קבוצת רויאל דאטש/של במיזם משותף להפקת גז טבעי בקטאר בהיקף של 5 מיליארד דולר

תחדש את פעילותה בקטאר לאחר יותר מעשר שנים; תפיק 1.6 מיליארד רגל מעוקבת גז טבעי ביום

רויאל דאטש/של, חברת הנפט הגדולה באירופה במונחי שווי שוק, הודיעה היום (ב') כי חתמה על הסכם ל-25 שנים בהיקף 5 מיליארד דולר עם קטאר פטרוליום, המצויה בבעלות ממשלת קטאר, להפקת גז טבעי משדה הגז הצפוני של קטאר, ולעבדו לדלק לכלי רכב.

ההסכם יאפשר לשל לחדש את פעילותה בקטאר לאחר יותר מעשר שנים. של תפיק 1.6 מיליארד רגל מעוקבת גז טבעי ביום, שאותם תכלול במלאי הגז שלה, ותעבדם ל-140,000 חביות של דלקים לתחבורה ביום, אמר יו"ר של, פיליפ ווטס.

"אנו סמוכים ובטוחים שהפרויקט יהיה רווחי מאוד - כפי שאנו מצפים מכל הפרויקטים שלנו", אמר ווטס במהלך ראיון בבירת קטאר. "אנו מעונינים במיוחד בהרחבת פעילותנו בתחום עיבוד הגז, ביישום טכנולוגיות חדשות, וביצירת מקורות הכנסה חדשים. הפרויקט הזה ייתן לנו את כל הדברים האלה".

קטאר, שעתודות הגז הטבעי שלה מדורגות במקום השלישי בעולם, ניהלה מו"מ גם עם חברות נפט אחרות, כולל אקסון מוביל, מרתון אויל וקונוקו-פיליפס לבניית מפעלים לעיבוד גז טבעי לסולר ולדלקים אחרים, מבלי לייצר סולפור, המזהם את האוויר.

של הודיעה שבנוסף לגז, תפיק מדי יום גם 60,000 חביות גז דחוס ונוזלי גז טבעיים. ווטס סירב להתייחס להיקף אחזקתה של החברה בפרויקט.

הפרויקט יהיה גדול כמעט פי עשרה ממיזם עיבוד הגז הגדול בעולם, הפועל במלזיה. קטאר תהפוך לבירת עיבוד הגז בעולם כולו, אמר שר האנרגיה של קטאר, עבדאללה בן-חמאד אל-עטייה. קטאר מנהלת מו"מ להקמת חמישה מפעלים דומים נוספים, הוסיף השר.

המפעל שתקים של יהיה גדול מהמפעל שבונה סאסול הדרום אפריקנית בקטאר בשותפות עם קטאר פטרוליום. מפעל סאסול, שעלות הקמתו מסתכמת ב-800 מיליון דולר, יתחיל לפעול ב-2005, ויפיק 34,000 חביות דלקים ביום.

קטאר מחזיקה ב-9.3% מעתודות הגז המוכחות בעולם. זוהי כמות המספיקה לקיים את רמת התפוקה הנוכחית לתקופה של יותר ממאה שנים. הפרויקט של של יורכב משני שלבים.