חיל האוויר הישראלי עומד להצטייד ב-100 מטוסי קרב העתיד מדגם JSF

המטוס אמור להיקלט בישראל בשנת 2012 * המחיר הצפוי למטוס יחיד - 35 מיליון דולר בלבד

ישראל מתכוונת לרכוש בארה"ב 100 מטוסי תקיפה מתקדמים מדגם JSF, מתוצרת קונצרן לוקהיד-מרטין. אלה ההערכות הרווחות בתעשייה הביטחונית הישראלית, לאחר הצטרפותה של ישראל לפרויקט תמורת 20 מיליון דולר.

משרד הביטחון אישר שקיימת כוונה להצטייד במטוסים אלה. לדברי מקור במשרד: "ישראל נוהגת להצטייד פעם בעשור בכ-100 מטוסים, וסביר להניח, כי אם לוח הזמנים של ה-JSF יהיה כמתוכנן - תצטייד בו ישראל בעשור הבא. וזאת, בהתחשב באילוצי תקציב הביטחון ובתמהיל הצרכים שיוגדר".

ישראל תרכוש את המטוס בנוסף לארה"ב עצמה, בריטניה, הולנד, איטליה, דנמרק, אוסטרליה, טורקיה, קנדה ונורבגיה.

ה-JSF צפוי להיקלט בארה"ב ב-2008 וישראל אמורה לקלוט אותו החל מ-2012. התעשיות הביטחוניות הישראליות עשויות לספק מערכות לפרויקט, ואלביט מערכות כבר נבחרה לספק קסדות - למטוסים של ארה"ב בלבד.

כמו כל המטוסים המודרניים האחרים של ארה"ב, גם ה-JSF יהיה "חמקן" וייבנה מחומרים וטכנולוגיות, המאפשרים להעלימו ממסך המכ"ם.

רוב תכונות המטוס, כולל טווח טיסה, המהירות, ביצועי המכ"ם וסוגי החימוש שהוא יפעיל, הן מסווגות. ואולם, הן יהיו מתקדמות יותר משאר המטוסים החמקניים של חיל-האוויר האמריקני הבי-2 והאף-117.

ה-JSF יטוס במהירות גבוהה ממהירות הקול, ויישא את הפצצות והטילים בתוך בטנו.

למרות שה-JSF יהיה המטוס המתקדם ביותר של חיל האוויר, מחירו לא יהיה גבוה במיוחד. משרד ההגנה האמריקני קבע מגבלות ליצרנים והורה להם שמחיר מטוס לא יעלה על 35 מיליון דולר.

הסכם שנחתם בין משרד הביטחון למשרד ההגנה האמריקני מאפשר לממש את השלב הראשון בהשתלבות ישראל בפרויקט פיתוח המטוס. מספר המטוסים שייוצרו יגיע ל-4,000. ה-JSF יחליף את האף-16.