מגעים ראשוניים בין הרש"פ לחמאס והג'יהאד להארכת ההודנה

מדובר בהארכה של 3 חודשים * מאידך, הפלשתינים מותחים ביקורת על ישראל: שחרור 100 אסירי חמאס וגי'האד - ספין תקשורתי

תחושה של שביעות רצון ברחוב הפלשתיני מתוצאות פגישותיו של אבו-מאזן בוושינגטון. גורמים פלשתיניים ציינו, ההישג החשוב ביותר ממסעו של אבו-מאזן הוא חיזוק הקשרים הפלשתיניים-אמריקאיים ושדרוגם, בעיקר לאור ביקורו של שרון בארה"ב ופגישתו עם בוש מחר (ג').

"לאחר שנתיים ששרון לבדו היה מבקר אצל הנשיא, ואילו לפלשתינים נשלח לכל היותר שר החוץ, זכינו עתה לשדרוג המעמד, ובוש שומע עתה את עמדותינו מכלי ראשון", טוענים הפלשתינים. לדבריהם, הנשיא האמריקאי מזדהה עם דרישותיהם בנוגע להפסקת בניית גדר ההפרדה והפסקת ההתנחלויות, דבר שעשוי להלחיץ את הצד הישראלי.

הפלשתינים מותחים ביקורת חריפה על ישראל, מאחר ולטענתם החלטת הממשלה מאתמול על שחרור 100 אסירי חמאס וגי'האד הינה בעיקרה "ספין תקשורתי" חסר חשיבות מעשית של ממש, מאחר ורוב האסירים המדוברים עמדו להשתחרר בתקופה הקרובה. הם דורשים למסד נוהל שחרור אסירים שיבוסס על שותפות ישראלית פלשתינית בהחלטה, ולדבריהם ישראל משתמשת בסוגיית האסירים ככלי לחץ על ממשלת אבו מאזן, לשם השגת ויתורים פוליטיים.

גם הסרת המחסום בסורדא ושני מחסומים נוספים בגדה המערבית, נתפסת כצעדים בלתי מספקים, שכן בגדה נותרו עוד כ-160 מחסומים. "מספיק עם ההצגות הישראליות לתקשורת, כמו שהיו עם פינוי המאחזים כביכול", טוענים גורמים פלשתינים.

אבו-מאזן ניסה גם להשיג התקדמות בהסרת המצור מעל ערפאת, אולם ארה"ב עדיין חוששת כי ערפאת החופשי עשוי להוות תחרות קשה לאבו מאזן. זאת למרות שאבו מאזן הסביר לאמריקאים כי העובדה שראש הממשלה מסתובב בעולם באורח חופשי בעוד שהנשיא כלוא על ידי ישראל גורמת לו למבוכה רבה.

גורם המקורב להנהגת החמאס סבור, כי הציבור הפלשתיני מעריך את עמידת הפלגים בהתחייבויותיהם לגבי השמירה על הפסקת האש.

לדבריו, מתקיימים כרגע דיונים ראשוניים על אפשרות הארכת ההודנה לעוד שלושה חודשים נוספים, מתוך כוונה של אנשי אבו-מאזן לנתב את החמאס והג'יהאד למסלול הפוליטי, שיכלול השתתפות בבחירות הפלשתיניות העתידיות, אולם הדיונים על כך נמצאים רק בשלב ראשוני.

לדבריו, היענות הפלגים להארכת ההודנה תלויה בהישגיו של אבו מאזן ובשחרור האסירים. טיב היחסים בינם לבין אנשי מנגנוני הביטחון של דחלאן בעזה מוגדר כטובים, ואין כל סימן להתנגשות אלימה המתוכננת בין הצדדים. "כפי שהדגיש אבו מאזן עצמו, הדרישה למלחמת אזרחים נפסלה מיסודה".