ת"א סגרה בירידות שערים: המעו"ף נתקע מתחת ל-400

[ לברומטר ; לאתר קרנות ] המעו"ף ירד 0.32% * ת"א 100 איבד 0.27% * התל-טק התחזק ב-0.42% * המחזור - 264 מיליון שקל

מבוכה ובלבול. זה מה שאפיין היום את המשקיעים בבורסה התל אביבית. אחרי שאתמול נפרץ מחסום פסיכולוגי חשוב, כשמדד תל אביב 25 ירד מתחת לרמת התמיכה של 400 הנקודות - מהלך שסימן בעייני רבים מהמשקיעים קו פרשת מים משמעותי לשוק.

היום ראינו את המדד מנסה להשתקם ולחזור מעל לרף 400 הנקודות. במהלך כל שעות המסחר ראינו תנודתיות רבה במדדים, כשבמשך כשעתיים אף הצליח המעו"ף לחצות כלפי מעלה את הרף. אולם בסיומו של יום חזרה החולשה, כשמדד תל אביב 100 ירד ב-0.3%, וירידה דומה נרשמה גם במדד תל אביב 25, שהתרחק עוד יותר מקו ה-400.

מנסים לשמור על אופטימיות

"אני מצטער שאני לא מצטרף לאויורת הנכאים בשוק, אבל אני חושב שקו ה-400 אינו קדוש", אמר לנו היום אחד הפעילים, שממשיך לשמור על אופטימיות, למרות הירידות אחרונות בשוק. "בסך הכל מדובר במספר, שאין לו חשיבות של ממש. אז יש כאלה שאומרים שמדובר בקו פסיכולוגי - אני אומר, שמי שמתעסק בפסיכולוגיה צריך להיות פסיכולוג, ולא סוחר במניות".

- ובכל זאת, האווירה בשוק השתנתה. זו כבר לא חגיגת העליות של לפני חודש.

"בסך הכל השוק עובר תהליך של מימוש רווחים. אני מודה - מדובר במימוש חריף, אבל עדיין לא צריך להתאבל יותר מדי. כמו שהשוק עף למעלה תוך שהוא פורץ כל מיני 'רמות פסיכולוגיות' ושאר קשקושים, גם עכשיו, כשהוא יורד למטה זה נעשה במהירות, וכמו אז, גם עכשיו מדובר במשוכות דמיוניות של כל מיני חובבי סטטיסטיקה, ולא במספרים שיש להם חשיבות מעבר לכותרות בעיתונים".

אז מה כן השפיע על השוק היום? חוץ מהאווירה הכללית של ימי הקיץ, של העדר פעילות (מה שמגדיל באופן טבעי את הסיכון בשוק, ומרחיק את הפעילים ממנו, לפחות עד ספטמבר), חוזר לאחרונה הנושא הביטחוני לכותרות. פיגוע הירי בבית לחם - הפיגוע הראשון בעיר מאז הוחזרה לאחריות הפלשתינים, מצטרפת לגל ההתרעות שאנחנו שומעים עליו בימים האחרונים, וכל אלו מגבירים את החששות מפני קריסת ההודנה.

מצד שני, כל פרשן ביטחוני רציני מזכ יר לנו, שאנחנו חיים במזרח התיכון. "אף אחד לא חשב שלא יהיו מהמורות בדרך, שמהכרזת ההודנה הפלשתינים יהפכו להיות חובבי ציון", אומרים הפרשנים. לכן גם אם יש שיפור ניכר במצב הביטחוני, אומרים לנו, עדיין אנחנו עלולים לספוג פיגועים 'קטנים' פה ושם, ולכן גם הירי אתמול עדיין לא קובר סופית את ההודנה ואת התקווה לרגיעה במצב הביטחוני ולשיקומו של התהליך המדיני.

דרור נגל, מנהל אגף קרנות הנאמנות בבנק הפועלים, אמר היום ל"גלובס", כי הירידות בבורסה ובשוק האג"ח מייצרות הזדמנות מצוינת להשקעה באפיקים אלו, וכי עלייה נוספת של עוד כמה פרומילים בתשואת השחרים הארוכים תהפוך אותם לעוד יותר אטרקטיבית. "אני חושב שהרמה של המעו"ף היום היא בהחלט נקודה טובה להשקעה, במיוחד לכל אלו שהיו בחוץ ופספסו את העליות החדות בבורסה בחודשים האחרונים. נכון שלא רואים צמיחה במשק, אך הדו"חות הקרובים של החברות צפויים להיות חיוביים וגם האווירה השתנתה ולכך יש אפקט חיובי" אמר נגל.

- מדוע בכל זאת ראינו את הירידות של הימים האחרונים?

"מצבי רוח במישור הביטחוני, הידיעות על אי קיום ההודנה, מצד הפלג הקיצוני, וכמובן הסיפור של הגירעון, שתלוי זמן רב על הפרק. אמנם שום דבר לא חדש בעניין הגירעון, אך כאשר משתנה האווירה כל ידיעה רעה במשק הופכת להיות רעה מאוד. צריך להסתכל בגדול קדימה, ואני סבור שיש עדיין סיבה טובה לאופטימיות".

אופטימיות מקרין גם חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של בבנק הבינלאומי. גוטמן אינו מתרגש מקפיצת הדולר בימים האחרונים, ולא מעריך שהדולר יחצה עד סוף השנה את רמת ה-4.60 שקלים. גוטמן מעריך ש"בסך הכל שוק המט"ח יהיה יחסית רגוע, וכי העלייה האחרונה בשערו של המטבע האמריקני למימושים שהביאו את הדולר לרמתו הנמוכה, היא על רקע ספקולציה של פעילים זרים".

גוטמן מתייחס גם לבעיית הגירעון בתקציב. "אנו ברמות גירעון גדול, ואני עדיין רואה בעייתיות גדולה בתקציב 2004. קשה לראות, אם לא תתחדש הצמיחה, שהגירעון ירד ל-3% תוצר ב-2004. על פי הערכות האוצר, גירעון של 6% תוצר ב-2003 הוא גירעון גבוה מאוד וטומן בחובו סיכונים למשק".

בסקירה השבועית של כלכלני הבנק, הם מעריכים, כי בסוף חודש אוגוסט צפויה הפחתה נוספת בריבית בנק ישראל ב-0.5%, אך מכאן ועד סוף השנה לא תימשך ירידת הריבית, על רקע האינפלציה הגבוהה יותר הצפויה בחודשים הקרובים. היינו, ריבית בנק ישראל תעמוד על 6.5% מספטמבר למשך תקופה של כחצי שנה. רמת ריבית זו תשקף ריבית ריאלית של כ-4.5%, הנגזרת מציפיות אינפלציוניות של כ-2%. שינוים נוספים בריבית, כל עוד הגירעון בתקציב גבוה מאוד, יהיו מינוריים - 1%-0.5% בלבד. ברמת הריבית צמודת המדד לטווח ארוך לא צפויים שינויים משמעותיים בתקופה הקרובה, כאשר היא עומדת כיום על כ-4.6%.

הדו"ח העלה את מכתשים אגן

בין המניות הכבדות של תל אביב נרשמה היום מגמה מעורבת, כשמניות הבנקים משכו את השוק למטה, עם ירידה של 2% במניית בנק הפועלים , ושל 2.8% בלאומי . מניית בנק דיסקונט , שסבלה לאחרונה מלחץ שלילי ניכר, בעיקר על רקע מכירת מחצית מאחזקתה של אי.די.בי בבנק בשבוע שעבר, תיקנה היום במעט עם עלייה של 1.2% במחזור ער.

מניית מכתשים אגן רשמה היום עליות של כ-1% ויותר, שהתמתנו בסיום לכדי 0.7%, תוך מחזור ער ביחס לשוק. זאת לאחר שהחברה פרסמה אתמול דו"חות רבעוניים מצוינים. מכתשים אגן, נזכיר, סיכמה את הרבעון השני עם גידול של 28.5% בהכנסות ל-279.6 מיליון דולר, וזינוק חד של 60.7% ברווח הנקי, שקפץ ל-23.4 מיליון דולר. הרווח הנקי היה גבוה ביותר מ-15% מממוצע התחזיות המוקדמות של האנליסטים.

יחידת המחקר של בנק הפועלים פרסמה היום המלצה של האנליסט בני שרביט על עלית , יומיים לפני פרסום התוצאות של החברה. שרביט ממליץ על מניית החברה ב"תשואת השוק", אך אינו נוקב במחיר יעד למניה. נזכיר, כי מחיר היעד בהמלצה הקודמת של בנק הפועלים למניית עלית 5 עמד על 122 שקל, ואילו המחיר הנוכחי בשוק הוא 150 שקל למניה, כלומר 23% מעל למחירה בשוק.

שרביט צופה לעלית דו"ח טוב, עם גידול בהכנסות ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל, כמו גם עלייה ברווח הגולמי, התפעולי והנקי. בין הגורמים, שעל פי שרביט ישפיעו על הדו"ח: עיתוי חג הפסח (שישפיע לחיוב ברבעון השני); פיחות השקל מול האירו, שיגדיל את הכנסות עלית אינטרנשיונל; איחוד של 51% ממכוורת יד מרדכי (שנרכשה בסוף אוקטובר 2002) ושל 40% מחברת Doncafe (שנרכשה בתחילת דצמבר 2002); המיתון המתמשך והמצב הביטחוני; מחירי חומרי הגלם: מחיר הקקאו (חומר גלם לפעילות השוקולד) עלה לרמות שיא ומחיר הקפה עלה אף הוא בשיעור ניכר. להערכת שרביט, נראה השפעה שלילית על עלית כתוצאה ממהלכי התייעלות ברשתות השיווק הגדולות. ברבעון המקביל רשמה החברה רווח הון חד-פעמי ממכירת נדל"ן. שרביט מתייחס גם למיזוג המתוקשר בין עלית לשטראוס. הוא מציין, כי למרות שעדיין לא התפרסמו די נתונים לגבי חברת שטראוס, הניח השוק שהעסקה תתבצע לפי שווי של כ-250 מיליון דולר לשטראוס. להערכתו, השווי שייקבע לחברת שטראוס, שמתייחס לחטיבת הסלטים והמחלבה (ללא הגלידות), יהיה גבוה בעשרות אחוזים ממספר זה, ולכן יתכן והשוק יתאכזב מכך בטווח הקצר (שכן ככל ששווייה של שטראוס גבוה יותר, הדבר פחות טוב למחזיקי מניות עלית).

בטווח הארוך סבור האנליסט, כי מדובר בעסקה טובה, שתקפיץ את עלית מדרגה מבחינה עסקית, תשפר את רווחיותה ואף תכניס אותה למדד המעו"ף.

נסיים, כהרגלנו, בגבעות עולם . הבלבול סביב שותפות חיפושי הנפט הזו עדיין נמשך. אתמול סיפרנו כאן על סאגת 'מגד 4', שבה רב הנסתר על הגלוי. אחרי שגבעות הודיעה בפברואר, כי נמצאו סימני נפט, ואחר כך התברר, כי אלו יהיו כמה טיפות נפט בתוך הרבה מאוד מים, פרסמה השותפות הודעה נוספת ביום חמישי בערב - הודעה ששוב הפכה את הקערה על פיה, ובה נאמר כי יתכן ש'מגד 4' תמצא בסופו של דבר באר נפט כלכלית.

ההודעה הביאה אתמול לעלייה חדה ביחידות ההשתתפות של גבעות, שהגיעו לשער של אגורה וחצי. אבל כפי שאמרנו - מה שמאפיין את השותפות הזו זה בעיקר בלבול ומבוכה, והיום כבר חזרו יחידות ההשתתפות של גבעות לצנוח ב-26.7%, לשער של 1.1 אגורות.