השווי המסתורי בשומה המכרעת

לא בכדי השתכנע בית המשפט בקביעתו של השמאי המכריע בהקשר עדין זה של 'מחיר בחוזה אל מול שווי פסוק'

במאמר מליצי מיום 1.9.03, תוקף עו"ד הנריק רוסטוביץ' את פס"ד בימ"ש השלום בפתח תקוה, באשר לקביעתו בעניין של התייחסותו (לכאורה) של השמאי המכריע למחיר שנקבע בהסכם המכר (ע"א 158/02). עו"ד רוסטוביץ' גם אינו חוסך את שבט לשונו מהשמאי המכריע עצמו ואף אינו מהסס מלנקוב בשמו המפורש. את ביקורתו מסיים כמובן הכותב המלומד בהמלצה עסיסית, לפנות ב"שאלה באורקול או אולי להגריל מספר אקראי בתוכנה מתאימה - זול ומהיר יותר משמאי מכריע".

בעקבות מאמר כה בלתי שגרתי בחריפותו כנגד פסק הדין, השמאי המכריע ועיסוק ה'שמאות המכרעת', החלטתי לבדוק הדברים ישירות ובעצמי , זאת גם מתוך הכרותי את תלמידי לשעבר אמיר חופשי, הנחשב בעיני ממיטב הגידולים המקצועיים.

בעיון בשמאות המכרעת ובפסק הדין, הופתעתי לגלות, כי כל ביקורתו של העו"ד הנכבד אין לה דבר וחצי דבר עם העובדות, אך לעזאזל עם העובדות העיקר הפופוליזם. השמאות המכרעת דנן, הינה אחת העבודות היותר מפורטות ורציניות שראיתי לאחרונה, והוכיחה שלא טעיתי באיכותו של השמאי האמור. ברם, לא בכך העיקר, אלא שבנושא בו מבקר העו"ד המומחה את בית המשפט ואת השמאי - ההתייחסות למחיר החוזה אל מול השווי הרלבנטי לעניין היטל ההשבחה - יש התייחסות פרטנית, מיוחדת ומורחבת בשמאות המכרעת, ולא בכדי השתכנע בית המשפט בקביעתו של השמאי המכריע בהקשר עדין זה של 'מחיר בחוזה אל מול שווי פסוק'. פסק הדין רצוף למעשה דברי שבח ומחמאות לשמאות המכרעת ולשיקולים הבהירים שבה, כמו בסעיפים 10.5 או 11.1, בהם מתייחס ביהמ"ש לשיקולי השמאי המכריע באשר לניתוח שעשה במחיר החוזה ורכיביו (לרבות תאריך החוזה שאינו רלבנטי לעניין התאריך הקובע של היטל ההשבחה), והתאמתו לזכויות הבנייה, שהן נשוא השמאות המכרעת.

ומלבד זאת, האם הכותב הנכבד לא שמע מעודו על מחירים הנקובים בחוזי מכר שאינם מתקבלים כערכי שווי אמיתיים? האם השמאי חייב להיות אוטומטון ההולך עיוור אחר מחירי חוזה, גם אם הוא סבור שהם אינם ראויים?

מצער מאוד שמי שחושב עצמו למומחה בהיטל השבחה, לא הבין את השמאות המכרעת וחבל שלא כתב את הדבר האמיתי העיקרי החדשני ששמאות זו עוסקת בו, והוא ההתייחסות לזכויות בנייה הניתנות לניוד בין חלקות שונות. אולי באמת ראוי שהכותב הנכבד ישאל בעצת האורקול מה עליו לעשות במקרים בהם ערכי השווי הנקובים בחוזי מכר אינם רלבנטיים לנשוא השמאות.

הכותב הוא מחבר הספר "שמאות מקרקעין בישראל".