איתוראן: יש גם מי שנהנה ממכת גניבות הרכב

החברה, העוסקת בפיתוח וייצור מערכות לאיתור כלי רכב, תנפיק מחר מניות ותנסה לגייס 28.4 מיליון שקל לפי שווי של 113 מיליון שקל

במבט ראשון נראה השווי לפיו יוצאת איתוראן מחר (ד') בהנפקה מוגזם מאוד. שווי של 113 מיליון שקל לחברה עם הון עצמי של 3.7 מיליון שקל, אשר רק לאחרונה עברה מהפסד לרווח של 1.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 98' - נראה על פניו מוגזם.

אלא שעיון מדוקדק יותר בתשקיף של איתוראן מגלה שהמכרז למשקיעים המוסדיים נסגר אפילו ב-%6.6 מעל מחיר המינימום. למחיר הגבוה, כביכול, יש איפוא סיבה והיא ההתבוננות על איתוראן כחברת צמיחה. מקורבים להנפקה מעריכים שהרווח הקטן ברבעון הראשון ימשיך לגדול, שבשנת 98' כולה הוא יסתכם ב-9 עד 10 מיליון שקל ובשנה שלאחר מכן הוא עשוי להכפיל את עצמו.

נוכח מספרים כאלה, השווי של איתוראן בהנפקה, בה תנסה לגייס 28.4 מיליון שקל, מובן הרבה יותר. יחד עם זאת, הניסיון מלמד שלהערכות המקורבים צריך להתייחס בזהירות הראויה. גם קומפי הונפקה לפני כשנה כחברת צמיחה והיום כבר מתחולל בה מאבק שליטה על רקע ההבטחה שלא קוימה. עם זאת, קיים כמובן הבדל גדול בין מקלדות לפעוטות לבין אמצעי מיגון ואיתור לכלי רכב - התחום בו פועלת איתוראן.

איתוראן החלה את פעילותה בשנת 94' כחברה בת של תדיראן, שרכשה את הזכויות לשימוש בטכנולוגיה שפותחה על ידי חברת פקטל טלטרק האמריקנית. בשנת 95' נרכשה איתוראן על ידי קבוצה בראשות איזי שרצקי, המכהן כיום כמנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון. בקבוצת המשקיעים נכלל גם ח"כ גדעון עזרא (ליכוד), לשעבר סגן ראש השב"כ, ששימש כמנכ"ל איתוראן במשך תקופה קצרה לאחר שהשליטה בחברה הועברה. היום מחזיק עזרא כ-%2.5 ממניותיה של איתוראן והוא מכהן כדירקטור בה.

את ההצלחה של איתוראן אפשר בהחלט לזקוף למכת גניבות הרכב הפוקדת את המדינה. על פי נתוני המשטרה נגנבו אשתקד כ-46 אלף כלי רכב, ורק כ-%31 מהם נמצאו לאחר מכן. זאת לעומת 36.8 אלף כלי רכב שנגנבו בשנת 96', עם שיעורי החזרה דומים.

בניגוד לאמצעי המיגון הרגילים לכלי רכב, פועלת איתוראן לאיתור כלי הרכב לאחר שכבר נגנב. השיטה מזכירה מאוד את השיטה של הטלפונים הסלולריים: 60 אתרי שידור וקליטה נפרסו בחלק ניכר משטחי המדינה, והם מאפשרים תקשורת עם רכיב המוטמן בכלי הרכב הממוגנים.

במקרה של פריצה לרכב, או במקרה של הודעת הלקוח על גניבת מפתחות המכונית, מופעל הרכיב שבמכונית, ומוקד החברה מתחיל לעקוב אחר מקום הימצאו. להשלמת השירות, מעסיקה החברה כ-60 אוכפים, בוגרי יחידות קרביות, המוזעקים במקרה של איתור גניבה ומסייעים באיתור כלי הרכב והחזרתו.

7.3 מיליון שקל מכספי ההנפקה (כ-%30 מהתמורה הכוללת נטו) מיועדים להרחבת אזורי הכיסוי של מערכות החברה לנגב הדרומי, לערבה ולאילת - אזורים שאינם מכוסים כיום - ובכך תושלם הפריסה הארצית של המערכת. סכום דומה מיועד להחזר הלוואות קצרות טווח לבנקים, מה שישפר את מבנה ההון של החברה וימחק את הגירעון בהון החוזר שלה.

מטבע הדברים פועלת איתוראן בעיקר מול חברות הביטוח. מכת הגניבות גרמה להן נזקים לא קטנים והן מחפשות ללא הרף פתרונות חדשים ויצירתיים כדי לצמצם את היקפן. המערכת של איתוראן נחשבת אצל חברות הביטוח כסטנדרט המיגון הגבוה ביותר - כנראה בגלל ההצלחה שלהן. מול הנתונים הכלליים, של החזרת שליש מכלי הרכב הגנובים לבעליהם, נהנית איתוראן מהצלחה של %90 ויותר בהחזרת המכוניות הגנובות. נוכח זאת, מתנות חלק מחברות הביטוח את ביטוחם של כלי רכב מסוימים, בדרך כלל היקרים במיוחד, במיגון של איתוראן, או של מערכת איתור דומה.

נתוני המכירות של החברה אכן מצביעים על צמיחה. בסוף מארס 98' היו ממוגנים כ-32.7 אלף כלי רכב שונים במערכות של איתוראן, לעומת 23.2 אלף כלי רכב בסוף 97' וכ-8,000 כלי רכב בסוף מארס 97'. ומה שיותר מרשים הוא קצב הצמיחה של ההתקנות: במהלך הרבעון הראשון של 98' הותקנו המערכות של איתוראן בכ-9,500 מכוניות, לעומת 6,250 מערכות שהותקנו ברבעון הרביעי של 97' וכ-4,700 מערכות ברבעון הראשון של 97'.

הצמיחה החזקה שהציגה החברה במספר כלי הרכב הממוגנים שלה ברבעונים האחרונים הגדילה מצד אחד את הכנסותיה מההתקנות, ומצד שני היא מהווה תשתית להכנסות ארוכות טווח מדמי מנוי. כיום משלם בעל רכב ממוגן כ-12 דולר בממוצע לחודש עבור שירותי החברה. על בסיס מספר המנויים הנוכחי של החברה, מדובר בהיקף הכנסות שנתי של כ-17 מיליון שקל. בשנת 97', לשם השוואה, היו הכנסות החברה מדמי מנוי 6.3 מיליון שקל בלבד.

לצד המערכת לאיתור וסיכול גניבות של כלי רכב מעניקה איתוראן לחברות שונות שירות של ניהול צי רכב, המבוסס על המערכת הדמוי-סלולרית שלה. שירות זה כולל התקנת תחנת עבודה מקומית אצל הלקוח, באמצעותה מתקבלים נתונים שונים על כלי הרכב שבצי, כמו מיקום כלי הרכב, שיחזור התנועה שלו, התראות על כניסה לאזורים "אסורים" אותם הגדיר הלקוח מראש, מידע על מהירות הנסיעה וכו'.

הטכנולוגיה והציוד של איתוראן ישמשו בעתיד לשירותים נוספים הנמצאים כיום בפיתוח. בין השאר מדובר על לחצן מצוקה נייד המיועד לאוכלוסיית הקשישים והחולים, על פיתוח זימונית (איתורית) דו-כיוונית ועל פעילות בחו"ל, שתתבצע בשותפות עם תדיראן.

הקשר עם תדיראן, אגב, לא נותק אחרי העברת השליטה באיתוראן - כל הציוד לתחנות הבסיס ולמערכות המותקנות בכלי הרכב נרכש מתדיראן. מדובר בתלות חזקה, שכן %60 מכלל חומרי הגלם שרוכשת החברה מקורם בתדיראן. העובדה שלאיתוראן יש זכות להעביר את הייצור לחברה אחרת מפחיתה במידה מסוימת תלות זו.

במסגרת הפעילות בחו"ל נחתם לאחרונה הסכם להקמת מערכת לאיתור כלי רכב בברזיל. איתוראן תחזיק %40 מהחברה החדשה, %40 נוספים יוחזקו בידי תדיראן ו-%20 בידי חברה מקומית.

לצד הטכנולוגיה המרכזית עוסקת החברה בפיתוח מערכת מיגון "קונבנציונלית" לרכב, אם כי גם במערכת זו קיימת טכנולוגיה חדישה: מדובר במערכת המנתקת את מוט ההילוכים של כלי הרכב מתיבת ההילוכים. המערכת נמצאת כיום ב"פיילוט". לפני כשבועיים התקבלה מחברת הביטוח הפניקס הזמנה ראשונה של 500 מערכות לכלי רכב מסוג פורד טרנזיט.« מאת שלמה פרידמן « איתוראן: יש גם מי שנהנה ממכת גניבות הרכב « החברה, העוסקת בפיתוח וייצור מערכות לאיתור כלי רכב, תנפיק מחר מניות ותנסה לגייס 28.4 מיליון שקל לפי שווי של 113 מיליון שקל