אפל: גם גינתון תופשר

דודי אפל, רשמית יועץ לחברת מגדלי הזוהר, מעלה טענות קשות נגד משרד השיכון ועיריית לוד בגלל קשיים שהערימו על פרוייקט גני אביב בלוד. אפל יוצא להשקיע באירופה וצופה פרידה פוליטית מדוד לוי

"עשינו דבר נהדר. הפכנו משחטת סמים ומרכז פשע לקרית מגורים יפהפיה", אמר אתמול (א') ל"גלובס" דוד אפל, המוגדר רשמית כיועץ לחברת הבניה מגדלי הזוהר. אפל התייחס לשכונת המגורים גני אביב בלוד, המונה כיום כ-4,600 משפחות.

"כשהגענו ללוד לראשונה, ב-1993, היה זה המקום הגרוע ביותר בישראל. זו היתה משחטת מכוניות גנובות, שהוצאנו ממנה כ-6,000 מכוניות שרופות. כאן היה מרכז הסמים והסחר בנשק. אדם נורמלי לא היה בא לכאן. גם המשטרה לא העזה להיכנס. פינינו את כל השטח. נפגשנו גם עם המנהיגות הערבית המקומית וסיכמנו איתה דרכי פעולה. לא שילמנו להם דבר. לאחר שהתחלנו לבנות את גני אביב, חל מהפך אצל הערבים, והם בנו לעצמם וילות של 4-3 קומות".

- כמה שילמתם בעד הקרקע?

אפל: "קנינו ממושב גן שמואל מיתחם בן כ-250 דונם, ושילמנו כ-50 מיליון שקל. הוצאות הפיתוח היו גבוהות מאוד. היינו אמורים לשלם לעיריה אגרות פיתוח, ולקבל קרקע מפותחת. בפועל לא שילמנו אגרות, פיחתנו בעצמנו, בהשקעה של פי שלוש מהאגרות. המדינה היתה חייבת לממן לנו %50 מהוצאות הפיתוח, כי לוד היא איזור מועדף, אך היא לא עשתה כן. אנחנו מכינים תביעה נגד המדינה. השקענו עשרות מיליוני שקלים במוסדות ציבור, בתי ספר וגני ילדים, ואני מקווה שנקבל חזרה מהמדינה 20 מיליון שקל, על פי עקרונות ועדת ברודט".

- מי הפריע לכם?

"המדינה לא נקפה אצבע לעזור לנו. משרד השיכון נקט במדיניות של הכשלת הפרוייקט, מחשש שאם יתברר שיזם פרטי יכול לבנות שכונת מגורים, תהיה זו הוכחה שהמשרד אינו נחוץ. המנכ"ל לשעבר, עמוס רודין, נתן הוראה בכתב, שאסרה על משרד השיכון לסייע לנו בצורה כלשהיא. סגן שר השיכון, ח"כ מאיר פרוש, נוקט אף הוא בגישה נוקשה כלפינו. השקענו 20 מיליון שקל בהעתקת אגן החימצון העירוני, כי העיריה אמרה שאין לה כסף.

"העתקנו על חשבוננו קווי מים, ביוב וחשמל. סללנו על חשבוננו שני כבישי גישה, שהעיריה היתה חייבת לסללם. ראש העיריה החדש פינחס עידן מכיר בצדקת טענותינו, ומנסה לעזור לנו כדי שנקבל חזרה לפחות חלק מהכסף".

יועץ התקשורת של המשרד, משה אילת, אמר בתגובה כי המשרד מתייחס בצורה שווה לכל החברות ואינו מתערב בפעילותן העיסקית.

- מה יש כיום בשטח?

"בנינו 5,300 דירות בנות 2 עד 5 חדרים, דירות גן ודירות גג. 4,600 דירות כבר מכורות. 30 אחוז מהתושבים הם יוצאי חבר המדינות. הצענו דיור זול במחירים ללא תקדים - דירות 2 חדרים ב-75 אלף דולר ודירות גן בכ-100 אלף דולר. פנטהאוז אצלנו עולה כמו חדר בתל אביב. יש כבר עיסקאות יד שנייה במכירה והשכרה, וגם משרד תיווך מקומי. כל צנרת החשמל והטלפון היא תת-קרקעית. החתמנו על הסכם עם חברת הניהול אורית-אור, וכל דייר משלם לה כ-100 שקלים לחודש. בנינו מגרש משחקים לילדים לכל ארבעה בנינים, הצבנו 70 פסלים סביבתיים, בנינו מרכזים מסחריים, עם סופרמרקט של קו-אופ".

- מה הלאה?

"אנחנו מקוים לקבל מהמינהל, ללא תמורה, קרקע לבניית קאנטרי קלאב. קנינו מהמושבים אחיעזר וצפריה כ-250 דונם, לבניית גני אביב ב', 2,800 דירות. החוזה מתעכב בשל בירוקרטיה של המינהל".

מנכ"ל המינהל אבי דרכסלר בתגובה: "על פי החלטות מועצת המינהל, הם יכולים לקנות רק %27 מהקרקע. היתרה תחזור למינהל, למכירה במכרזים".

- השקעתם 25 מיליון דולר בקניית קרקע במושב גינתון, והמינהל הקפיא את התכנית. מה תעשה?

"שום דבר. צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים. הסתכל על המפה: כל הקרקעות מסביב, בבן שמן, אחיסמך ומושבים אחרים, הופשרו לבניה. נשארה רק המשבצת החקלאית של גינתון. אני מאמין שבמשך הזמן, גם היא תופשר לבניה".

אפל נוהג בגני אביב מנהג בעל בית. הוא יושב בחדר המנכ"ל, מזכירות נותנות שירותים, הוא מנחית הוראות על עובדים בכירים. אבל, בתשובה לשאלת "גלובס", הוא אומר: "אינני בעל מניות במגדלי הזוהר. החברה בשליטת משקיעים צרפתים, הרוצים בעילום שמם ומיוצגים בידי עו"ד דרור חטר ישי. חברת צביון, בשליטתי, היא יועצת לחברה, ואני מקבל דמי ניהול של הרבה יותר מ-100 אלף שקל לחודש. יש יועצים שמרוויחים יותר מבעלי מניות".

- מהן תכניותיך הבאות?

"צביון, חברתי הפרטית, עומדת להיכנס להשקעות בחו"ל. אני מנהל מו"מ על הקמת חברה משותפת עם משקיע ספרדי, שתבנה קניון בן 100 אלף מ"ר ליד ברצלונה. החוזה מתעכב בשל בדיקת נושא החניון. עדיין אין אומדן ההשקעה. אשקיע בעוד מדינות במערב אירופה. אשקיע בחו"ל כדי שאוכל לעבוד בחפשיות. אני קבלן זה 25 שנה, בניתי אלפי דירות".

- האם תמשיך ללכת עם ח"כ דוד לוי?

"אם הוא יצטרף למפלגת העבודה, ייפרדו דרכינו הפוליטיות. לא אלך אתו למפלגת העבודה, למרות שלדעתי כבר אין היום הבדלים ממשיים בינה לבין הליכוד. נישאר ידידים"