רואים עולם

פסטיבל "מנגנים עולם" מציע ריגושים אתניים ואלקטרוניים מרחבי העולם

את הזמרת יסמין לוי שמעתי לראשונה בדיסק של שירי לדינו, שיצא בשנה שעברה. הקליק היה מיידי, ואחרי עשר האזנות נוספות ידעתי שיש לי כאן עסק עם זמרת גדולה. לוי היא זמרת מרגשת ואותנטית, ששרה מהלב ומהבטן. היא נמנעת מעיבודים מודרניים, לא מנסה להתחנף לאף אחד, ומשמרת באדיקות את המסורת של בית אבא (ד"ר יצחק לוי, מחשובי חוקרי שירת הלדינו, שנפטר ב1977).

מרוב סקרנות, קניתי את הדיסק בו שר אביה, יצחק לוי, שרשרת של שירי לדינו. ההבדל היה מדהים. האבא שר בקול נעים, עדין, בהגשה צנועה ולפעמים כמעט מונוטונית. הבת, יסמין, שרה את אותם השירים בדיוק; אבל אצלה הם מקבלים נפח, אמירה אישית ועוצמת הבעה. בדיסק הישן של האב יש שיר מסוים אחד בו משתתפת יסמין (עוד כילדה) בתפקיד משני; כעת, השיר הזה ("אני בכלא") הוא אחד היפים והעוצמתיים ברפרטואר שלה.

את יסמין לוי אפשר יהיה לראות בפסטיבל חדש, "מנגנים עולם", שיתקיים בחול המועד סוכות (1410 באוקטובר) בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה. מופעי הפסטיבל יתמקדו במוסיקת עולם, ויציגו מוסיקה תורכית, ים-תיכונית, יוונית, אנדלוסית, ס?פית (מוסיקה מיסטית מוסלמית), לדינו, מוסיקה אתיופית וכן מוסיקה קלאסית מצרית. לוי תתארח בהופעה של המוסיקאי התורכי עומר פארוק טקבילק ולהקתו, הכוללת חמישה נגנים מתורכיה ומארה"ב. טקבילק הוא מלחין ונגן כלי הקשה, חלילים וכלי מיתר, ונחשב לאחד השמות הבולטים במוסיקה האתנית העולמית. במהלך השנים האחרונות הופיע בישראל כבר פעמיים, וזכה לביקורות נלהבות. את ההופעה שלו עם יסמין לוי פשוט אסור להחמיץ.

טקבילק ולהקתו יופיעו במופע נוסף, שכותרתו "שומעים שלום". הם יארחו בו את תזמורת נצרת עם זמרת הבית שלה, לובנה סלאמה, שתבצע שירים של פאריד אל אטראש.

עומר פארוק טקבילק יתן במהלך הפסטיבל גם כיתות אמן למוסיקאים, על מוסיקה טורקית ומוסיקה סופית.

למרות החשיבות העולמית של טקבילק, אין ספק שהלהיט המרכזי בפסטיבל יהיה דווקא מקומי: "הפרוייקט של עידן רייכל", השם החם ביותר במוסיקה הישראלית כיום. למי שהיה על הירח בשנתיים האחרונות נזכיר כי המופע כולל מוסיקה אתיופית, המשולבת בסאונדים וביטים אלקטרוניים. בין השאר יבוצעו בהופעה הלהיטים "בואי", "מדברים בשקט" ו"אם תלך".

מופע נוסף בפסטיבל יהיה מחווה לאהובה עוזרי, הכוכבת הראשונה של המוסיקה המזרחית. עוזרי תופיע בו עם הרכב מוסיקלי מיוחד וזמרים אורחים.

ויש עוד: הפסטיבל מאמץ את המסורת של מסיבות ריקודים לצלילי מוסיקת עולם, ויערוך מסיבה עם די. ג'יי מאשה ואורחים. המסיבה תתקיים ביום שני ה13.10 במועדון הטייסים שבהיכל אמנויות הבמה, שיעוצב במיוחד לאירוע. כמו כן יתקיים בפסטיבל "יריד עולם", שיכלול תצוגה ומכירה של סרטים ודיסקים של מוסיקת עולם, בשיתוף "האוזן השלישית".

פסטיבל "מנגנים עולם" הוא הפתעה מרעננת בנוף המוסיקלי המקומי, ומקור משיכה רציני לאוהבי מוסיקה אתנית. הוא ערוך בצורה מעניינת, לא גדוש מדי, ומציע אופציות גם לאוהבי הארד קור של מוסיקה ערבית (לובנה סלאמה ותזמורת נצרת) וגם למתונים יותר (טקבילק, רייכל). מומלץ.

פסטיבל "מנגנים עולם" יתקיים בין התאריכים 14.1010 בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה