עליות שערים קלות חתמו את יום המסחר בתל-אביב: עלית ממשיכה לטפס

[ לברומטר ; לאתר קרנות ] מדד ת"א 25 רשם עלייה של 0.37%; ת"א 100 טיפס 0.32%; התל-טק איבד 1.39%; המחזור - 196 מיליון שקל

שבוע המסחר בבורסה התל אביבית נפתח היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים קלות במדדים. מדד תל אביב 100 עלה היום ב-0.32% ומדד תל אביב 25 טיפס ב-0.37%.

המאפיין העיקרי של השוק היום, כמו בשבועות האחרונים, היה היעדר הפעילות, כשהמחזור הסתכם בכ-195 מיליון שקל מיליון שקל בלבד.

הפעילים בטורקיה, לא בבורסה הפעילים בשוק אומרים ש"ככה זה בקיץ - הבורסה לא מעניינת אף אחד, וכולם רק מחפשים את הדילים לטורקיה, לא באחד העם". ההערכות הן, כי בחודש הבא המצב אף יהיה גרוע יותר, שכן אוגוסט הוא באופן מסורתי חודש החופשות לא רק בישראל אלא גם בעולם. לכן הם צופים, כי הירידה במחזורים תימשך ואף תחמיר בחודש הבא, ולמעשה - עד אחרי החגים השוק התל אביבי בעיקר ידשדש.

מגמה דומה נרשמת גם בשוק הנגזרים. האופציות, שבחודשים הקודמים רשמו מחזורים של למעלה מ-200 אלף חתיכות ביום, מרכזות בימים האחרונים מחזורים מגוחכים. היום ראינו גידול מסוים במחזורים, כשיותר מ-140 אלף אופציות החליפו ידיים. שחקני המעו"ף מסבירים זאת בעיקר בכך שהאופציות ליולי עומדות לפקוע בסוף השבוע, והשחקנים כבר נערכים לקראת המהלך.

אגב הפקיעה, בשבוע שעבר הרחבנו כאן לא מעט על בעיית נכס הבסיס. נזכיר, שהפעילים בשוק הביעו חשש מפני הגידול החד בכמות הנכס שמחזיקים השחקנים (מניות שמוחזקות תחת החוזים שכתבו אותם שחקנים לציבור). על פי ההערכות, מדובר בכמות אדירה של יותר ממיליארד וחצי שקל, שעלולים למצוא את עצמם מושלכים לשוק במהלך הפקיעה מבלי למצוא מספיק ידיים חזקות שיקלטו אותה - מה שעלול להפיל את השוק בפקיעה.

היום דיברנו עם כמה שחקנים, והם מעריכים שחלק מהסחורה המוחזקת כבר החלה להתגלגל בחוזים לחודש הבא. נזכיר, כי גם בפקיעות הקודמות דובר על נכס גבוה שהוחזק על ידי השחקנים, ואז אלו גלגלו את הנכס ביום האחרון לפני המהלך - מה שמיתן את ההשפעה במהלך הפקיעה.

על פי ההערכות, חלק מהסחורה כבר גולגל, כאמור, ושחקן עמו שוחחנו היום העריך, כי גם הפעם נראה גלגול חד, בעיקר ביום רביעי - שנייה לפני הדד ליין. עם זאת, שחקן אחר העריך, כי גלגול כזה בדקה ה-90 יהיה קשה מאוד לביצוע, שכן הפעם, בניגוד לפקיעות הקודמות, מדובר בשוק צר בהרבה. כלומר - השוק החודש דל בפעילות, ובתנאים כאלה, לא יהיה קל לשחקנים לבצע את מהלך החלפת החוזים הקצרים בארוכים, כשאין מספיק ידיים סוחרות בזירה.

אנחנו, בכל מקרה, נחכה לראות מה יהיה בפקיעה. בפקיעה הקודמת חששנו מפני סערה וראינו מהלך שקט למדי - ייתכן מאוד שזה מה שנראה גם הפעם. בכל מקרה, נאחל כרגיל הצלחה לשחקנים.

הצפי: עוד רבעון טוב ליצואניות אנחנו עומדים היום כשבוע לפני תחילתה של עונת הדו"חות של החברות הנסחרות בתל אביב - עונה שתסתיים בסוף אוגוסט במבול הרגיל של הבנקים וחברות האחזקה, שמחכות תמיד לדקה ה-90 בפרסום התוצאות.

כלכלני יחידת המחקר של בנק הפועלים פרסמו את הסקירה הרבעונית שלהם, בה הם מנסים להעריך כיצד תראה עונת הדו"חות שתסכם את הרבעון השני של השנה - רבעון שהחל במלחמה במפרץ והסתיים באופוריה גדולה בשוק ההון.

האנליסטים מעריכים שכמו ברבעונים האחרונים, גם הרבעון השני צפוי להיות מצוין לחברות הכימיה והפרמצבטיקה: טבע , אגיס , מכתשים אגן , וכי"ל , שצפויות להציג דו"חות מצוינים בהשפעת צמיחה פנימית ורכישות שביצעו בשנה האחרונה. בנוסף, מעריכים בבנק הפועלים שגם חברות הביטוח יציגו תוצאות טובות ברבעון. להערכתם, למרות השפעות ההאטה על ירידה בפרמיה ועלייה בפדיונות, ייהנו חברות הביטוח מהשיפור החד בהכנסות מהשקעות.

מי שעוד צפויים ליהנות מרבעון טוב מסיבות טכניות הם הבנקים. אלו ייהנו מהפער בין מדד 'בגין/ידוע', ומהשלכות התשואות בשוק ההון על רווחי מימון ועל חברות כלולות.

מנגד, האנליסטים סבורים שחברות הפעילות מול השוק המקומי צפויות לבלוט לשלילה. מי שצפויות להמשיך ולהציג תוצאות גרועות הן רשתות השיווק בשל שחיקת רווחיות ומחיקה בריבוע כחול בעקבות הסדר עם העובדים, חברות האחזקה, בהיעדר רווחי הון, וחברות הנדל"ן.

"למרות השינוי הקיצוני באווירה הכללית, שהשתקף היטב בשוק הסחיר, הרי שהאינדיקטורים הכלכליים (שיעור האבטלה, השכר הממוצע, המדד המשולב ועוד) מורים בבירור על המשך ההאטה במשק. האטה זו צפויה להמשיך ולפגוע בתוצאותיהן של פירמות הפעילות מול המשק המקומי, וזאת למרות מהלכי התייעלות אגרסיביים שעברו ברבעונים האחרונים, חברות בכלל ענפי המשק", אומרים האנליסטים.

טבע משכה למטה את עיקר הפעילות בשוק ריכזה היום מניית טבע, שבשבועות האחרונים חזרה למעמדה כמלכת השוק המקומי, שמרכזת את מרבית העניין. טבע, שפתחה את היום בפער שלילי של 3%, צמצמה היום את הפער בירידה חדה של כ-2.8%.

אחרי טבע צעדו מניות הבנקים הגדולים בטבלת הסחירות, כשמניית בנק הפועלים עלתה ב-0.9%, לאומי עלתה ב-1.8%, בזק ירדה ב-0.1% וכי"ל, אולי בהשראת הסקירה החיובית מבחינתה של בנק הפועלים, קפצה ב-2.9% תוך מחזור נמוך מאוד, ומכתשים אגן עלתה ב-1.2%.

מנגד, מניית אגיס ממשיכה לסבול מ'פחד גבהים', והיום השילה עוד 0.4%. כלל ביטוח ירדה ב-0.6% במחזור ער ביחס לשוק, ואי.די.בי אחזקות ירדה ב-0.2%. היום הודיעה אי.די.בי, כי יצחק דנקנר, אביו של נוחי - בעל השליטה החדש באי.די.בי, רכש מחצית ממניות בנק ההשקעות גולדמן זאקס באי.די.בי - 4.75% ממניות הקונצרן, במחיר של 84 שקל למניה (2.5% מתחת למחיר הפתיחה של המניה הבוקר בבורסה), בהיקף כולל של 150 מיליון שקל.

מניות עלית המשיכו לרכז היום עניין. עלית 5 עלתה ב-6% ועלית 1 טיפסה ב-6.4%. שוק ההון ממשיך להגיב בחיוב למהלך הצפוי, בו תמוזג פעילות הסלטים והמחלבות של שטראוס בעלית, ותיצור את חברת המזון הגדולה ביותר שנסחרת בבורסה המקומית. ביום חמישי ערכה עלית מצגת לאנליסטים, ובה נרשמה אווירה חיובית למדי.

עם זאת, לא לכולם טוב שמחיר מניית עלית עולה. מי שסובלים מכך הם דווקא בני משפחת שטראוס. הרי ככל שמחיר המניה עולה, ברור שבני המשפחה יקבלו פחות מניות של החברה תמורת אחזקותיהם במחלבות ובפעילות הסלטים, כך שלמעשה כל עלייה במניות מקטינה את התשלום שיקבלו בני המשפחה תמורת הפעילויות הללו.

בכל מקרה, בשוק ההון עדיין מחכים ל-2 צעדים חשובים: ראשית, איחוד ההון המתבקש בין מניות ה-1 וה-5 של החברה, ושנית (והחשוב יותר) - מסקנות הערכת השווי שהוזמנה לפעילויות ולעלית עצמה - הערכת שווי שתקבע את המחיר שישולם תמורת הפעילויות הללו. הערכת השווי תתפרסם בתוך כמה חודשים, ואין ספק שהולך להיות הרבה 'אקשן' בקבוצה בחצי השנה הקרובה.

ים תטיס תגדיל הספקת הגז?

בסוף השבוע פרסמנו, כי בחברת החשמל הוחלט להיכנס למו"מ עם קבוצת ים תטיס, במטרה להגדיל את כמות הגז שתרכוש החברה מקידוחי "מרי" ונעה" של השותפות. אם יצא המהלך לפועל, צפויה ים תטיס, שאחראית על גילוי הגז הגדול בתולדות ישראל, ליהנות מתוספת הכנסה של עשרות מיליוני דולרים, בנוסף לצפי למאות מיליוני דולרים שהיא צפויה לקבל לאחר שפרוייקט הנחת צינור הולכת הגז יושלם - בתקווה שכך יהיה עד סוף השנה.

היום אישרו אבנר ודלק קידוחים (שתיהן בשליטת דלק אנרגיה ), כי קיבלו פניה בנושא מחברת החשמל. יחידות ההשתתפות של אבנר (המחזיקה ב-23% בים תטיס) זינקו ב-9.3%, דלק קידוחים (25.5% בים תטיס) זינקה ב-11% ודלק אנרגיה (38% באבנר ו-62% בדלק קידוחים) זינקה ב-5.5%.

ומהמוצלחת ל"פחות מוצלחת", בלשון המעטה - גבעות עולם . אחרי שבשבוע שעבר אכזבה את המשקיעים, והודיעה כי בקידוח 'מגד 4' נמצאו בעיקר מים, ממשיכה גבעות גם היום לשפוך מים צוננים על המשקיעים. בשבוע שעבר, נזכיר, הודיעה שותפות חיפושי הנפט כי ב"מגד 4", שממוקם ליד ראש העין, נשאבו 32 חביות של נוזל, אולם רק 3.2% מהנוזל הוא אכן נפט קל (חבית אחת מתוך הכמות שנשאבה). היתרה, כ-96.8% מהנוזל הם... מים. בגבעות ציינו, כי מדובר בתגלית בלתי צפויה, שכן לא ציפו למצוא מים בקידוח זה.

אולם בגבעות סרבו לאבד את האופטימיות. בהודעת השותפות לבורסה בשבוע שעבר נאמר, כי אין ודאות כי המים והנפט הגיעו מאותו מקור, וכי קיימת האפשרות כי הנפט והמים הגיעו משני מאגרים נפרדים. הערכה זו דרשה אימות בבדיקה נוספת, ובגבעות החליטו לבצע בחינה נוספת במקטע העליון של המאגר (ב-20 המטרים העליונים שלו), ולאחריה יוסקו המסקנות. ובכן, באופן מאוד לא מפתיע, התברר היום מהודעת השותפות כי גם במבחן הנוסף התגלו ב'מגד 4' בעיקר מים - מתוך 18 חביות שנשאבו, 14-13 מהחביות הכילו שוב מים, והיתר הכילו נפט קל וכן מעט גז.

אבל כמו בפעם הקודמת, גם הפעם בגבעות ממהרים להסתייג מהתוצאות, ולנסות להציג תמונה פחות פסימית. השותפות אומרת, כי לפני הבדיקה הוזרמה כמות גדולה של מי מלח לבאר (כ-60 חביות), ולכן יש לבחון האם המים שהתגלו במגד 4 הם מי תצורה (כלומר - מים שמקורם בבאר עצמה), או המים שהוזרמו לבאר בעת המבחנים. דגימות של המים כבר הועברו על ידי השותפות למכון גיאולוגי לצורך בחינתן.

שוק ההון כבר העניק את התשובה שלו לתהיות שמעלים בגבעות בהודעות האחרונות והמאכזבות. יחידות ההשתתפות של גבעות נסחרות בימים האחרונים בשער המינימום של אגורה בודדת, כך שלנייר אין למעשה לאן לרדת יותר (לפחות, אם לא יבוצע איחוד הון - 'ספליט הפוך'). מה שנקרא - חצי נחמה.

תיקון קל בשקל אחרי שבימים האחרונים ספג השקל מכות בשוק ההון, היום חזר המטבע המקומי ותיקן קלות את הירידות. האופציות הדולריות שיקפו שער של 4.435 שקלים לדולר, בדומה ליציג מיום ו'.

בשוק הסולידי נרשמו עליות שערים של כ-0.5% בממוצע באפיק השקלי, כשהשחרים הארוכים נסחרו בתשואה של 8.1%. בצמודים נרשמה מגמה מעורבת, כשהתשואה נעה סביב 4.6% בממוצע.