הצפיפות ופקקי התנועה הגדולים בבריטניה הובילו בשבוע שעבר את הממשלה בראשותו
של טוני בלייר לאשר תוכנית מסיבית בהיקף של 6 מיליארד לירות שטרלינג (כ-9.8
מיליארד דולר) להרחבת תשתיות כבישים בכל רחבי המדינה, ובעיקר באזור לונדון.
מדובר בתוכנית הגדולה ביותר מאז עלה הלייבור לשלטון בבריטניה ב-1997, והיא
תקיף כ-40 כבישים ועורקי תנועה ראשים במדינה.
במסגרת הפרוייקט ייבנו כ-240 קילומטר של כבישים חדשים, עורקי תנועה מרכזיים
יורחבו, וכביש הטבעת ה-M25 שמסביב ללונדון יגדל לחמישה מסלולים בכל כיוון.
אליסטר דרלינג, שר התחבורה הבריטי, דחה בכך את תביעותיהם וטענותיהם של הארגונים
הירוקים, והודיע על הקמת גוף של אנשים עסקים, ארגוני רכבים ופעילים ירוקים,
שייקחו חלק פעיל בפרוייקט.
הערכות הן שמרבית ההרחבות המתוכננות יסתיימו בתוך שלוש עד ארבע שנים, וכי התוכנית
הגרנדיוזית המתוכננת בכביש ה-M25 צפויה להסתיים בעוד כעשור.
גורמים בשוק התחבורה הבריטי מסרו לסוכנויות הידיעות, כי "יש חשיבות גדולה להרחיב
תשתיות בכדי לעמוד בדרישות ההולכות וגדלות של הכלכלה המתפתחת. עלינו לשפר את
הכבישים ולקדם בברכה כניסתם של כבישי אגרה".
דרלינג גם פרסם נייר טיוטה לגבי ניהול רשת הכבישים ב-30 השנים הבאות בבריטניה,
אשר יכולה להוות אינדיקציה מסוימת לגבי פיתוח התשתית והמקומות שכדאי לגור ולעבוד
בהם בעתיד בהתאם לנגישות.
עם זאת, השר דרלינג התעלם מההמלצות של היועצים הממשלתיים שקבעו כי יש לגבות
אגרה בכבישים שיהיו מאוד פקוקים תוך מספר שנים. היועצים גם קבעו בהמלצותיהם,
כי בשלב מסוים הרחבת התשתית בכבישים מסוימים כמו ב-M25 סביב ללונדון, תגרום
לגידול בתנועה ולתוספת פקקים, אלא אם הכביש יהפוך להיות כביש אגרה.
ככל הנראה, לדרלינג יש סיבות פוליטיות טובות שלא להטיל אגרות על כבישים מסוימים,
והוא סירב לקבוע תאריך בו יוטלו מסי אגרה, כיוון "שלא יהיה צורך בהם ב-20-30
שנה הבאות".
סטפן ג'וזף, דירקטור בלובי התחבורה הציבורי, לא כל כך מסכים עם עמדתו של השר,
והוא סבור שאם הממשלה תימנע מקביעת תעריפי אגרה, היא תדון בכך את הציבור להיתקע
בפקקים נצחיים.
עם זאת, ג'וזף דווקא קיבל בברכה את החלטתו של דרלינג שלא להקים חמישה מעקפי
תנועה על הציר הראשי של החוף הדרומי של בריטניה - באזור בו מפגינים רבים החלו
לנקוט אמצעים, בהם בניית בתים ומנהרות באזורים המיועדים להקמת הכביש.
"אסור לבנות כבישים וצירי תנועה ראשיים במקומות שהיופי הטבעי כל כך חשוב",
אמר ג'וזף. "אם נסתכל קדימה לעוד 20 או 30 שנה, הכלכלה המקומית תגדל ואיכות
החיים תעלה. בד בבד יגדל הלחץ על הכבישים, ועלייה במספר המכוניות על הכבישים
תביא את המדינה למצב בו היא לא תוכל להתמודד עם העומס", הוסיף.
לדברי פעילים ירוקים, נקודת האור היחידה בתוכנית המסיבית של הממשלה נעוצה בהשקעה
בת מיליארד לירות שטרלינג במערב המדינה, שעיקר הדגש שלה הוא על פיתוח תשתית
אוטובוסים ורכבת מהירה, שתקטין את לחץ התנועה.
נציין, כי דרלינג לא התייחס להצעות האלטרנטיביות של היועצים לבנות תשתית משופרת
של רכבות, ולהגדיל את מספר תחנות רכבת בתוך לונדון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.