על מה בדיוק יקבל שגיא גנגר פיצויים בסך מיליון דולר, ובנוסף דמי ייעוץ בסך 575 אלף דולר?

לומינס נפרדה במילים חמות מהסמנכ"ל העוזב, שגיא גנגר * בתקופת כהונתו של שגיא גנגר, נכשלה לומינס עסקית, ומניותיה התמוטטו, אולם הנימוס מחייב

ביום שישי, ה-20 ביוני השנה, נפרד יו"ר חברת לומינס, יעקב פרנקל (נגיד בנק ישראל לשעבר), במילים חמות מהסמנכ"ל העוזב, שגיא גנגר, באומרו ש"לומינס מלאת הערכה" למר גנגר על תרומתו המשמעותית לחברה בארבע השנים האחרונות שבהן שימש בתפקיד סמנכ"ל לענייני כספים, ולאחר מכן סמנכ"ל התפעול של החברה.

בתקופת כהונתו של שגיא גנגר, נכשלה לומינס עסקית, ומניותיה התמוטטו, אולם הנימוס מחייב. בסך הכל, מילות פרידה יפות לא עולות כסף. אולם השבוע התברר, שמלים אלה עולות הרבה כסף. שגיא גנגר יקבל פיצויים בסך מיליון דולר, ובנוסף דמי ייעוץ לשנתיים בסך 575 אלף דולר. למה מגיע סכום זה לגנגר? לאלוהים פתרונות. שגיא גנגר הצליח לקבל סכום של למעלה מחמישה מיליון דולר, כולל מימושי אופציות, עבור ארבע שנות עבודתו בחברה, שנים שהיו הרות אסון ללומינס ולבעלי המניות שלה.

מאז השלים אריה גנגר את ההשתלטות על חברת לומינס בשנת 1999, ומינויו של בנו שגיא לתפקיד סמנכ"ל הכספים של החברה בנובמבר 1999, צברה לומינס הפסדי עתק של 355 מיליון דולר. החברה, ששווי השוק שלה הגיע בשיא ל-1.2 מיליארד דולר, נסחרת כיום בשווי של 40 מיליון דולר בלבד. מניות החברה, שנסחרו בשיא במחצית 2001 במחיר של 30 דולר, התרסקו לרמה של 1.1 דולר בלבד.

לומינס אינה חברת היי-טק, שמניותיה קרסו כחלק מהתפוצצות הבועה של הנסד"ק, אלא היא חברה רגילה המייצרת ומשווקת ציוד לייזר לטיפולים רפואיים וקוסמטיים. מניותיה קרסו עקב כשלונה העסקי והניהולי.

לומינס לא רק שהפסידה, אלא שתמיד הצליחה להפתיע לרעה ולאכזב את ציבור המשקיעים. לא פעם ולא פעמיים, ההרעה בתוצאות העסקיות באה כרעם ביום בהיר. אזהרות רווח חוזרות ונשנות ואי עמידה בתחזיות שלה עצמה ובתחזיות האנליסטים, היו חלק בלתי נפרד מלומינס. לדוגמא, ברבעון השלישי של שנת 2002 צפו אנליסטים לרווח של 4 סנט למניה. בפועל, החברה דיווחה על הפסד של 6 סנט למניה, שיעור ההפתעה לרעה הגיע למינוס 150%.

ברבעון הרביעי של 2002, האנליסטים כבר היו זהירים הרבה יותר, וציפו להפסד של 0.19 סנט למניה, דבר שלא הפריע לחברה להפתיע שנית, כאשר דיווחה על הפסד של 54 סנט למניה. שיעור ההפתעה לרעה הגיע למינוס 184%. אפילו ברבעון האחרון, שהסתיים ביוני 2003, האנליסטים והחברה עדיין לא למדו את הלקח. האנליסטים ציפו להפסד של 64 סנט למניה. בפועל החברה דיווחה על הפסד של 97 סנט למניה.

ההפתעות לרעה לא פסחו גם על בנק הפועלים. החברה חייבת לבנק הפועלים 208 מיליון דולר, ובמסגרת ההלוואה, דרש בנק הפועלים מדי פעם מלומינס לעמוד במספר יחסים פיננסיים והחזרים.

לומינס דיווחה השבוע על כך, שלא תעמוד ביחסים הפיננסיים הנדרשים ובהחזר חלק מההלוואה. זאת, רק חודשיים לאחר שבנק הפועלים הקל פעם נוספת על התנאים בהן נדרשת החברה לעמוד במסגרת חידוש קו אשראי של 50 מיליון דולר. זאת לא הפעם הראשונה שלומינס מודיעה שהיא לא תוכל לעמוד ביחסים פיננסיים אלה ובתשלומים המיועדים לבנק.

בסוף יוני קבע בנק הפועלים שהחברה צריכה להציג רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות, של 36.7 מיליון דולר בשנת 2003. באוקטובר 2003 היתה החברה צריכה לשלם 10 מיליון דולר על חשבון ההלוואה, ותשלום דחוי נוסף של 5 מיליון דולר בדצמבר 2003. ספק, אם בנק הפועלים יצליח לקבל כספים מלומינס, לעומתו, שגיא גנגר הצליח גם הצליח.