פריצקי: מגעים עם טורקיה וגזפרום לרכישת גז טבעי מהצינור הרוסי-טורקי

שר התשתיות, יוסף פריצקי, דן בסוף השבוע שעבר, במהלך ביקור בטורקיה, באפשרות לייבא גז טבעי מטורקיה לארץ. זאת, בעקבות הצעה של חברת הענק הרוסית גזפרום, למכור לישראל גז טבעי רוסי, שיועד במקור לטורקיה.

מתברר, כי הטורקים חתמו על הסכמים עם גורמים שונים בעולם, כאשר המרכזי ביניהם הוא עם הרוסים, אך הכמויות שהטורקים התחייבו לרכוש גדולות בהרבה מהדרישות שלהם נוכח המיתון.

בעקבות כך, אומר פריצקי, גם הטורקים וגם גזפרום, שהיא חברת הגז הטבעי הגדולה ברוסיה, מחפשים לקוחות אחרים שיקבלו גז טבעי במקום טורקיה. וזאת, מתוך הצינור שהוקם בין טורקיה לרוסיה.

לדברי פריצקי, מדובר בעודפי ענק, בזמן שישראל זקוקה רק לחלק מהם, בין היתר בהתחשב בכך שלישראל יש מקורות גז טבעי משלה, והיא עומדת גם לחתום על הסכם לרכישת גז ממצרים או מעזה.

הטורקים וגזפרום מציעים לישראל גז טבעי במאות מיליארדי דולרים בשנה, אך לכל היותר זקוקה ישראל לגז בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, לפחות בשנים הקרובות, שהן שנות הצריכה הראשונות של גז טבעי במשק הישראלי. חברת החשמל אמורה להיות הצרכנית העיקרית של הגז.

לדברי פריצקי, "מדובר במגעים ראשוניים מאוד. הסכמנו שנמשיך לבדוק את הנושא. הדבר סוכם ביני לבין שר האנרגיה הטורקי. נבדוק אפשרות להניח צינור מטורקיה לישראל, ובמקביל ניתן יהיה לבדוק גם אפשרות להניח צינור שיוביל מים מטורקיה לישראל".

יצוין, כי המגעים בין ישראל לבין טורקיה לגבי ייבוא מים נדונו אף הם במהלך ביקורו של פריצקי. עד היום, דובר על ייבוא מים במכליות בלבד.

יצוין, כי משרד האוצר מתנגד לייבוא מים מטורקיה, אך לדברי פריצקי, בכוונתו להיאבק כנגד עמדה זו מתוך חשש שישראל תסבול ממחסור במקורות מים. לדבריו, יש לקחת בחשבון גם את העובדה, שיש עיכובים בהקמת פרויקטים ששל התפלה.