לאחר שמחקה השקעתה באג"ח טכנופלס, ממירה אותן פועלים וונצ'רס למניות

השקעה של 12.5 מיליון שקל - יותר משווייה הנוכחי של טכנופלס כולה - תקנה לפועלים וונצ'רס רק 6.2% מהון החברה

קרן ההון סיכון טכנופלס וונצ'רס , שבשליטת איתמר פטישי, דיווחה אתמול על בעל עניין חדש: פועלים וונצ'רס (לשעבר פועלים שוקי הון טכנולוגיות). פועלים וונצ'רס, מבית פועלים שוקי הון, המירה אג"ח בסכום של 12.5 מיליון שקל, אותן רכשה בשלהי שנת 99', למניות טכנופלס לפי יחס של 3.1 שקל למניה, פי 16 ממחיר הבורסה (ויותר משווי השוק של טכנופלס כולה). שיעור המניות שמחזיקה פועלים וונצ'רס לאחר ההמרה עומד על 6.2% מההון של טכנופלס.

את השקעתה בטכנופלס וונצ'רס ביצעה פועלים וונצ'רס בעיצומה של תקופת ההייפ במניות הטכנולוגיה, שניבאה עתיד ורוד לקרנות ההון סיכון שהונפקו בבורסה לפי מחירים פנטסטיים. טכנופלס וונצ'רס, שהשקיעה בכ-70 מיזמי טכנולוגיה, נסחרה זמן קצר לאחר ביצוע ההשקעה לפי שווי של כ-100 מיליון דולר (לעומת שווי של 2.7 מיליון דולר בלבד כיום).

בשלוש השנים האחרונות צברה טכנופלס הפסדים של כ-150 מיליון שקל, בעיקר ממחיקת השקעות הון סיכון. נכון לסוף חודש מארס עמד ההון העצמי של הקרן על 32 מיליון שקל והיא דיווחה על הסכמים שונים עם הבנקים המממנים, שתכליתם הארכת מועד פירעון ההלוואות שהעמידו לה.

מיותר כמעט לציין כי בעקבות קריסת מחירן של מניות הקרן, ביותר מ-95% (!) מחקו בעלי המניות, ובכללם פועלים וונצ'רס, את השקעתם בחברה.

השבוע דיווחה טכנופלס על "אקזיט" נדיר מבחינתה: חברת פורטפוליו אמריקאית, בה היא מחזיקה 5% מהמניות, חתמה על הסכם למכירת נכסיה ועסקיה המהותיים לחברה אמריקאית אחרת. תמורת כל נכסיה ועסקיה תקבל חברת הפורטפוליו 3.1 מיליון דולר במזומן וסכום נוסף של 4.1 מיליון דולר המותנה בתוצאות העסקיות של הפעילות הנרכשת בשנתיים הבאות.

טכנופלס מחזיקה במניות בעלות זכויות עדיפות וצפויה לקבל, מיד עם השלמת העסקה, כ-700 אלף דולר ובהמשך כספים נוספים, רובם בהתאם לתוצאות העסקיות של הפעילות הנרכשת כאמור (שיהיו ניתנים להמרה במניות הרוכשת). אם התחזיות העסקיות של הפעילות הנרכשת יתממשו, מעריכה טכנופלס, כי תקבל עד 2 מיליון דולר נוספים במניות ו/או במזומן. השקעת טכנופלס בחברת הפורטפוליו הסתכמה ב-525 אלף דולר.

פועלים וונצ'רס, שהונפקה בבורסה באוגוסט 2000, נמחקה אשתקד מהמסחר באמצעות הצעת רכש, פחות משנתיים לאחר הנפקתה. במהלך התקופה בה נסחרה בבורסה, עד למחיקתה מהמסחר, "שרפה" פועלים וונצ'רס את כל כספי הגיוס - יותר מ-30 מיליון שקל (בין היתר, בשל ההשקעה הכושלת בטכנופלס) ואיבדה כ-90% משווייה במועד ההנפקה.