ת"א חזרה לטפס: המעו"ף עדיין מתחת ל-400

[ לאתר קרנות * לברומטר ] מכתשים אגן המשיכה לטפס; טבע הוסיפה 0.8%; עלייה של 1.7% במניית הפועלים

אווירת הנכאים ממשיכה לשלוט בבורסה התל אביבית. מחזורי המסחר ממשיכים להיות דלילים, והמעו"ף עדיין תקוע מתחת ל-400 הנקודות. היום אומנם ראינו קצת עליות בשוק, אבל ברור שאין שום דמיון בין מה שקורה בבורסה בשבועות האחרונים לבין מה שראינו כאן רק לפני חודש וחצי.

אחרי שישה ימים רצופים של ירידות, בהם איבדה הבורסה יותר מ-6%, היום סוף סוף הצליחו המדדים לסגור בצד הירוק, מדד המעו"ף ננעל בעלייה של 0.62% לרמה של 399.67 נקודות; מדד ת"א 100 התחזק 0.72% לרמה של 416.91 נקודות. מחזורי המסחר נותרו, כאמור, דלילים והסתכמו בפחות מ-190 מיליון שקל.

תקרת הזכוכית ב-400 הנקודות

לאורך כל שעות המסחר ראינו היום איך רמת 400 הנקודות הולכת ומתבססת כרמת התנגדות. מספר פעמים יצא המעו"ף במתקפה על רמה זו, אולם בכל פעם כשהוא הגיע לתקרה זו, הוא 'חטף על הראש', וחזר למטה. נראה, כי אחרי הדפרסיה של הימים האחרונים, יהיה קשה לשוק להפוך את ההתנגדות הפסיכולוגית ברמה זו לרמת תמיכה.

אתמול ציטטנו כאן את אחד הפעילים, שתקף את אלו שמציבים את ההתנגדות ברמת ה-400. "בסך הכל מדובר במספר שאין לו חשיבות של ממש. אז יש כאלה שאומרים שמדובר בקו פסיכולוגי - אני אומר, שמי שמתעסק בפסיכולוגיה צריך להיות פסיכולוג, ולא סוחר במניות", אמר לנו אתמול אותו סוחר.

היום קיבלנו תגובות מסוחרים אחרים לדברים אלו. "כנראה שכל הסוחרים בתל אביב צריכים פסיכולוג", אמר לנו אחד מהם. "מספר או לא מספר, ביומיים האחרונים קיבלנו הוכחה לכך שרמת ה-400 כן מהווה איזשהו מחסום פסיכולוגי, ועובדה שבכל פעם שהמדד מגיע לשם, הוא מתקפל לאחור. אני לא מבין הרבה בפסיכולוגיה, אני מבין במסחר, ואם אני רואה את מה שאני רואה על המסך שלי - שכן יש איזשהו בלוק חוסם ברמה זו - כנראה שיש בה משהו".

ומה אומרים הטכנאים? פנינו לזיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". סגל, מסתבר, כן חושב שרמת ה-400 מהוה מחסום לשוק, אבל גם הוא לא חושב שמדובר במחסום בעל חשיבות מכרעת יתר על המידה. במדורו היומי באתר האינטרנט של "גלובס", כותב סגל: "עלייה מעל 400, אם תתרחש, לא תשנה בינתיים את הגדרת המגמה כמגמת ירידה לטווח הבינוני, אבל היא תחייב מעקב עם ראש פתוח. במקרה כזה, ניתן יהיה לצפות לתנודתיות בין 400 ל-412. מהלך מעל 412 יסמן התחלה של שיקום של המגמה העולה, ואילו התנגדות מתחת ל-412 ומהלך מחודש מתחת ל-400, יהיו סימן דובי מאוד".

אבל, כמו שאמרנו, השוק לא הצליח לחצות היום את רמת ה-400. מה אומר סגל על זה? "התנגדות ב-400 וכמובן ירידה של ת"א 25 (שהיום דווקא טיפס, אך לא הצליח לחצות את ה-400 - י.פ), יסמנו את 383 כיעד לטווח הקצר ואת 375 כיעד לטווח הבינוני. התמיכה ב-375 היא משמעותית ואמורה לבוא לידי ביטוי, לפחות לטווח הקצר, אם ת"א 25 יגיע לשם".

בקיצור, סגל אומר, כי המגמה הראשית בטווח בינוני של ת"א 25 היא מגמת ירידה. הגבולות של מגמה זו הם התנגדות ב-412 ותמיכה חזקה מאוד ב-375. בינתיים, כפי שניתן לראות, המעו"ף לא מצליח לסכן אף אחת משתי הנקודות הללו.

מכתשים אגן ממשיכה לטפס

מניית טבע רשמה היום עלייה של 0.8%, לאחר שפתחה את היום בפער ארביטראז' חיובי של 1.1%, ותוך שהיא רושמת את המחזור הגדול בשוק. יצרנית התרופות הגדולה בצרפת, אוונטיס, הודיעה היום כי בכוונתה לתבוע את אמפאסטאר וטבע על הפרת פטנט של תרופת ה-Lovenox לדילול הדם. מדובר בתרופה השנייה מבחינת היקף המכירות של אוונטיס - 1.78 מיליארד דולר ב-2002.

נציין, כי הגשת התביעה מביאה לעצירת תהליך אישור התרופה על ידי ה-FDA לתקופה של 30 חודשים, אם ביהמ"ש לא מחליט אחרת. מדובר בצעד שכיח שבו מנסה החברה האתית להאריך את תקופת המכירות של המוצר, ולכן לא צריך להתרגש מפנייתה של אוונטיס לבית המשפט.

עלייה נרשמה היום גם במניית מכתשים אגן , שממשיכה בתגובה החיובית לדו"חות הטובים שפרסמה ביום ראשון. החברה, נזכיר, סיכמה את הרבעון השני עם גידול של 28.5% בהכנסות ל-279.6 מיליון דולר, וזינוק חד של 60.7% ברווח הנקי, שקפץ ל-23.4 מיליון דולר. הרווח הנקי היה גבוה ביותר מ-15% מממוצע התחזיות המוקדמות של האנליסטים.

אתמול עלתה מניית מכתשים אגן ב-1%, והיום הוסיפה בעלייה של 0.6% במחזור ער למדי.

הרווח הנקי של בנק הפועלים ברבעון השני של השנה יהיה לפחות כפול מרווחיו ברבעון המקביל אשתקד. בנק לאומי יציג רווח נקי הגבוה ביותר מפי ארבעה מרווחיו ברבעון המקביל. כך מעריכים בבית ההשקעות UBS. להערכת האנליסטים, בנק הפועלים יציג ברבעון השני רווח נקי של 450-500 מיליון שקל, ובנק לאומי יציג רווח נקי של 330-350 מיליון שקל. בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, מדובר בגידול של 50%-66% ברווחי בנק הפועלים, ובגידול של 87%-99% ברווחי בנק לאומי.

שני הבנקים הגדולים במדינה יציגו את הרווחים המצוינים הללו בזכות פערי מדד בגין/ידוע, שפעלו ברבעון השני לטובת הבנקים, ותרמו להם עשרות רבות של מיליוני שקלים (לאומי) ויותר מ-100 מיליון שקל (הפועלים). כמו כן, גם הגיאות בשוק ההון תרמה עשרות רבות של מיליוני שקלים לרווחי הבנקים.

עם זאת, בשלב זה נראה, כי ברבעון השלישי יהיו שני הפרמטרים הללו בנסיגה, ויפגעו ברווחיות הבנקים. החזאים צופים מדד שלילי בחודש יולי, ומאוגוסט צפויים מדדים חיוביים, כך שהפער בין מדד בגין למדד ידוע עשוי לפעול לרעת הבנקים ולהקטין את רווחיהם. כמו כן, לאחרונה ניכר שפל בפעילות בשוק ההון, שיקטין גם כן את רווחי הבנקים.

השאלה הגדולה שמעסיקה את פעילי הבורסה, היא האם נראה גם דיבידנד בבנקים, ובעיקר בבנק הפועלים, שנמצא בבעלות ידיים פרטיות. בשנה וחצי האחרונות נמנעו הבנקים מלחלק דיבידנדים בהוראת המפקח על הבנקים, אולם הלחץ של בעלי שליטה, בעיקר בבנה"פ, למזומנים הולך וגדל, וההערכות הן כי עד סוף השנה ייעתר המפקח לבקשת החלוקה של בעלי הבנק.

מניות הבנקים נהנו היום מעליות שערים, לאחר תקופה של דפרסיה. מניית בנק הפועלים עלתה ב-1.7%, ומניית לאומי טיפסה ב-1% - שתיהן במחזורים אפסיים.

צפי לדו"חות טובים לדלק רכב

האנליסט יובל בן-זאב, מלידר ושות', פרסם הבוקר סקירה על דלק רכב שתפרסם מחר את דו"חות לרבעון השני. לדברי בן-זאב, הדו"ח צפוי להיות טוב, על רקע חיזוק מעמדה של דלק רכב בשוק המקומי. הוא מעריך, כי החברה השכילה לנצל מספר נקודות חוזק שלה, המסייעות לה להשיג תוצאות טובות.

בין הנקודות החיוביות שמונה בן-זאב:

1. שער האירו, שהתחזק במהלך הרבעונים האחרונים, מחזק את דלק רכב באופן משמעותי בהשוואה ליבואני הרכב האירופיים.

2. דגמי המאזדה 6, שכבשו את השוק בסערה, עם נתח שוק של למעלה מ-60% מקבוצת ההשוואה, והם תורמים משמעותית למכירות ולרווחיות החברה.

3. שיווק רכבי פורד קונקט, שהתחיל בסוף הרבעון, הביא לגידול בכמות המכוניות הנמכרת (מעל 500 מכוניות נכללו במכירות הרבעון השני), אם כי תרומתו לרווח נמוכה יחסית. השקת הקונקט, שתוכננה במקור לסוף 2002, נדחתה בשל רווחיות נמוכה שהייתה בסגמנט אשתקד.

4. אספקת רכבי השטח F350 (פורד) המשווקים למשרד הביטחון צפויים להמשיך ולתרום אף הם לרווחיות החברה.

בן-זאב מעיר, כי מכירת הרכבים אינה מבוצעת ע"י דלק רכב והיא מספקת רק את השירותים הנלווים, כך שהשפעת העסקה אינה על שורת ההכנסות.

בן-זאב צופה, כי החברה תדווח מחר על הכנסות של 766 מיליון שקל, לעומת 587 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-717 מיליון שקל ברבעון הקודם (הראשון של 2003). הרווח התפעולי, להערכתו, יסתכם ב-66.2 מיליון שקל, לעומת 27.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-66.5 מיליון שקל ברבעון הקודם. הרווח הנקי יגיע ל-46.9 מיליון שקל, בהשוואה ל-25.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ול-45 מיליון שקל ברבעון הראשון.

לקראת הדו"חות עלתה היום מניית דלק רכב ב-3.4%.

היחלשות קלה בדולר

אחרי 4 ימים רצופים בהם התחזק שערו של הדולר בכ-2%, נחלש היום שערו היציג של המטבע האמריקני ב-0.18% ונקבע על 4.457 שקלים. מחדרי העסקאות נמסר על נפח מסחר נמוך מאוד ועל חוסר עניין בשוק.

בעולם התחזק היום האירו מול הדולר, מה שהביא ליציבות בשערו של המטבע האירופי מול השקל, ברמה של 5.0536 שקלים.

בשוק הסולידי נרשמו היום עליות קלות באג"ח השקליות, כשתשואת השחרים הארוכים נותרה ברמה של 8.7%. באפיק הצמוד נרשמו ירידות מזעריות, שאפיינו גם את האג"ח הדולריות.