באיחוד האירופי התחדשה המחלוקת על התכנסות שיעורי מיסי היחידים והחברות

בריטניה הגיבה במורת רוח על הערות שרים בגרמניה ובצרפת, לפיהן כדאי לשאוף לטווחי יעד של מס, ושרי 11 מדינות היורו יהיו "הממשלה הכלכלית של אירופה"

יותר מ-30,000 בני אדם השתתפו ביום ו' במסיבת רחוב בחזית מטה הבנק המרכזי האירופי בפרקנקפורט, לרגל השקת המטבע האירופי האחיד הראשון מאז הקיסרות הרומאית.

זו היתה המסיבה ההמונית ביותר לציון הולדתו של היורו, אך להשקת המטבע האירופי האחידות לוו כבר צלילים צורמים. בראש ובראשונה, מדובר במחלוקת מחודשת בין בריטניה מצד אחד, וגרמניה וצרפת מצד שני, על סוגיית ההרמוניזציה (התכנסות) של שיעורי המס באירופה.

לונדון הביעה תרעומת כלפי הערויו של גונתר פרהוגן, השר לענייני אירופה בקבינט הגרמני, לפיהן "רצועות יעד" של שיעורי מיסי הכנסה אישיים ומיסי חברות יקלו את בעיית ההתחרות הבלתי הוגנת של מערכות המס השונות, כלומר היתרון שיהיה למדינות בהן שיעורי המס נמוכים במרחב היורו.

בריטניה גם קראה תיגר על הצהרה צרפתית, לפיה רק שרי הכספים (אוצר) של מרחב היורו החדש יהיו "הממשלה הכלכלית של אירופה".

שערי החליפין של 11 מדיניות יורולנד ננעלו סופית ביום הראשון של השנה החדשה, במה שהיה השלב הסופי בהכנות מוקדקות שארכו עשר שנים, ליישום פרוייקט שהוצע לפני 30 שנה, ליצירת איחוד כלכלי ומוניטרי מלא לאוכלוסיה של 292 מיליון בני אדם באירופה.

בעקבות ויתור ללא תקדים על ריבונות כלכלית, ל-11 מדינות האיחוד הזה יש כיום מטבע אחיד, בנק מרכזי אחיד וגם שיעור ריבית קיצרת טווח אחיד, %3.

המסחר ביורו ובנכסים נקובים בו ייפתח מעשית מחר (ב') ב-5 בבוקר באוסטרליה, כלומר הערב ב-8 שעון ישראל, 7 שעון מערב אירופה ו-6 שעון בריטניה, אך "המופע האמיתי יתחיל רק באירופה, מחר בבוקר", הסביר סוחר בסידני. להערכת סוחרי מטבע אוסטרלים, המירווח בין שערי הקנייה והמכירה החדשים של היורו ינוע סביב 20 נקודות בסיס (מאיות אחוז) אך יצטמצם ל-5 נקודות בסיס בהיפתח המסחר ביורו באירופה.

שערי החליפין הנעולים בין היורו ו-11 מטבעות יורולנד יישארו בתוקפם עד 1 בינואר 2002, בו יבוטלו המטבעות הלאומיים, ושטרות ומטבעות יורו פיסיים יחליפו אותם. אך היורו ישמש כבר ממחר בהעברות בין בנקאיות באירופה, ובהנפקות איגרות חוב של 11 הממשלות ולמעשה גם של המיגזרים העיסקיים.

דובר משרד האוצר הבריטי פירסם ביום ו' הודעה, לפיה Ecofin, מועצת שרי הכספים של 15 מדינות האיחוד האירופי, תישאר "הגוף מקבל ההחלטות היחיד" בענייני כלכלה ומטבע במרחב האיחוד. זאת, בניגוד לדברי שר הכספים הצרפתי, דומיניק שטראוס-קאהן, לפיהם מועצת 11 שרי הכספים של יורולנד תהפוך בקרוב לממשלה הכלכלית של אירופה.

הדובר הבריטי רמז שממשלת בריטניה מוכנה להטיל וטו על כל ניסיון להנהיג הרמוניזציה במערכות המיסים של אירופה, ליחידים ולחברות, באומרו ש"סמכות המיסוי הישיר היא סוגיה הנוגעת ליכולתה של כל ממשלה חברה באיחוד האירופי".

ג'ויס קווין, השרה הבריטית לענייני אירופה, אמרה בהקשר זה: "אנו יודעים שכל הצעה שתועלה במרחב האיחוד האירופי תהיה טעונה עיון של כל המדינות החברות, ואישור פה אחד שלהן. הדברים נוגעים לא רק לבריטניה, אלא לכל מדינה חברה באיחוד האירופי".

קווין, שחזרה והביעה גם את שאיפת בריטניה שהיורו יצליח, הגנה על ההחלטה שלא לשגר שר בריטי לטקס השקת היורו בבניין הנציבות האירופית בבריסל, באומרה ש"נציגנו שם, השגריר הבריטי למוסדות האיחוד, סר סטפן וול, ייצג אותנו באופן הטוב ביותר".

השר הגרמני לענייני אירופה, גונתר פרהוגן, נשאל בראיון טלוויזיה של הבי.בי.סי אם אירופה תנהיג בעתיד "רצועות יעד" לנושאים כמו שיעורי מס חברות. הוא השיב: "מיסי החברות באירופה הם אכן סוגייה חשובה, ורצועות יעד כאלה עשויות בהחלט להיות הפתרון. זו השיטה בה נקטנו ביחס לשיעורי המע"מ, שבהם יש לנו תיאום, ואולי אפילו הרמוניזציה, באירופה"