פורום 15 הערים: נעתור לבג"ץ אם מועצת המקרקעין תאשר מתחם תעסוקה לכל חקלאי

ראשי הערים מעריכים כי יוקמו אלפי יחידות דיור ושטחי תעשייה ומסחר נרחבים בצידי הערים

אם מועצת מקרקעי ישראל תקבל את ההחלטות הנוגעות להיוון שטח המחנה והיוון מתחם תעסוקה בשטח 500 מ"ר לכל חקלאי, ישקול פורום 15 הערים הגדולות פנייה לבג"ץ.

כך החליט הפורום, בו חברים ראשי הערים, בסוף השבוע. במקביל הוחלט לפתוח בקמפיין תקשורתי מרוכז נגד תוכניות ההפשרה, ולפעול לקידום מהיר של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35.

לטענת הפורום, הפשרת קרקע חקלאית תביא לקריסה כלכלית וחברתית של המגזר העירוני, המהווה 90% מאוכלוסיית המדינה.

על פי הערכת הפורום, סביב העיר חיפה יוקמו 7,000 יחידות דיור ו-1.17 מיליון מ"ר שטחי מסחר ותעשייה; סביב נתניה יבנו כ-10,000 יחידות דיור וכ-2 מיליון מ"ר למסחר ולתעשייה; סביב ראשון לציון יבנו 3,000 יח"ד וכ-500 אלף מ"ר למסחר ולתעשייה, וכך גם סביב פתח תקווה.

להערכת ראשי הערים, משמעות הדבר היא התרוקנות הערים מאוכלוסיה, מאיזורי תעשייה ומעסקים לטובת מעבר ליישובים חקלאים.

הפסדי הארנונה הצפויים הם של כ-600 מיליון שקל בשנה, דבר שיפגע באיכות החיים וברמת השירותים שהעיריות יהיו מסוגלות לספק לתושביהן.

ראש עיריית תל-אביב ויו"ר פורום ה-15, רון חולדאי, אמר שלמרבה הצער בשנים האחרונות הפך מינהל מקרקעי ישראל לגוף אינטרסנטי, ששם לו למטרה למקסם את רווחיו הכספיים בעקבות מכירת קרקעות המדינה, וזאת במקום לפעול כמגן זכויות הציבור על הקרקע.

לדעת חולדאי, יש להתנות את מתן זכויות החקלאים בייעוד חלקים ניכרים מהקרקעות לצורכי ציבור, בעיקר לפארקים, ראות ירוקות ולאיזורי טיול ונופש.

ראש עיריית כפר סבא, יצחק ולד, הזהיר שמינהל מקרקעי ישראל עוסק בענייני המיקרו של החקלאים, ומתעלם מתמונת המאקרו של המדינה והחברה, וכי הפשרת קרקע חקלאית היא הרת אסון.

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, התריעה על תהליך הסגרגציה בו נתונה ישראל, לפיו היישובים החקלאים הופכים למועדון סגור ובלעדי של אוכלוסיה חזקה, ואילו הערים נאלצות להתמודד עם בעיות סוציואקונומיות קשות, ביניהן אבטלה, דיור, רווחה ועוד.

לדעת פיירברג, אין לפתור את בעיית החקלאים על ידי מתן מפעל לכל חקלאי. לדבריה, גם במגזר העירוני יש בעיות תעסוקה קשות, כמו למשל התמוטטות ענף היהלומים והתיירות בנתניה, ולמרות זאת שום גורם ממשלתי לא חשב לתת פיצוי או מפעל חלופי.