התחנה המרכזית המחודשת במזרח ירושלים, בעלות של 18 מיליון ש', תיחנך ב-1 בספטמבר

פתיחתה תשקם את ענף התחבורה הציבורית; "המיניבוסים והטרנזיטים מהווים מפגע בטיחותי"

התחנה המרכזית ברחוב סולטן סלימאן בירושלים המזרחית תיחנך ב-1 בספטמבר, לאחר שיפוצים שבוצעו במשך שנה, בעלות של 18 מיליון שקל. פתיחת התחנה צפויה לחולל מהפכה בתחום הפרוץ של התחבורה הציבורית במזרח העיר. שירותי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים קרסו בשנים האחרונות, ופגעו ב-13 חברות אוטובוסים פרטיות הפועלות באזור, ובכפרים המקיפים אותו.

במקביל, על התחבורה הציבורית בירושלים השתלטו נהגי טרנזיטים ומיניבוסים לא מורשים.

להערכת יואל מרינוב, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים, מדובר בכ--1,500 2,000 טרנזיטים ומיניבוסים הפועלים כיום באזור, דבר שגרם לניוון התחבורה הציבורית.

לטענת סוחרים במזרח העיר, המיניבוסים והטרנזיטים מהווים מפגע בטיחותי ותחבורתי חמור, מאחר שהנהגים חוסמים את הכבישים, נוהגים בפראות וגורמים לתאונות דרכים.

לדברי הסוחרים בעיר, חלק מהנהגים נוהגים להסיע נוסעים במכוניות פרטיות, דבר שמקשה עוד יותר על זיהויים. לטענתם, עיריית ירושלים עומדת חסרת אונים מול התופעה, שפוגעת בכלכלת מזרח העיר, אשר נפגעה קשות בעקבות האינתיפאדה.

לדברי מרינוב, התחנה תכלול תשעה רציפים, מהם יפעלו 13 קווים. מכיוון שהתחנה לא תוכל להכיל את כל האוטובוסים הפועלים באזור, יוצא לדרך פרויקט נוסף לשיקום התחנה המרכזית ("החדשה") בדרך שכם.

במסגרת השיקום, יפונו הטרנזיטים מהמקום והתחנה תעבור הסבה לרציפי אוטובוסים. כך, תימנע גלישת אוטובוסים לרחוב וחסימת התנועה.

עלותו של הפרויקט נמוכה יחסית - כחצי מיליון שקל.

מעיריית ירושלים נמסר, כי שירותי התחבורה הציבורית קרסו עם תחילת האינתיפאדה הראשונה בשל התנכלות לאוטובוסים, ובשל בהעדר תשתית פיזית מתאימה שתאפשר את תנועתם.

בכוונת העירייה להשלים את בניית התשתיות הפיזיות במהלך אוגוסט 2003, נמסר.

במקביל, משרד התחבורה יתן רשיונות הפעלה לחברות חדשות, אשר יפעילו רכבים קטנים, וכך תתאפשר תנועתם בכפרים ובשכונות.

לדברי גורמים בעירייה, אין לה סמכות לאכוף את שירותי ההסעה הבלתי חוקיים במזרח העיר. לדבריהם, התבצעה פניה, למשטרת המחוז על מנת לבצע את האכיפה הנדרשת.