מינהל מקרקעי ישראל יודיע לסוכנות היהודית 90 יום מראש על כוונתו להמיר חוזה משולש בחוזה דו-צדדי

הסדר משפטי הוא הגורם היחיד המעכב הסכמה בין המינהל לסוכנות בנוגע ליישובים הקהילתיים

מינהל מקרקעי ישראל יודיע לסוכנות היהודית 90 יום מראש על כל מקרה שבו בכוונתו לחתום על הסכם דו-צדדי עם יישוב חקלאי החתום על הסכם משולש.

כך עולה מהחלטה בבג"ץ בתום דיון בעתירה שהגישה הסוכנות נגד המינהל, בשל כוונתו לחתום על הסכמים דו-צדדיים עם יישובי ההתיישבות העובדת החתומים על חוזים משולשים. הסוכנות ביקשה שלא להוציאה מההסכמים הללו, שכן ההסכם מאפשר לה לקבל את החזר השקעותיה ביישובים במקרים של שינוי ייעוד של קרקע ביישובים.

ההסכמה האמורה התגבשה במהלך הדיון שהתקיים בפני השופטים אליהו מצא, איילה פרוקצ'יה ומרים נאור. השופטים העירו בדיונים קודמים, כי מקומו של הסכסוך איננו בבג"ץ. גם בדיון האחרון אמרה נאור, כי את הסכסוך שבין הרשויות אין לפתור בין כותלי בית המשפט.

מאז הוגשה העתירה בשנת 1999, מינה בית המשפט בהסכמת הצדדים כמגשר את שר המשפטים והאוצר לשעבר, עו"ד משה נסים. נסים כבר הציע הצעות קונקרטיות לצדדים והסכסוך נמצא על סף פיתרון.

הסוכנות ציינה במהלך הדיון האחרון, כי דרישותיה מיועדות להקצבת כסף מהמדינה לצורכי חינוך בארץ ובתפוצות. המדינה כבר הסכימה להעביר כספים לצרכים אלו, והבעיה שנותרה כיום על הפרק הוא ההסדר המשפטי בלבד.

הסוכנות ציינה בעתירה, כי עד עתה השקיעה ביישובי ההתיישבות העובדת 23 מיליארד שקל. כיום חתומים על חוזים משולשים שבין המינהל, הסוכנות היישוב עצמו 330 יישובים כאלה .