גזפרום הציעה לספק גז דרך טורקיה; מוכנה לממן את התשתית היבשתית

ועדת הכלכלה אישרה ההצעה להקים חברה ממשלתית, לה יינתן הרשיון להנחת תשתית ההולכה

חברת הגז הרוסית גזפרום חזרה והציעה לספק לישראל גז טבעי מרוסיה דרך טורקיה, ואף לממן את תשתית ההולכה היבשתית של הגז בישראל. ההצעה עלתה בסוף השבוע שעבר (ה') בוועדת הכלכלה, לפני שאושרה הצעת הממשלה לתיקון חוק הגז. ההצעה מסדירה את הקמת החברה הממשלתית, אשר תקבל את הרשיון להנחת תשתית ההולכה.

נציגי גזפרום התחייבו גם לממן את הנחת צינור הגז מרוסיה לארץ, כולל בקטע התת ימי מטורקיה לישראל. הם ציינו, כי הצעתם נמסרה למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר לפני מספר חודשים, אולם הטיפול בה נסחב והם טרם נענו.

מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, אישר את הדברים, בתשובת לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון (עבודה). רונן אמר, כי מדובר בהצעה כללית ובעיקר רעיונית. היא תיבחן בבוא העת בחברה הממשלתית החדשה שכבר נרשמה בשבוע שעבר (ד'), ברגע שתתחיל לפעול. אז ייתכן שהחברה הרוסית תתבקש להגיש הצעה מפורטת שתיבחן כמו הצעות של ספקים אחרים.

גזפרום היתה חברה ממשלתית בברית המועצות, ולאחר שינוי המשטר הופרטה והיתה תקופה ארוכה בבעלות ולדימיר גוסינסקי, היום שותף בכיר ב"מעריב".

בראשית הדיון המסכם על הצעת החוק, חזרו נציגי ים תטיס על נכונותם לקבל את רשיון ההולכה למרות היותם ספק של הגז, בניגוד מפורש להוראות החוק. רונן אמר, שאם הצעתם תוגש באופן רשמי, גם היא תעבור לבחינת החברה הממשלתית, בהתאם לתיקונים שאושרו בחוק.

הוועדה הכניסה שינויים בהצעת הממשלה, לפיהם החברה הממשלתית תקבל את הרשיון רק לביצוע הפעולות שבמסגרת החוק. הכוונה היתה למנוע מעורבות של כל חברה ממשלתית קיימת במשק הגז הטבעי. עם זאת, ניתנה לחברה הסמכות לגייס לביצוע העבודות באישור הממשלה גם גופים שהחוק עצמו מונע את העסקתם כדי למנוע ריכוזיות.

הממשלה ביקשה לתקן את החוק בהקמת החברה הממשלתית, לאחר שלא נמצא זכיין מהמגזר הפרטי שיתמודד במכרז הבינלאומי על תשתית ההולכה היבשתית. אבל החוק החדש עדיין משאיר פתח לאפשרות שיימצא יזם פרטי לעניין זה, והוא מאפשר את העברת הזיכיון ליזם במכרז סגור ואפילו ללא מכרז.

התיקון יאושר סופית השבוע, לפני צאת הכנסת לפגרת הקיץ.