הפלשתינים הסירו חלקית את מונופול המלט אך לא מחברת נשר

הערכות: נשר לא תיפגע מאחר שהנוהל החדש רק מסדיר מצב שכבר קיים

שר האוצר הפלשתיני, ד"ר סאלם פיאד, הודיע השבוע על ביטול חלקי של מונופול המלט ברשות הפלשתינית. מאז שכוננה הרשות הפלשתינית, חויבו הקבלנים לרכוש מלט אך ורק דרך חברה השייכת לרשות הפלשתינית, ונוהלה בידי מוחמד ראשיד. מונופול זה רכש את המלט מחברה ירדנית ומנשר הישראלית.

אנשי מנגנון הביטחון הפלשתיני נהגו לבדוק משאיות מלט שנכנסו לשטחים, והחרימו מלט שלא נרכש מיצרנים אלה, בתיווך המונופול הפלשתיני. ואולם, השבוע הודיע פיאד על החלטתו להתיר לפלשתינים לרכוש מלט מחברות בירדן ומצרים - ללא תיווך המונופול. לפי שעה, ההגבלות המתירות קניית מלט פלשתיני מחברת נשר בלבד נותרו בעינן.

"אין שום סיבה שהרשות הפלשתינית תהיה המייבאת היחידה של מלט מירדן. מדובר בנוהג ללא הצדקה כלכלית ואנו פועלים במטרה לפתוח את השוק ליותר תחרות", אמר פיאד ל"גלובס".

בחברת נשר בחרו בשלב זה, שלא להתייחס לשינוי הצפוי בהסדרי רכש המלט.

גורמים בתעשייה העריכו, כי מכירותיה של נשר לקבלנים ברשות הפלשתינית לא יפגעו משמעותית. לדברי אותם גורמים, הצעד הנוכחי בא ממילא למסד מצב שהיה קיים בשטח, במסגרתו רכשו קבלנים פלשתינים מלט מירדן וממצרים, שלא דרך מונופול הרשות הפלשתינית, ואילו מנשר המשיכו לקנות באמצעות המונופול.

לפי גורמים בתעשייה, לפני האינתיפאדה תפסו מכירותיה של נשר לשוק הפלשתיני 30-20% מהיקף הייצור הכולל של החברה, המהווה מונופול בשוק המלט הישראלי. בשנת 2000 הסתכמו מכירותיה של נשר ב-4.2 מיליון טון בשנה. המכירות לרשות הפלשתינית נאמדו ב-1.2 מיליון טון בשנה, שהם 28%.

ב-2001 מכרה נשר 3.5 מיליון טון מלט וב-2002 היו מכירותיה בהיקף של 3.7 מיליון טון. שיעור המכירות לרשות לא השתנה, אך המכירות הריאליות ירדו מאוד.

עפ"י הערכות של גורמים בנשר, ירדו המכירות לרשות בעשרות אחוזים ב-3 השנים האחרונות, לעומת ירידה של 12% בהיקף המכירות בשוק הישראלי. הירידה בהיקף הכספי אף גדולה יותר.