מחר - שביתה כללית באיטליה במחאה על התוכנית לצמצם את זכויות הפנסיה לעובדים

ברלוסקוני נוטל סיכון פוליטי רב, אבל משקיפים אומרים שאין מנוס מרפורמה במערכות הפנסיה

איגודי העובדים באיטליה יערכו מחר (ו') את השביתה הכללית הראשונה בתקופה של יותר משנה, במחאה על מאמציו של ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, לצמצם את הוצאות המדינה על פנסיה לעובדים, בדומה לצמצומים שבוצעו בצרפת ובגרמניה.

השביתה, שתארך ארבע שעות, תגרום להפסקת הייצור בחברות כמו יצרנית הרכב פיאט, ותשבש את התחבורה. אתמול (ד') הודיעה חברת התעופה האיטלקית, אליטליה, כי תבטל 155 טיסות. איגודי העובדים מוחים על תוכניתו של ברלוסקוני להעלות את מספר שנות העבודה המזכות עובד בפנסיה מלאה מ-35 ל-40 בשבוע.

מאבק ממושך על תנאי הפנסיה עלול לעכב את התאוששותה הכלכלית של איטליה, שברבעון שעבר נכנסה למיתון. ראש ממשלת צרפת, ז'אן-פייר רפארן, נסוג מתוכניתו להעלות את גיל הפרישה, לאחר גל השביתות שפרץ במדינה בחודשים מאי ויוני.

בשל הירידה בשיעור הילודה והעליה בתוחלת החיים, יהיו בשנת 2050 באירופה שני עובדים על כל פנסיונר אחד, לעומת ארבעה עובדים על כל פנסיונר כעת. שיעור הילודה הנמוך ביותר באירופה הוא בגרמניה, ואחריה באות צרפת ואיטליה. 14% מהתמ"ג האיטלקי מושקעים בפנסיות, וזהו שיעור ההשקעה הגבוה ביותר ב-12 המדינות החברות במרחב האירו.

העימות עם איגודי העובדים עלול לפגוע בפופולריות של ברלוסקוני. הקואליציה של ברלוסקוני מפולגת ביחסה לרפורמה במערכת הפנסיה, ואחת המפלגות אף איימה לעזוב את הממשלה. אחת הסיבות לנפילת ממשלת ברלוסקוני הראשונה ב--1994 אחרי שמונה חודשים בלבד היתה שורת השביתות הכלליות שנערכו במחאה על תוכניתו הקודמת לרפורמה במערכת הפנסיה.