נוסף ורב ערך במרכז הארץ.

החברה הבורסאית, אמפא השקעות, בה מחזיקה אמפא במניות שליטה (אמפא השקעות מחזיקה במניות מיעוט של החברה האם), עוסקת בהשקעות - בעיקר בחברות היי-טק ובפרוייקטים של נדל"ן באנגליה. אמפא השקעות מחזיקה גם בחברת הברוקרים מוריץ את טוכלר, אשר היוותה בשנים עברו מקור לא אכזב לסכסוכים עם בעלי החברה, בראשות יעל מוריץ (בעצמה בעלת מניות באמפא). רק לאחרונה יושרו חילוקי הדעות בין הניצים, שהגיעו אף לערכאות משפט יות.