אמדוקס התחברה לוול-סטריט

החברה גייסה ביום ו' 252 מיליון דולר לפי שווי של 2.75 מיליארד דולר * מחיר המניות בהנפקה נקבע על הגבול התחתון - 14 דולר * חמש ההנפקות 'הישראליות' של גולדמן זאקס מסתכמות ב-518 מיליון דולר

באי 'כנס קיסריה' שיגיעו היום (א') לזיכרון-יעקב יבקשו בוודאי לשמוע מה יש לנציגי בנק ההשקעות גולדמן זאקס לבשר להם על הצפוי לקרות בקרוב בשוק המניות האמריקאי. נציגי גולדמן, בראשות הגברת הראשונה של וול-סטריט, אבי ג'וזף כהן, לא יבואו בידיים ריקות לזיכרון.

בסוף השבוע האחרון השלימו בגולדמן שתי עיסקאות ענק הקשורות למשק הישראלי - רכישה של %3.6 ממניות בנק הפועלים מהמדינה ומקבוצת אריסון בסכום של 130 מיליון דולר וגיוס הון בהיקף של 252 מיליון דולר לחברת אמדוקס-עורק אשר החלה להיסחר בבורסה של ניו-יורק (NYSE) ביום שישי.

ההנפקה של אמדוקס הושלמה ביום שישי במחיר של 14 דולר למניה. ההנפקה בוצעה לבסוף על גבול המחיר התחתון (מתוך טווח ראשוני שנע בין 16-14 דולר). אמדוקס הנפיקה 18 מיליון מניות המהוות %9.1 מהון המניות של החברה, ושווי החברה לצורך ההנפקה נקבע, אפוא, על 2.75 מיליארד דולר (אחרי הכסף).

בשעה 11 בבוקר ביום שישי החלה מניית אמדוקס להיסחר, ובמהלך המסחר נע המחיר שלה בין 14 ל-14.1 דולר. מחזור המסחר במניה לא היה גבוה במיוחד בהתחשב בהיקף ההנפקה, והוא הסתכם ב-4.2 מיליון מניות (כ-59 מיליון דולר).

גיוס ההון של אמדוקס נועד כולו לטובת החזר הלוואות שנטלה החברה בינואר האחרון על מנת לממן תשלום דיבידנד בהיקף של 478 מיליון דולר לבעלי המניות. הדיבידנד שחולק הכניס את אמדוקס לגירעון של 291 מיליון דולר בהון העצמי ולהוצאות מימון של כ-10 מיליון דולר לרבעון.

בדו"חות הפרופורמה שפירסמה אמדוקס בתשקיף, צוין כי לאחר ההנפקה ייוותר לחברה גירעון של 38 מיליון דולר בהון עצמי, ואולם חישוב זה נעשה מתוך הנחה שמחיר ההנפקה ייקבע באמצע טווח המחירים, כלומר לפי 15 דולר למניה. גיוס ההון שנעשה בפועל מותיר את הגירעון בהון על כ-56 מיליון דולר.

גם מימוש של אופציית ה'גרין שו' (הנפקה של %15 נוספים עבור החתמים) לא אמורה לגרור שינוי בהון העצמי, מאחר שאופציית המכר נתונה כולה לחברת הטלפון האמריקאית סאות'רן בל (SBC), המחזיקה כיום ב-%23.4 מהון המניות בחברה.

אחזקה בשיעור דומה נמצאת בידי חברת אמדוקס אינטרנשיונל הנשלטת (%81) על ידי בעלי המניות של עורק, מוריס קאהן, והאחים שמואל וצבי מיתר. בעלת המניות הגדולה ביותר באמדוקס היא חברת ההשקעות האמריקאית, וולש, קרסון, אנדרסון ו סטו (WCAS), אשר מחזיקה לאחר ההנפקה ב-%29.2.

אמדוקס היא חברת תוכנה שלה שני תחומי פעילות עיקריים. תחום אחד הוא כתיבה ושירות לתוכנות המיועדות למערך הגבייה של חברות טלקומוניקציה, כגון חברות טלפון קווי, טלפון סלולרי, חברות טלוויזיה בכבלים, ספקי אינטרנט ושירותי פייג'ינג. תחום שני הוא תוכנות לתחום ההוצאה לאור של מדריכי הטלפון מסווגים (דפי זהב).

החברה גילתה בשנים האחרונות קצבי צמיחה מרשימים של כ-%40 מידי שנה, וב-6 החודשים שהסתיימו במארס האחרון רשמה הכנסות מצטברות של 180.6 מיליון דולר. הרווח הנקי בתקופה זו הסתכם ב-13 מיליון דולר, אולם הוא הושפע, כאמור, מהוצאות המימון בהיקף של כ-10 מיליון דולר.

אם תשמור אמדוקס על שיעורי הרווחיות אותם השיגה בשנים האחרונות, היא עשוייה לסיים את 98' ברווח נקי של כ-50 מיליון דולר, אשר בשווי שנקבע לה בהנפקה מייצג מכפיל של 55-50. מכפיל בסדר גודל זה נחשב לגבוה, והוא משקף את הציפיות להמשך צמיחה מהיר של החברה גם בשנים הקרובות.

הנפקת אמדוקס ורכישת מניות בנק הפועלים מהוות קפיצת מדרגה בפעילות של גולדמן זאקס בישראל. גולדמן אמנם לא מחזיק בישראל נציגות משלו, כפי שעושים בנקי השקעות אחרים, אולם עובדה זו לא מנעה ממנו להוביל כמה מההנפקות הגדולות ביותר שבוצעו על ידי החברות הישראליות בוול-סטריט בשנים האחרונות (ר' טבלה מצורפת). חמש ההנפקות הישראליות שניהלה גולדמן עד היום (ההנפקה השנייה של גילת, שתי ההנפקות של צ'קפוינט, וכן ההנפקות של שופרסל ואמדוקס) מסתכמות להיקף כולל של 518 מיליארד דולר.

עסקה גדולה נוספת שבוצעה על ידי גולדמן בשנה שעברה היתה רכישה של %9.5 ממניות אי.די.בי (השווי הנוכחי של החבילה מגיע ל-90 מיליון דולר), מידיה של חברת דיסקונט השקעות. מהלך זה יחד עם הנפקת שופרסל בארה"ב מצביע על קשר מעניין שנוצר בין גולדמן לבין קבוצת אי.די.בי ומשפחת רקנאטי, אשר עשוי להוביל בעתיד להנפקות של חברות נוספות של הקבוצה בארה"ב.

העמקת הפעילות בישראל כללה בשנה האחרונה גם 'רכישה' של שני אנליסטים המכסים את החברות הישראליות, דניאל קרסו ואלן זיטופוסקי, אשר קודם לכן שירתו את בנק ההשקעות השווייצי UBS. בנוסף להם כולל הדסק הישראלי של גולדמן גם את אורית פרידמן הפועלת כיום ממשרדי הבנק בניו-יורק. בהנפקת אמדוקס השתתפו מלבד גולדמן גם בנקי ההשקעות מורגן-סטנלי-דין-ויטר, רוברטסון סטיבנס, אלכס בראון וליהמן ברדר