נתניהו לרשות החברות: לקבוע כללים לשרש תופעת העסקת קרובי משפחה

ההנחיה - בעקבות גילויי מבקר המדינה על העסקת מאות קרובי משפחה באל-על ובחברת החשמל

שר האוצר, בנימין נתניהו, הינחה היום (ה') את מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, לפעול למניעת התופעה של העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות. הנחייתו של נתניהו באה בעקבות ממצאי מבקר המדינה שפורסמו אתמול (ד'), ולפיהם באל-על וחברת החשמל יש העדפה להעסקת קרובי משפחה בחברות.

נתניהו ביקש מגבאי לקבוע כללים מנחים לכל החברות הממשלתיות, שישרשו את תופעת העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות. גורמים בממשלה מעריכים עם זאת, כי תופעת העסקת קרובי משפחה קיימת בכל השירות המדינה, אם כי בהיקף מצומצם יותר, ולא במסגרת מדיניות מוצהרת.

נתניהו ביקש מגבאי להציע כללים, אשר בכפוף להם יקבע דירקטוריון חברה ממשלתית את אופן בחירת עובדי החברה ותנאי כשירותם, כך שתימנע העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות.

יצוין כי מאז כניסתו לתוקף של התיקון לסעיף 32 לחוק החברות הממשלתיות, ביוני השנה, שוקדת רשות החברות על גיבוש כללים חדשים בנושא זה. נתניהו ציין, כי ההפרטה והתחרות הן התשובות הטובות ביותר לתופעה עליה הצביע מבקר המדינה, ולכן אל-על הונפקה ביוני השנה. נתניהו מבקש, כי גם במקרים בהם לא ניתן להפריט חברה ממשלתית, צריך לעשות את הכל כך שחברות ממשלתיות לא יהיו עסק משפחתי.

המבקר אליעזר גולדברג גילה בדו"ח שפירסם אתמול, כי לפחות ל-13% מעובדי אל-על היו קרובים שהועסקו בחברה בשנת 2002. היקף העסקת הקרובים בחברת החשמל, במספר חתכים שנבדקו, הגיע ל-65%-37%. בשתי החברות התגלו מקרים, בהם הועדפו בצורה ברורה קרובי משפחה של עובדים.

חברת החשמל אף טענה בתגובתה למבקר, כי מדובר בתרבות ארגונית ראויה.