חברת מפעיל מחלה על חוב של 142 אלף שקל לבנו של בעל השליטה

החוב נמחל כבר לפני שלוש שנים עקב קשיים כלכליים אליהם נקלעה חברת ג.נ. צילום, שבשליטת בנו של יוסף צבילינגר

הדו"חות הכספיים של חברת מפעיל חושפים, באיחור אופנתי של שלוש שנים, כי במהלך שנת 2000 מחלה החברה על חוב בסך 142 אלף שקל ללקוח - חברת ג.נ. צילום - מכון צילומים שאחד מבעליו הוא בנו של יוסף צבילינגר, מבעלי השליטה במפעיל.

החוב נמחל, מדווחת מפעיל, בין היתר, עקב קשיים כלכליים ונוכח תביעות ודרישות מצד הלקוח בנוגע לצורת החיוב, איכות השירות ורמת השירות הטכני שנתנו ע"י מפעיל. לגבי יתרת החוב שנותרה לאחר המחילה, נעשתה פריסת תשלומים לתקופה של 44 חודש. נכון להיום נותרה יתרת תשלום בסך של 15 אלף שקל במסגרת הסדר זה, שצריכה להיפרע עד לחודש נובמבר. מפעיל מציינת, כי ג.נ. צילום ממשיכה לעבוד עם החברה.

מנכ"ל מפעיל, דב קנטור, ציין היום כי הדיווח ניתן בעקבות החלטה של הדירקטוריון החדש של מפעיל, שצמד בעליה, האחים יוסף ואוריאל צבילינגר, מסוכסכים ביניהם, ולא עקב דרישת רשות ני"ע, כמקובל במקרים מאין אלה. עם זאת, הוא מאשר כי הרשות הייתה מודעת למתן הדיווח.

לא ברור האם למחילת החוב של מפעיל יש קשר לסכסוך בין האחים לבית צבילינגר. לאחרונה הודיעו השניים, המחזיקים כ"א בכ-45% ממניות מפעיל, על חתימת הסכם עקרונות לסיום הסכסוך ביניהם. על פי ההסכם, שפרטיו המלאים טרם הגיעו לידי מפעיל, יפטרו השניים מתפקידיהם כמנהליה הראשיים של החברה בחודש מארס 2004. גם ילדיהם שעובדים בחברה, יעזבו את תפקידם בתוך מספר חודשים, לאחר ביצוע חפיפה למחליפיהם. האחים צבילינגר משכו בעבר שכר בעלות של כ-2 מיליון שקל בשנה, כ"א. בסה"כ הסתכמה עלות ההעסקה של בני המשפחה השולטת בקרוב ל-6 מיליון שקל. לדברי קנטור, צפויה הפסקת העסקתם לחסוך למפעיל כ-4 מיליון שקל בשנה, וזאת בנוסף לסכומים שהופרשו בעבר בגין שכר לאוריאל צבילינגר וכעת יוחזרו לחברה.

אוריאל יחזיר למפעיל שכר ששולם לו בגין עבודתו מתחילת ספטמבר 2000 ועד תחילת אוקטובר 2001 ויוותר על שכרו בתקופה שחלפה מאז ועד למועד פרישתו הצפוי. יוסף צבילינגר יקבל את שכרו עד סיום עבודתו בחברה, דהיינו מאוקטובר 2001 ועד מארס 2004. בנוסף, יוותר יוסף על תביעה כלפי החברה בגין הלנת שכרו.

עוד קובע הסכם העקרונות מנגנון היפרדות בין האחים, שמסרו לחברה כי טרם חתמו על הסכם פשרה סופי, ולפיכך פרטי ההסכם עשויים להשתנות. הסכם פשרה סופי יובא לאישור הבורר בין השניים ויקבל תוקף של פסק דין.

האחים צבילינגר, המשמשים כמנכ"לים משותפים במפעיל (לצידו של קנטור), מסוכסכים ביניהם מזה כשלוש שנים, מאז הסתיים הסכם ההעסקה של אוריאל בחברה בחודש אוגוסט 2000, מועד פרישתו לפנסיה. אלא שעל פי תנאי ההסכם, מאוגוסט 91', סמוך לתום מועד העסקתו של אוריאל ידון הדירקטוריון באפשרות להארכתו בשמונה שנים נוספות.

באפריל 2001 קבעה ועדת הביקורת של הדירקטוריון, כי טובת החברה מחייבת את המשך עבודתו של אוריאל בחברה. אלא שעוד בטרם גיבשה מפעיל את עמדתה לגבי אי הבהירות המשפטית באשר להמשך העסקתו, פנו האחים צבילינגר להליך של בוררות ביניהם, בעקבות מחלוקת שפרצה ביניהם. לפיכך, מאוקטובר 2001 לא שולמה לשניים משכורת.

מפעיל עוסקת בתחום של ציוד ממוכן משרדי הכולל: מכונות צילום, מחשבים, מדפסות, סורקים ומכשירי פקסמיליה, המיובאים מספקים באירופה ומזרח אסיה. מתן שירותי צילום והדפסה תרם במחצית הראשונה של השנה כ-91% מהכנסות החברה, שהסתכמו ב-48.3 מיליון שקל - ירידה של 11.7% לעומת התקופה המקבילה. מפעיל ציינה, כי הירידה בהכנסות נבעה מירידה של 7.3% בהכנסות מצילומים, ירידה של 27.6% במכירת מכונות צילום ושל 20.4% מכירת מחשבים ניידים, פועל יוצא של המצב הכלכלי במשק. הרווח הנקי במחצית הראשונה של השנה הסתכם ב-303 אלף שקל, לעומת הפסד של 106 אלף שקל בתקופה המקבילה. ברבעון השני הסתכם הרווח ב-38 אלף שקל בלבד, לעומת 15 אלף שקל ברבעון המקביל. למרות התוצאות למפעיל מבנה פיננסי איתן - הון עצמי של 58.2 מיליון שקל המממן מחצית ממאזן החברה.