"הסוס כמעט מת. עוד קיצוץ אחד והסוס ימות לגמרי". את התיאור המבהיל הזה של
מערכת החינוך, הנפיקה השרה לימור לבנת, שבוע לפני התחלת הלימודים. הגזמה פראית.
סוס רזה הוא לא בהכרח סוס מת. תלוי איך אדוניו מתנהלים איתו, איך הם נערכים
ואיפה הם חוסכים.
חרף הקיצוצים העמוקים בתקציב החינוך, עדיין יש שם מקום למקצה שיפורים ולהתייעלות.
נזכיר רק, כי עד היום לא ויתרה לבנת על ששת המשרדים המחוזיים הענקיים שלה,
אחוזות עם גדודי פקידים מיותרים. לו הייתה חותכת עמוק במנגנון הביורוקרטי שלה,
אולי היא לא הייתה צריכה למשל, לפגוע אנושות בהכשרת המורים ובהשתלמויות.
לבנת רוצה שנאמין לה, כי היא ראויה להיות ראש ממשלה אחרי שרון, וטוענת, כי
למרות הביקורת נגדה כשרת החינוך, היא תיבחן בסופו של דבר במבחן המעשה. המבחן
בהא הידיעה, גם בעונה סגפנית כשלנו, הוא השבחת המורים, אבל לבנת קיצצה 50%
בתקציב ההשתלמויות וסגרה את הברז, למחצה, למכללות להוראה.
דוגמה להתנהלות שהתחילה נכון, אבל מדשדשת בהמשך. לבנת תמכה בהחלטת מנכ"לית
המשרד, רונית תירוש, לשלוח אלפי מורות להתמקצע במשך שלוש שנים במתמטיקה. שתיהן
קראו נכון את המפה. ראשית, תלמידים נכשלים במתמטיקה, כי מורות רבות לא יודעות
מתמטיקה. שנית, תוכניות הלימוד בבתי-ספר יסודיים, גרועות.
מתברר, כי ההתמקצעות נעשתה בשליפה. אימצו חוות דעת של מומחים, שלפיה תוכנית
הלימודים הנפוצה בכיתות נמוכות, שיטת הבדידים הצבעוניים ("כמה זה שני כחול
ועוד שני אדום"), צריכה לחלוף מהעולם ומהר. שלחו את המורות ללמוד מחדש וחייבו
אותן להיבחן, בטרם יורשו להמשיך ללמד מתמטיקה.
אבל לא הוכנה, מבעוד מועד, תוכנית השתלמות מוצלחת. שתי שנות התמקצעות כבר חלפו,
הרבה כספים כבר נשפכו, ונותרה עוד שנה. מה המורות למדו שם חוץ ממתמטיקה בסיסית,
כשהמשרד עוד לא החליט איזו תוכנית לימודים עדיפה ביסודיים?
אחדים מהאחראים להתמקצעות, גמגמו כשנשאלו על כך. הודו שיש מחדל, שעוד אין תוכנית
מוסכמת, ושהמשרד עוקב אחר תוכניות ניסוי אחדות בחלק מבתי-הספר. המשרד מאשים
עכשיו את השין-גימל והוא הוחלף באחר.
מבחן המעשה של לבנת יהיה אם ההתמקצעות, שעולה הון עתק, תוציא מורות טובות למתמטיקה,
ואם משרדה ישקיע גם בהשתלמויות באנגלית ובמקצועות אחרים. לא רק ביסודיים, אלא
גם בחטיבות-הביניים ובעל-יסודיים.
במערכת החינוך יש מחסור חריף במורים משובחים וצריך לחולל מהפכה. לא רק בהשתלמויות
אלא גם במכללות להוראה. לבדוק בציציות של מורי-המורים, ולא להסתפק בהעלאת סף
הקבלה ללימודי הוראה. להעמיד בראש כל מכללה רק מומחים, בעלי תואר שלישי ומעלה,
שהם גם אנשי חינוך כריזמטיים. ראו מכללת אורנים, שמשגשגת מאז מנהל אותה המתמטיקאי,
פרופסור יאיר קארו.
לא נורא אם ילדינו ילמדו פחות שעה ומשהו, בתנאי שהנותר יהיה איכותי. אם לבנת
תצליח בזה, נסמוך עליה שתצליח אפילו עם החמאס והג'יהאד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.