הכלכלן שמואל סלאבין מונה על-ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר התחבורה אביגדור
ליברמן, לבצע את בדיקת ההיתכנות והיישום של פרויקט מסילת הרכבת מנחל צין לאילת.
במסגרת זו אמור סלאבין להשלים את הדו"ח שלו עד נובמבר, אז תתקבל החלטה לגבי
מימוש הפרויקט, בו יושקעו 300 מיליון דולר.
סלאבין, המשמש גם כיועץ כלכלי של הפרויקט, חשף היום (ה') בכנס מיוחד שנערך
באילת בנושא זה, פרטים ראשוניים על הפרויקט. לדבריו, ההשקעה הראשונית, הנאמדת
ב-300 מיליון דולר, עשויה להיות אף גבוהה יותר, אם תמומש אחת ההצעות לבניית
מנהרה ארוכת טווח שדרכה תעבור מסילת הרכבת מנחל שחורת עד לנמל אילת.
הכנס נערך ביוזמתו של ראש עיריית אילת, גבי קדוש. קדוש מסר בכנס, כי צמיחתה
הכלכלית של אילת תלויה לא מעט בהקמת מספר פרויקטים כלכליים, שהבולט בהם הוא
מסילת הרכבת לאילת.
סלאבין מסר היום, כי ב-20 השנים האחרונות הוקמו מספר ועדות בדיקת היתכנות של
פרויקט מסילת הרכבת לאילת, ועד כה לא מומש הפרויקט, בעיקר בשל העלות הגבוהה,
והצורך של המדינה לממן אותו מתקציבה.
המשנה למנכ"ל ראש הממשלה, אלכס גולדנגורן מסר בכנס, כי על-פי התוכנית המתגבשת
יוקמו מספר מסילות: העיקרית, למשא, בין נחל צין לנמל אילת, עם שלוחה למפעלי
ים המלח. מסילה זו, באורך תוואי של 185 ק"מ, תוביל מחצבים וחומרים כימיים,
וכן תוצרת לייצוא למזרח הרחוק. בנוסף, תיבנה מסילה שתחבר את תלאביב, דרך דימונה
ונחל צין, לאילת, שתשמש נוסעים.
עו"ד גידי פרישטיק, יועץ חיצוני לעיריית אילת, מסר בכנס, כי למסילה יש מספר
אופציות הקמה. העיקרית, לפיה קו המסילה יגיע עד לאזור נחל שחורת, ואופציה יקרה
יותר - לבנות מנהרה, אשר דרכה תעבור מסילת הרכבת עד לנמל אילת. לדבריו, עלות
בניית המנהרה נאמדת במאות מיליוני שקלים.
לדבריו, בשל העלויות הגבוהות, הוחלט מראש לשתף יזמים פרטיים, אשר יממנו חלק
גדול מהעלות הכוללת, בדרך של מכירת זיכיונות לאורך תוואי הרכבת.
לאורך המסילה, אמר פרישטיק, ייבנו שש תחנות מוצא, העיקריות שבן בחצבה, במרכז
בספיר, בפארן ויוטבתה. בתחנות אלה ייבנו מרכזי קניות ואטרקציות גדולים על ידי
יזמים פרטיים. התחנה הסופית של הרכבת תיבנה בשטח המתפנה של שדה התעופה הישן,
לכשייבנה החדש.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.