גם קופת חולים כללית מבקשת סיוע של משרד האוצר בכיסוי הגירעונות

מנכ"ל הקופה ייפגש עם שר הבריאות * וורמברנד: "הקופ"ח מקופחת - מטפלת בהרבה זקנים"

מנכ"ל שירותי בריאות כללית, זאב וורמברנד, יבקש משר הבריאות, דני נוה, לסייע לקופה עקב גירעונותיה הכבדים. הגירעון השוטף של הכללית צפוי להגיע השנה ל-600 מיליון שקל, מזה 330 מיליון שקל גירעון של בתי החולים שבבעלותה.

הפגישה בין השניים מתקיימת לאחר ששר הבריאות הבטיח לוורמברנד, להיכנס לעובי הקורה של המשבר בכללית, לאחר פתרון המשבר בבתי החולים הממשלתיים. ביום א' צפויה פגישת עבודה בין נציגי האוצר, משרד הבריאות והכללית, שבה ידונו הצדדים בנתונים הכספיים של המשבר בכללית. וורמברנד טוען, כי המשבר בכללית הוא חלק מהמשבר במערכת הבריאות ולכן על האוצר ומשרד הבריאות להזרים לה סיוע - בדומה לזה שניתן לבתי החולים הממשלתיים.

המנכ"ל דורש, כי משרד הבריאות יערוך מחדש את הסדר הקפיטציה, שלטענתו נבנה בשנת 1995 על בסיס נתונים, אשר כבר השתנו כליל. הנתונים החדשים, לטענתו, גורמים לכך שהכללית משרתת אוכלוסיית זקנים - בשיעור גבוה בהרבה מזו של יתר הקופות ועל כן היא מקופחת בחלוקת המשאבים.

ואולם, גורמים באוצר ובמשרד הבריאות טוענים, כי הגירעון בכללית שונה לגמרי מהמשבר בבתי החולים הממשלתיים. אותם גורמים טוענים זה זמן רב, כי הכללית אינה מבצעת צעדי התייעלות, וכי גירעונותיה נובעים, בין היתר, מהענקת תרופות חינם לעובדים ומהעדר פיקוח נאות על ההוצאות השוטפות.

כמה ימים לאחר שפרץ המשבר בבתי החולים הממשלתיים ולאחר שאלה הודיעו על צמצום השירותים למטופלים, הודיע מנכ"ל הכללית שהמשבר בבתי החולים של הכללית חמור לא פחות.

וורמברנד ציין, כי ביה"ח סורוקה בבאר-שבע נמצא במצוקה קשה ואינו יכול לרכוש ציוד הקרנות לחולי סרטן. גם בית החולים לילדים שניידר הודיע, כי בשל מצוקתו לא יקבל פגים וחולים בעלי מורכבות רפואית לטיפול.

ואולם, לקראת פגישתו עם השר נוה הודיע וורמברנד, כי הנחה את סמנכ"ל הלוגיסטיקה ואת סמנכ"ל בתי החולים "למצוא פתרונות תקציביים, כדי למנוע עד כמה שאפשר את המצוקות והחוסרים בבתי החולים".

בכירים באוצר הגיבו על המהלך הזה באומרם, כי צמצום השירותים שנעשה בבתי החולים של הכללית - נעשה מסיבות ציניות על גב החולים - והוא נועד ללחוץ על האוצר להזרים לקופה כספים. "לפתע מתברר, כי מנכ"ל יכול למצוא פתרונות לקראת פגישתו עם שר הבריאות", אמרו.

אותם גורמים אומרים, כי מדובר במשבר מלאכותי שהכללית יוצרת והבעיה העיקרית שלה היא בעיית ניהול והעדר בקרה על ההוצאות.

סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מסרה ל"גלובס", כי לפני כשבועיים נדרשה הנהלת הקופה להציג תוכנית עבודה לצמצום הגירעון וכי "אנו מצפים שתוכנית כזו תוצג בפנינו בדיון ביום א'".

בשלב זה לא ברור כיצד תיפתר בעיית גרעונות הענק של קופ"ח לאומית, המעוניינת להתמזג עם קופ"ח מאוחדת.