בכיר בהסתדרות מקבל משכורת של עשרות אלפי שקלים בחודש - מבלי לעבוד

מה עושים כאשר פעיל ותיק בסיעתו של עמיר פרץ מפסיד בבחירות? תופרים עבורו תפקיד

קשייה הכספיים של ההסתדרות הם עובדה ידועה. העובדה שהיא אינה מצליחה לשלם את משכורות עובדיה בזמן, הפכה לתופעה כמעט קבועה במשך חודשים ארוכים. אבל נראה שעובדות אלה אינן רלבנטיות כאשר ראשי ההסתדרות רוצים ביקרו של נבחר שהודח מתפקידו, במיוחד כאשר אותו נבחר היה מאנשי "עם אחד", מפלגתו של עמיר פרץ.

הסיפור הבא קשור ליצחק אורטמן, שהיה במשך כמה שנים יו"ר מרחב גבעתיים ובקעת אונו של ההסתדרות, והתמודד במאי 2002 על התפקיד מטעם עם אחד. למרבה אכזבתה של עם אחד, הוא לא הצליח להבחר, ומי שנבחר לתפקיד היה מועמדה של סיעת "עוז", עופר חתוכה.

בחירתו של חתוכה לא עברה, מתברר, בשקט. חודשים ארוכים לאחר הבחירות עשו אנשי עם אחד את כל התרגילים האפשריים כדי למנוע את כניסתו של חתוכה לתפקיד, אך בסופו של דבר, ורק לאחר פניית סיעת עוז לבית המשפט המחוזי, אולץ סוף סוף המודח אורטמן לפנות את כסאו. החילופין התרחשו בחודש פברואר השנה - תשעה חודשים לאחר הבחירות.

אבל מתברר, כי ראשי ההסתדרות לא רוצים להיפרד מאורטמן. לא זו בלבד, אלא שהם מוכנים גם לשלם לו עשרות אלפי שקלים בחודש, ובלבד שיישאר בעל תפקיד בהסתדרות.

איך עושים את זה? למרות חילופי הגברי במרחב, החליטה נציבות כוח אדם בהסתדרות לסדר לאורטמן תפקיד בכיר באותו מרחב, ומינתה אותו - למורת רוחו של חתוכה - לראש האגף לאיגוד מקצועי במרחב. כך החליטו ראשי ההסתדרות ליצור במו ידיהם מצב אבסורדי: להנחית על יו"ר מרחב חדש את קודמו בתפקיד כבעל תפקיד שאמור לעבדו עימו בתיאום מלא. התוצאה: אורטמן לא מגיע לעבודה, אך ממשיך לקבל עשרות אלפי שקלים כל חודש.

מתברר עוד, כי בעניינו של אורטמן ההסתדרות פועלת באופן מנוגד לכללים שהיא עצמה הוציאה. בחוברת של נציבות כוח שהופצה לאחר הבחירות האחרונות, נאמר כך על תנאי סיום כהונת נבחר: "נבחר, ובכלל זה נבחר שעבד בהסתדרות טרם תחילת כהונתו כנבחר וסיים את תקופת כהונתו כנבחר, לא יהיה זכאי לחזור לעבודה כעובד מן המניין, ותקופת העסקתו בהסתדרות תסתיים במועד סיום כהונתו כנבחר".

פרשה זו לא נעלמה מעיניו של ועד עובדי ההסתדרות. הוועד ניהל לפני כחודש מאבק עקשני נגד פיטורי 200 עובדים, והעלה בפני נציגי הנהלת ההסתדרות שורה של הסתייגויות בעניין פיטוריהם של חלק מהעובדים. באותו הקשר עלתה גם פרשת אורטמן, אך תשובה ממשית בנושא לא היתה.

בשורה התחתונה: ראשי ההסתדרות ממשיכים לעצום עיניים כדי לסדר ג'וב לחבר יקר. רק מרכז סיעת עוז, אילן ויקלמן, דורש עתה תשובה לשאלה: כיצד נמצא בקופה המדולדלת של הארגון הכסף לתשלומי השכר של מי שהיה צריך ללכת הביתה.

דובר ההסתדרות מסר בתגובה: "אורטמן מונה לתפקיד יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב גבעתיים. בשל היותו מרותק לכסא גלגלים, קיימת מגבלה פיזית זמנית המונעת ממנו להגיע למקום עבודתו. אין בכוונת ההסתדרות לפטר אדם במצבו, העובד בהסתדרות שנים רבות ואשר תרם וממשיך לתרום רבות להגנה על זכויות העובדים. אגף המרחבים בודק את הנושא בכללותו על מנת לפתור הבעיה".

וגם בשביל זה

נואף מסאלחה, לשעבר חבר כנסת וסגן שר החוץ מטעם מפלגת העבודה, שעבר למפלגתו של עמיר פרץ "עם אחד", יקבל תיגמול של כסף וכבוד עבור מאמציו לסייע לפרץ בתקופת הבחירות לכנסת. מסאלחה מונה לחבר בהנהגת ההסתדרות בשכר, ויהיה אחראי על קשרי החוץ של הארגון.

עד לאחרונה היה תחום קשרי החוץ כלול באגף הנקרא "מינהל התקשורת" שבראשו עומד נועם שפר, אבל כעת החליטו בהסתדרות שצריך לפצל את התפקיד וכאמור למנות את מסאלחה. בהסתדרות הסבירו, כי מסאלחה "ישתמש בנסיון הרב שצבר בתחום במסגרת תפקידו במשרד החוץ".

מסאלחה גם מקבל פנסיה תקציבית מההסתדרות מזה כמה שנים. דובר ההסתדרות, שנשאל מדוע הארגון מצא לנכון לשלם עוד משכורת, אמר: "מסאלחה יקבל רק את ההפרש בין הפנסיה התקציבית שלו לבין השכר שמקבל חבר הנהגה".