בית הדין: פרילנסרים בגל"ץ שהועסקו שנתיים לפחות - הם עובדים קבועים

הורה למשרד הביטחון לשלם ל-26 עובדים סכום של 3 מיליון שקל

פרילנסרים שהועסקו בתפקידים שונים בגלי צה"ל ובגלגל"צ, נחשבים עובדי התחנה. בית הדין האיזורי לעבודה בת"א קבע, כי התובעים שהועסקו למעלה מ-24 חודשים, רכשו מעמד של עובד קבוע.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה, לאה גליקסמן, קיבלה תביעה של 26 עובדי גלי צה"ל וגלגל"צ, שביקשו להכיר בהם כעובדים קבועים. בין התובעים: אדם שוב, הדס שטייף, ניב רסקין, צבי יחזקאלי, לילך ברנע, גולן יוכפז.

התובעים, באמצעות עוה"ד גדעון רובין ואייל לוי, ביקשו מבית הדין להצהיר, כי מתקיימים בינם לבין גלי צה"ל יחסי עובד ומעביד, וכי הם זכאים לתשלום זכויות כספיות מכוח פיצויי הפיטורים.

התובעים דרשו פיצויי פיטורים עבור העובדים שסיימו את עבודתם בתחנה.

גליקסמן קבעה, כי אין ספק שאותם כתבים אשר עמדו לרשות העבודה בתחנה 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע ודיווחו באופן שוטף על התחומים עליהם היו אחראים - הם בגדר עובדים.

לדבריה, "אין מדובר במועסקים אשר בחרו מתוך מודעות להיות מועסקים במעמד של משתתפים חופשים ואשר הפיקו טובת הנאה בשל העסקתם כמשתתפים חופשיים".

לדבריה, פעילות התחנה היתה נפגעת באופן משמעותי אילו לא הועסקו בה.

בנוסף קבעה, כי גם עובדים שמילאו תפקידי ניהול, הם במעמד עובדים, והם חלק מהמערך הארגוני של התחנה. גם מי שהועסקו בתחנה כמגישי תוכניות ועבדו בהיקף חלקי - הם כעובדים.

בנוסף קבעה, כי אותם תובעים שסיימו את ההתקשרות עם משרד הביטחון עקב הדרישה לשינוי תנאי העסקתם - העסקה באמצעות קבלן כוח אדם - זכאים לפיצויי פיטורים. לדבריה, עובד שמתפטר עקב אי תשלום הזכויות המגיעות לו על פי חוק, זכאי לפיצויי פיטורים.

גליקסמן קבעה, כי עובדים שעבדו בתחנה 24 חודשים, נחשבים עובדים קבועים באופן אוטומטי. "אל לבית הדין לתת יד לתוצאה לפיה מעסיק יוכל להסתמך על מעשיו שהיו בניגוד להוראות ההסכם הקיבוצי החל עליו, לשם שלילת זכויותיו של עובד על פי הוראות ההסכם הקיבוצי.

"המדינה אינה יכולה לשלול את מעמדתם של התובעים כעובדים קבועים".

להערכת עוה"ד של התובעים, תשלומים בגין ימי חופשה, שעות נוספות, שבתות וחגים, הפרשות פנסיוניות והוצאות נסיעה, מסתכמים ב-3 מיליון שקל.

גליקסמן חייבה את משרד הביטחון גם בתשלום הוצאות משפט בסך 6,000 שקל לכל אחד מהתובעים. בית הדין, כאמור, חייב את המדינה לשלם לכל אחד מהתובעים את הכספים המגיעים לו עבור תקופת העסקתו כעובד מן המניין בגלי צה"ל. (ע.ב 3295/00, 3320/00).