שטרום: איני יכול למצות מלוא סמכותי להגביל את המונופולים הממשלתיים

ועדת הכלכלה תיזום הקמתה של רשות בעלת סמכויות להגנת הצרכן

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אמר היום (ג'), כי הוא איננו יכול למצות את מלוא סמכויותיו להגבלת המונופולים הממשלתיים, בהיותו זרוע של הממשלה. הוא דיבר בישיבה סגורה של ועדת הכלכלה שבה ניתח את המונופולים והקרטלים במשק.

שטרום ציין את העובדה שנמלי הים והאוויר נתונים מזה עשרות שנים תחת מונופולים, אשר מנצלים את כוחם לגביית תעריפים גבוהים במיוחד.

במיוחד ציין שטרום את המונופול של חברת ממ"ן במסוף המטענים בנתב"ג ואת הניסיון שנכשל לשבור אותו בפירסום מכרז למפעיל שני. למכרז לא ניגשו מועמדים, כנראה בגלל הכוח של המונופול.

יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון, הודיע בסיכום על כוונתו לקיים סדרת דיונים משותפים עם שטרום במטרה לצמצם את עודף הרגולציה במשק. הדיונים יתמקדו בשני נושאים עיקריים:

״הקמת רשות חזקה להגנת הצרכן או לסחר הוגן, בדומה לרשות ההגבלים, שתקבל גם סמכויות דומות. רשות זו אמורה לקבל סמכויות לפיקוח גם על פעולות הבנקים וחברות הביטוח, בנוסף לתחומי המסחר הרגילים.

״בחינה של עודפי הרגולציה במשק, במטרה להציע לממשלה תוכנית שתביא להשתחרר מעודפים אלה ולסייע להגברת התחרות.

"הממשלה משתמשת בצרכנים כדי להמשיך ולשמור על הרגולציה וטוענת, כי באמצעות החוקים, התקנות, הרשיונות והאישורים היא בעצם מגינה על הצרכן", אמר שמחון. הוא הוסיף, כי גישה זו מוטעית מיסודה, ובמקרים רבים הפיקוח הרגולטיבי רק פוגע בצרכנים בכך שהוא מונע תחרות.