יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל לשעבר: נתניהו טעה במינויו של יו"ר הוועדה המייעצת

פרופ' חיים ברקאי: "פוגל יכול למלא את התפקיד - אבל עלול להתעורר ניגוד אינטרסים"

"מהבחינה הפורמלית, שר האוצר, בנימין נתניהו, פעל כשורה, ובהתאם לחוק, במינוי ועדה מייעצת לבנק ישראל, אולם בשאלת מינויו של יו"ר הוועדה, היה צריך לפעול בדרך אחרת". כך אמר ל"גלובס" פרופ' חיים ברקאי, מהאונ' העברית, לשעבר יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל.

ברקאי הוסיף, כי "מההיבט הפורמלי והחוקי, יכול שר האוצר למנות יו"ר ועדה מייעצת ללא הסכמת נגיד בנק ישראל, אבל מהבחינה העניינית 'לא זו הדרך', כמאמרו הידוע של אחד העם".

לדברי ברקאי, מההיבט המקצועי, אהרון פוגל יכול ללא ספק למלא את תפקיד היו"ר, אבל בתחום הפונקציונלי, עשויה להתעורר בעיה של ניגודי אינטרסים, בשל תפקידו של פוגל כיו"ר חברת מגדל, שהיא תאגיד עסקי מהגדולים במשק, עם פוטנציאל למעורבות גדולה במערכת הפיננסית.

ברקאי הדגיש, כי לא עומדת על הפרק שאלה של כשירות משפטית או יושרה אישית, ואיש לא מטיל ספק בכך, אך מן הראוי שלא להעמיד אנשים במצב ניגודי עניינים.

"באקדמיה ובקהילייה העסקית יש כיום מאגר גדול של מומחים לשוק ההון ולמדיניות הריבית ושער החליפין, שאין להם אינטרסים עיסקיים ומסחריים בשוק ההון. ראוי שבוועדה המייעצת לבנק ישראל יהיו אנשים שמכירים את שוק ההון, את מערכת הבנקאות ואת מדיניות הריבית ושער החליפין. מהמאגר האנושי הקיים באקדמיה ובקהילייה העסקית אפשר למצוא אנשים שהמעמד שלהם 'ניטרלי', ומהם צריך לבחור את היו"ר", אמר.

פרופ' ברקאי מיקד את עיקר הביקורת כנגד החלטת שר האוצר למנות ועדה מייעצת עם רוב דומיננטי למערכת הבנקאות, גם אם זה היה מקובל בראשית שנות המדינה ותואם את חוק בנק ישראל.

"מה שהיה נכון בשנות ה-50, ה-60 ובראשית שנות ה-70, אינו מקובל היום. ראשי הבנקים אז היו היחידים שהבינו את שוק ההון. השווקים הפיננסיים היו קטנים ומשניים לגמרי לכלכלת ישראל. היום יש בישראל שוק הון מפותח, ומערכת הבנקאות ריכוזית ומעורבת בפעילות השווקים הפיננסיים".