איגוד הבנקים מציע לפצל את ועדות ההשקעה של קופות הגמל הגדולות

לפי ההצעה, כל ועדה תדון בהיקף נכסים קטן יותר וכך לא יהיה צורך להפריד הקופות מהבנקים

איגוד הבנקים מציע לפצל את ועדות ההשקעה של קופות הגמל הבנקאיות הגדולות, המנהלות נכסים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, כחלופה לפיצול קופות הגמל מהבנקים.

לדברי מנכ"ל האיגוד, פרדי וידר, פיצול ועדות ההשקעה, כך שכל אחת תקבל החלטות בנוגע להיקף קטן יותר של נכסים, יקטין את בעיית הנזילות שיוצרות קופות הגמל הגדולות בשוק ההון ואת השפעתן על מניות וניירות ערך אחרים.

איגוד הבנקים מתנגד ליוזמה שהעלה בשבועות האחרונים משרד האוצר, לפצל את קופות הגמל מהבנקים. וידר איננו מקבל את הטענה על ריכוזיות הבנקים בניהול קופות גמל.

לדברי האיגוד, ניגוד העניינים הפוטנציאלי בין הבנקים לקופות הגמל שבשליטתם נמנע על-ידי הפרדה מוחלטת בין ועדות ההשקעה ומנהלי קופות הגמל לבין הנהלות הבנקים.

על-פי נתונים שהציג יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, הבנקים משתתפים באופן ישיר ב-65% מהמסחר במניות בבורסה.

וידר מעריך, כי פיצול קופות הגמל מהבנקים לא יוזיל את העמלות ודמי הניהול.

מבדיקה שנערכה בעבר על-ידי האיגוד עלה, כי ישנה שונות בגובה דמי הניהול והעמלות שגובים הבנקים השונים, ובפרמטרים אלה מדינת ישראל ממוקמת במרכז המידרג העולמי.

לגישת האיגוד, יש להוכיח ראשית את הטענות שמושמעות נגד קופות הגמל הבנקאיות, בדבר ריכוזיות, נזילות וניגודי עניינים, לפני שממהרים לפתור בעיה ומבלי לבחון האם הפיתרון שמוצע לה הוא אופטימלי.

להערכתו של וידר, כל גוף שיהיה מסוגל פיננסית לרכוש קופת גמל בנקאית, ייתקל בקשיים דומים של ריכוזיות ופוטנציאל ניגודי עניינים.

"לא לוחמים בתאונות דרכים על-ידי איסור נסיעה בכביש, ולא מונעים בליעת חיידקים על ידי הפסקת נשימה", אומר וידר.

לדברי וידר, העמדה לפיה בנקים בישראל לא יעסקו בניהול נכסים, ובכללם מכירת פוליסות ביטוח חיים, איננה מקובלת בעולם המערבי, שם מניחים, כי שילוב בין התחומים משרת טוב יותר את הלקוח.

האיגוד עוסק בימים אלה גם בתיקונים לחוק הבנקאות, שנועדו להסדיר את הפרטת בנק לאומי באמצעות הבורסה, וללא גרעין שליטה מזוהה.

בנושא זה מבקש האיגוד להפריד בין התיקונים שרלוונטים להפרטה, שהאוצר מעוניין לקדם בקרוב, לבין תיקונים נוספים שניתן לדון בהם לעומק על פני פרק זמן ארוך יותר.

אחד הסעיפים מתייחס לשיעור בטוחות לקוחות נוטלי אשראי במניות בנקים.

על-פי התיקון המוצע, סך הבטוחות של לקוחות שנטלו אשראי מבנק מסויים, במניות של בנק אחר, לא יעלה על 1%.