התמ"ת: האצה בתהליך המדיני תביא לגידול באבטלה - בשל כניסת פלשתינים

המשרד קורא להגביר את קצב הוצאת העובדים הזרים; צופה החמרה בעומק האבטלה בשנה הבאה

מנהל הרשות לתכנון כוח אדם, בני פפרמן, הציג אתמול (ג') בכנס בכירי משרד התמ"ת תחזית אבטלה פסימית לשנת 2004. לפי תחזית זו, תימשך ההרעה בשוק העבודה, תוך עלייה נוספת בשיעור האבטלה, לשיעור שיא של 12%-11.4%. המשמעות היא תוספת של 40-25 אלף מובטלים, למספר כולל של 320-305 אלף.

במקביל, משך חיפוש עבודה ממוצע יעלה על שבעה חודשים, ועימו יגדל הגרעין הקשה של מובטלים לזמן ארוך (מחפשי עבודה מעל שנה), עד כדי 22% מהמובטלים.

בהנחה שתוכנית הממשלה לצמצום מספר העובדים הזרים (כיום 230 אלף, מהם 100 אלף בהיתר) עדיין לא תצא לפועל, "אנחנו עתידים למצוא עצמנו עם היצע גדול בהרבה של עובדים פלשתינים וזרים לעומת היום, אשר יפגעו עוד יותר במצב התעסוקה", אומר פפרמן.

"הנפגעים העיקריים יהיו בני אוכלוסיות ישראליות חלשות, בעלות מאפיינים השכלתיים והכשרתיים נמוכים יחסית, אשר מתחרים על משרות בלתי מקצועיות וסמי-מקצועיות".

בניגוד לעובדים הזרים, רבים מהפלשתינאים הם בעלי מקצוע, כך שצפוי לחץ גם על משרות עבודה מקצועיות, למשל בתחומי מתכת, חשמל ועוד. כן צפויה כניסת עובדים פלשתינים ללא היתר.

לכן, ב-2004 עלול להיווצר מצב בו ישראל טרם הוציאה את העובדים הזרים, כאשר במקביל ייכנסו לישראל עשרות אלפי עובדים פלשתינים. לפי הערכות מסוימות, יהיו בתוך שנתיים 100-80 אלף עובדים פלשתינים בישראל לעומת 130 אלף בשנת 1992.

בשנת 2003, מציין פפרמן בתחזיתו, יעמוד מספר המובטלים על 280 אלף, שהם 10.8% מכוח העבודה. בפועל, 515 אלף ישראלים יחפשו עבודה במהלך כל שנת 2003, והם יהוו 17% מסך המועסקים. זמן חיפוש העבודה הממוצע יהיה מעל 30 שבועות, לעומת 28 שבועות היום.

לשנת 2004 מניחה הרשות לתכנון כוח אדם שני תרחישים אפשריים. בתרחיש א' הצמיחה תהיה 2% בלבד, ותימשך ההרעה בשוק העבודה. בהנחה שיימשך התהליך המדיני, ייכנסו לארץ 30 אלף עובדים פלשתינים (לעומת 15 אלף כיום). במקביל, יירד מספר העובדים הזרים ל-200 אלף, ורמת האבטלה תגיע ל11.4% - 304 אלף מובטלים.

לפי תרחיש ב', המניח רמת נירמול יחסים גבוהה בהרבה בין ישראל לרשות, יגיעו לישראל 60 אלף עובדים פלשתינים, ייוותרו בישראל 200 אלף עובדים זרים, רמת הצמיחה של 3%, ורמת האבטלה תהיה 12% - 320 אלף מובטלים.

התחזית איננה כוללת הצעה כלשהי לפתרון. "אני מדגיש, שלא תהיה אי הבנה, כאילו יש פה איזשהו רמז לכך שצריך להאט את הנורמליזציה עם השטחים, כדי למתן את הבעיות בשוק העבודה. בשום פנים ואופן לא", אומר פפרמן.

"אבל צריך לקחת בחשבון שהולך להיווצר מוקד בעייתי בשוק העבודה הקשה ממילא, וזה מחייב אותנו לאחריות ומהירות ביישום החלטות הממשלה לצמצום מספר העובדים הזרים. צריך להחיש את הוצאתם של עובדים זרים מישראל.

"את הגירוש צריך לעשות במירב הרגישות", אומר פפרמן, ומוסיף, כי מהלך זה צריך להיעשות במהירות, בשני מישורים. האחד: גירוש עובדים זרים חסרי היתרים; השני: צמצום מספר ההיתרים לעובדים זרים חוקיים.

במקביל, הוא ממליץ לייקר את עלות העבודה של עובדים זרים, צעד אשר יצמצם את כדאיות העסקתם, לצד החמרת הענישה אשר תוטל על מעסיקי עובדים בלתי חוקיים, כדי ליצור עליהם לחץ של ממש להעדיף עובדים ישראלים.