נוחי מצליח להוריד מהאובליגו: מוכר את נכסי אזורים לליאו נואי ב-400 מיליון שקל

דנקנר לא ירשום רווח מהעיסקה * ליאו ניאו, איש עסקים בריטי, ירכוש את נכסי אזורים באמצעות קרן ההשקעות ריט, שחברת הברוקרים אקסלנס שותפה בה * הערכות: בכוונת דנקנר להעביר את אחזקות גנדן בחברת הנדל"ן GTC לאזורים מקבוצת אי.די.בי תמורת כ-20 מ' ד' * גורם בריט בנוגע להלוואה של נכסי אזורים לגנדן: "חד משמעי - לאחר השלמת העסקה לא תהיה כל הלוואה"

חברת ההשקעות גנדן, שבשליטת נוחי דנקנר, מצליחה היום לבצע עיסקת מכירה בתחום הנדל"ן למרות המיתון במשק והמחסור בקונים. גנדן הודיעה היום על מכירת חברת הנדל"ן המניב נכסי אזורים לאיש העסקים הבריטי ליאו נואי תמורת 400 מיליון שקל. כ-330 מיליון שקל ישולמו מיידית והיתרה בפריסת תשלומים. מחברת ריט ישראל, שבאמצעותה יבצע נואי את העיסקה, נמסר כי טרם נקבע איזה בנק יממן את הרכישה וההחלטה תיפול בין הפועלים, לאומי והבינלאומי.

נכסי אזורים היתה הרכישה הבולטת ביותר של גנדן, קודם רכישת השליטה באי.די.בי, במאי השנה. מכירתה נועדה לפנות מקורות אשראי לקבוצה בבנקים. מקור המקורב לגנדן טען היום כי המכירה תוריד מהאובליגו של קבוצת גנדן-אי.די.בי כמיליארד שקל: כ-650 מיליון שקל חובות של נכסי אזורים (בעיקר לבנק לאומי) וכ-350 מיליון שקל לגנדן (בעיקר לבנק הבינלאומי). לאחר המכירה, מסתכמים חובות הקבוצה לבנקים בכ-8 מיליארד שקל.

את השליטה בנכסי אזורים רכשה גנדן מידי חברת אזורים (המשתייכת לקבוצת אי.די.בי) ומאוחר יותר באמצעות הגשת הצעת רכש למניות הציבור. בסה"כ השקיעה גנדן כ-450 מיליון שקל ברכישה. מקורות בגנדן טענו היום כי בתוספת הדיבידנדים של כ-40 מיליון שקל, שנמשכו מקופתה של נכסי אזורים, יוצאת גנדן מהשקעתה בהפסד מינימלי של כ-10 מיליון שקל.

עוד ציינו המקורות, כי מכירת נכסי אזורים מזימה הערכות לגבי עיסקאות בעלי עניין רבות שמתכנן נוחי דנקנר לבצע בדרך של מכירת עסקיו הפרטיים לאי.די.בי. האחזקה היחידה שעל פי ההערכות בכוונתו של נוחי להעביר מגנדן לאי.די.בי היא חלקה של גנדן בחברת הנדל"ן GTC הפועלת במזרח אירופה ובעיקר בפולין (שבה שותפות שתי החברות). על פי תנאי עיסקה שפורסמה בעבר, תמיר גנדן מניות שהיא מחזיקה בחברת קרדן נדל"ן ל-10% ממניות GTC (לעומת 16% לאזורים). נראה שבסופו של דבר יועברו לידי גנדן אחזקות מצומצמות יותר שכן לאחרונה הוערכה GTC ב-255 מיליון דולר (לעומת 200 מיליון דולר בעבר).

ביוני אשתקד מחקה גנדן את מניות נכסי אזורים מהמסחר בבורסה, לאחר שהשלימה את רכישת השליטה בחברה מידי אזורים. הפיכת החברה לפרטית איפשרה לנוחי דנקנר, שהתמודד באותה העת על רכישת גרעין השליטה באי.די.בי, להשתלט על קופת מזומנים שמנה. בדוחות האחרונים שלה כציבורית הציגה אזורים יתרת מזומנים שמנה של 276.2 מיליון שקל. הונה העצמי עמד אז על 389 מיליון שקל ומימן מאזן של כ-1.5 מיליארד שקל.

את קופתה מילאה נכסי אזורים בשורה של גיוסי אג"ח ערב מחיקתה מהמסחר. בינואר 2002 גייסה החברה 108 מיליון שקל, ובמאי אותה שנה גויס סכום דומה. שני הגיוסים נעשו באג"ח צמוד מדד לגופים המוסדיים. ביוני השנה הפתיעה חברת הדירוג מעלות בהורדת דירוג האג"ח של נכסי אזורים מ-A ל-BBB פלוס. סיבת ההורדה הקפיצה רבים מהמשקיעים המוסדיים באג"ח - הלוואה גדולה שהעמידה נכסי אזורים לחברה האם, גנדן, בהיקף של 250 מיליון שקל, ללא ביטחונות אשר שימשה את גנדן לצורך רכישת מניות השליטה בקבוצת אי.די.בי..

בשוק ההון זעמו על המהלך שביצעה החברה. בעת ההנפקה, התחייבו במפורש ראשי החברה כי לא ייעשה בכסף שיגוייס שימוש לרכישת קבוצת אי.די.בי. בעקבות חשיפת הפרשה ב"גלובס", פנו רבים ממחזיקי האג"ח לנכסי אזורים בדרישה להבהרות. דנקנר הגיב במהירות, בכדי למזער את הנזקים. נכסי אזורים הביטחה כי משקיע שירצה בכך, יוכל למשוך את כספו בחזרה. את מי שבחר להשאיר את כספו בחברה, פיצתה נכסי אזורים בתוספת ריבית של 1.4%, ל-7.15% בחישוב שנתי (צמוד למדד). המהלך של נוחי זכה להצלחה, וכ-60% מבעלי החוב בחרו שלא לפדות את האג"ח.

מצבה הפיננסי של נכסי אזורים השתפר כנראה מאז, שכן גנדן התחייבה לפרוע את הלוואת הבעלים, ולהחזיר את הכספים לקופה. נכון להיום חייבת גנדן לנכסי אזורים כ-100 מיליון שקל. במסגרת העסקה, התחייבה גנדן לפרוע את היתרה בתוך פרק זמן קצר. "חד משמעי - לאחר השלמת העסקה לא תהיה כל הלוואה של החברה לגנדן", אמר היום גורם בריט ישראל.

קרן ההשקעות ריט, שגייסה בתחילת השנה כ-50 מיליון דולר, הינה שותפות בין איש הנדל"ן הבריטי ליאו נואי וחברת ההשקעות שבבעלותו REIT asset management (השולטים בקרן) לבית ההשקעות אקסלנס ועמיר בירם, מנכ"ל הקרן (ואחיו של רוני בירם, מבעלי אקסלנס. עד לעיסקה הנוכחית, הוזכרה ריט ישראל כמי שהתמודדה על רכישת השליטה בנצבא, בה זכתה בסופו של דבר קבוצת ברגרזון-אגד.

לריט הסכמים עם מספר קרנות השקעה, אשר התחייבו להשקיע בה בעת שתמצא את ההשקעות הראויות. אקסלנס עצמה, המוכרת בשוק ההון דווקא כחברת ברוקרים מובילה, תשקיע 10%-5% מהיקף העסקה, בהתאם להתחייבויות ההשקעה שנחתמו עם הקמתה.