אנטנות סלולריות - כל העובדות

ה"טכנולוגיה" הסלולרית קיימת מעל ל-150 שנה. עשרות מיליוני ד' הושקעו במחקרים כדי לבחון האם ישנו אפקט בריאותי לקרבה לאנטנות

נפתח בעובדות: הטכנולוגיה הסלולריות היא אחת התשתיות החשובות והחיוניות בישראל. פריסת הרשת הסלולרית בכל הארץ מאפשרת לכל אחד מאיתנו להתקשר בכל מקום וזמן. מבחינה אישית, עסקית וביטחונית, הטלפון הסלולרי עשה מהפכה בדרך התנהלות העולם.

הסלולר הפך למוצר הצמוד לחגורה של כ-80% מתושבי המדינה ומאות מיליונים בעולם. יותר ויותר אנשים גם מבינים היום את הקשר בין טלפונים סלולריים לבין אנטנות סלולריות. בפועל, אי אפשר לדבר בסלולרי אם אין בקרבתו אנטנה שתקלוט אותו. אי אפשר לדרוש זמינות - ברחוב, בבית ובאיזור הפתוח - אם לא קיימת תשתית אנטנות שתתמוך בכך.

אבל בניגוד למה שחושבים, ה"טכנולוגיה" הסלולרית קיימת עמנו כבר מעל ל- 150 שנה. זאת אותה טכנולוגיה המבוססת על שידורי הרדיו, הטלוויזיה ומכשירי הקשר. מדענים החלו לחקור את השפעותיהם של השידורים לפני יותר מ-50 שנה, מאז מלחמת קוריאה. עשרות מיליוני דולרים הושקעו במחקרים - ממשלתיים, אקדמיים ופרטיים - כדי לבחון האם ישנו אפקט בריאותי הנגרם בגין הקרבה לאתרי שידור. מהמחקרים נוצרו התקנים המחמירים של ארגון הבריאות העולמי, המיושמים בישראל מאז שנות ה-90 ונאכפים ע"י המשרד לאיכות הסביבה. מבחינת הפיקוח על שידורי רדיו, מדינת ישראל נחשבת כמחמירה במיוחד. הטלפון הסלולרי הוא שלב נוסף בהתפתחות הטכנולוגית. אולם לאור תפוצתו הרבה בעולם, יזם ארגון הבריאות העולמי סדרת מחקרים נוספת באמצע שנות ה-90 כדי להמשיך ולבדוק את התאמתם של התקנים המחמירים. עד היום, לא נמצא כל בסיס לשינויים.

באופן טבעי, כל יישום של טכנולוגיה חדשה מלווה בחששות. לפני 200 שנה, באנגליה, קבעו בנחרצות "רופאים מומחים" כי הנסיעה מעל 20 קמ"ש היא מסוכנת(!) לבריאות, בהתייחסם לרכבות הראשונות שהחלו אז לתפוס תאוצה.

גם התעשייה הסלולרית חוותה וחווה ניסיונות מצד גורמים אינטרסנטיים לעשיית רווח פופוליסטי מהיר על חשבונה. אך כל עוד אין שום ראייה - אפילו קלושה - לאי תקפותם של התקנים הקיימים, הרי שאין שום סיבה להכניס את הציבור לפאניקה מיותרת.

החברות הסלולריות מתמודדות כבר מספר שנים עם החשש הציבורי. הוקם פורום מיוחד של שלושתן כדי לטפל בהסברה ובהעברת מידע לציבור ולרשויות. נפתח מרכז מידע מיוחד הנותן מענה לשאלות הציבור. הפורום פרסם והפיק מידע רב - חוברות הסברה, אתר אינטרנט, דפי מידע ואף פרסם בעיתונות, בטלוויזיה וברדיו.

החברות משתפות פעולה עם היוזמות הממשלתיות להעברת מידע לציבור. כל זאת מתוך הבנה לרגישות הציבורית בעניין ומתוך ראייה ארוכת טווח הדוגלת בפתיחות כאמצעי לבניית אמון.

פרסום המידע על אתרי השידור באינטרנט הוא דוגמה לכך. מדובר ביוזמה וולונטרית של המשרד לאיכות הסביבה. החברות נענו לאתגר ולקחו על עצמן לדאוג להעברה שוטפת של המידע לאור חשיבות הדבר.

לפני יותר משנה אושרה תוכנית מתאר ארצית לתקשורת אשר הסדירה את ההיבט התכנוני של פריסת אתרי שידור. תוכנית זו גם קובעת את נוהלי יידוע הציבור במקרה של הקמת אנטנות סלולריות. המשך שיתוף הפעולה בין החברות הסלולריות לבין הרשויות בפריסת הרשת אמור להבטיח את בטיחות הציבור ואת איכות השירות אותה הוא דורש.

הכותב הוא מרכז פורום החברות הסלולריות.