צו הקפאת הליכים עד 9 בספטמבר נגד מנעולי ירדני: עורך דין איתן ארז מונה לנאמן

יגיש תוך 21 יום דו"ח מצב וכן הצעת הסדר שתכלול תרומה כספית ממשית של בעלי העניין

שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, ורדה אלשיך, הוציאה היום (ב') צו הקפאת הליכים עד 9 בספטמבר השנה, נגד חברת ש.ה. ירדני מוצרי מתכת (מנעולי ירדני). אלשיך מינתה את עו"ד איתן ארז לתפקיד נאמן ומנהל מיוחד של החברה.

על ארז הוטל לגבש תוכנית הבראה והסדר נושים, להפעיל את החברה תוך הסתייעות בהנהלתה ופיקוח עליה, להיות מופקד על הניהול השוטף, ולא ליטול אשראים חדשים ללא קבלת היתר, לא להגדיל את הגרעון, ולדאוג לפעול במסגרת תזרים מזומנים חיובי.

לדברי אלשיך, אם הנאמן ייווכח כי אין באפשרותו לעמוד בתנאי זה, הוא יודיע על כך מיידית לבית המשפט.

השופטת אלשיך קבעה עוד, כי בתקופת הקפאת ההליכים ולצורך הניהול השוטף, מושעות סמכויות הדירקטוריון, והנאמן יבצע את תפקידו. כמו כן, על ארז להגיש בתוך 21 יום דו"ח על פעילותו ועל מצב החברה, לרבות הצעת הסדר שתכלול את תרומתם של בעלי העניין להסדר.

אלשיך מצפה לשמוע תוך 21 יום על תרומה כספית ממשית של בעלי העניין לקופת הנאמן, ולא - היא תשקול את הפסקת צו ההקפאה. לדבריה, אי נטילת משכורת ע"י בעלי העניין אינה מהווה תרומה של בעלי העניין.

ירדני הודיעה היום לביהמ"ש, כי הגיעה להסכמה עם הנושה העיקרי, הבנק לפיתוח התעשייה, ששיעור החוב כלפיו - 16 מיליון שקל - הוא מעל 50% מסך חובותיה. לטענתה, ההסכמה מאפשרת את מימונה של החברה בתקופת ההקפאה כ"עסק חי" ללא צורך במימון חיצוני נוסף.

הבנק נתן את הסכמתו, כי ארז יעשה שימוש בתקבולים שיתקבלו מחייבי החברה, 4.1 מיליון שקל, ובמלאי שבמחסניה, המסתכם בכ-11.9 מיליון שקל.

בהתייחסה לכך אמרה אלשיך, כי לדרך המימון בתקופת ההקפאה מהמקורות הללו יש בעייתיות גדולה, כי שימוש במלאים גורם לדלדול נכסי החברה הקיימים, שניתנים למימוש עבור הנושים. לכן, בתוך שלושה שבועות יש לציין מקורות מימון חיצוניים נוספים, וזו גם הסיבה, שיש צורך גם בתרומת הבעלים.

בנק מרכנתיל-דיסקונט, הנושה של ירדני בסך 1.5 מיליון שקל, התנגד לבקשת החברה להקפאת הליכים, בנימוק, כי מטרתה למשוך זמן נוסף, והיא אינה מפרטת מה המקורות הכספיים שבסיועם תמומן תקופת ההקפאה, והמקורות לביצוע תוכנית ההבראה.

לבית המשפט הוגשה גם הודעה מטעם עובדי החברה, שבה טענו כי בעיקרון הם אינם מתנגדים להקפאה, אך עומדים על כיבוד כל זכויותיהם.

עוד הוגש לביהמ"ש תצהיר של נאווה אפרתי, לשעבר סמנכ"ל השיווק, כי העובדים לא קיבלו את משכורות חודש יוני, ואחת מבעלי השליטה בחברה אמרה, כי ההימנעות מלבצע העברת משכורות היתה מכוונת. לטענת אפרתי, היא הודיעה לפני חודש על התפטרותה, ומלבדה התפטרו באותן נסיבות - הרעת תנאי עבודה - גם סמנכ"ל תפעול ופיתוח (מנהל מפעלי הייצור) ומנהל השיווק לחו"ל.

לטענתה, משגילו חלק מהעובדים כי החברה הגישה בקשה להקפאת הליכים, הם נטשו את המפעל ואת משרדיה, וגם ספקים שונים בארץ, שמהם נהגה החברה לרכוש חומרי גלם פסקו לספק לה חומרים, מאחר שלא קיבלו את התמורה המגיעה להם.

לדברי אפרתי, החל מיום א' אין תעסוקה לעובדים במחלקת הרכבה, בשל מחסור בחלקים ולאחרונה עיקל מע"מ שלושה כלי רכב של החברה וסחורה מהמחסן, מה שמקשה על תפקודה עוד יותר.

בנוסף לטענתה, מאז חודש ספטמבר 2002 הפסיקה ירדני להעביר תשלומים לקרן השתלמות ולביטוח מנהלים/קרן מבטחים, אף שניכתה את חלקו של העובד משכרו. (פש"ר 1783/03).