נציב הדורות הבאים, שלמה שהם פנה בשבוע שעבר לשר האוצר, בנימין נתניהו, בבקשה שלא לתקצב בשנת 2004 את פרויקט כביש חוצה ישראל בקטע הצפוני - קטע 18, ולפעול לבחינה מחודשת של הפרויקט. שהם טוען, כי התוואי המוצע שנוי במחלוקת מעצם נחיצותו, היקפי התנועה, כדאיות כלכלית ופגיעה בערכי טבע. בנוסף פנה לנתניהו גם ועד הפעולה להצלת רמות מנשה בבקשה דומה.
יצוין, רק לפני כעשרה ימים פרסמה חברת חוצה ישראל שני מכרזים בעלות של 150 מיליון שקל לסלילת הקטע הצפוני. בחוצה ישראל מדווחים על התעניינות גבוהה, וכי עד כה רכשו את חוברות המכרז 12 חברות.
באחרונה כתב שהם חוות דעת, בה התבקש לבחון חלופת מינהרה לתוואי הכביש. שהם קבע: "כדאיות הפרויקט כולו (של כל כביש 6, ג"נ) מוטלת בספק ואיננה חד משמעית, ולכן רצוי ואף מתחייב לבחון חלופות לקטע 18". לדבריו, הביקוש לנסיעות בקטע 18 עשוי להיות נמוך מהביקוש לנסיעות במרכז הארץ. שהם דוחה את טענת מנכ"ל חוצה ישראל, יהודה כהן שסבור תכנון מחדש של תוואי שונה יביא לעיכוב בלוחות הזמנים. לדבריו, "זמן הבחינה של תוואי חלופי לא כרוך בתוספת עלויות, כיוון שמדובר בדחיית פרויקט שיש לו פוטנציאל הפסד. בפרויקט כזה, להבדיל מפרויקט שכדאיותו מובהקת, העלויות של 'בזבוזן' הן נמוכות ביותר... דחייה של הפרויקט אינה מעלה ואינה מורידה את יישומו".
בחוות הדעת מצוין, כי על-פי נתוני חוצה ישראל, שיעור התשואה הפנימי של קטע 18 הוא 47%. שוהם מטיל ספק בנתון זה. לדבריו, בדיקה שערך העלתה, כי שיעור התשואה לפרויקטים בתחום התשתיות עומד על 7.5%. "לשם השוואה", מציין שהם, "שיעור תשואה של 47% אפיין חברות היי-טק בשנות הבועה... שיעור תשואה בסדר גודל זה אינו יכול לאפיין פרויקט תשתיתי גדול וארוך טווח". לדבריו, אם הנתונים שמציגה חוצה ישראל, לגבי שיעור התשואה הם נכונים, המשמעות היא כי עלות הפרויקט נמוכה ביותר מול היקף התנועה החזוי.
לעצם חלופת המנהרה קובע שהם, כי אין ספק שמינהור קטע 18 הוא אפשרי מבחינה טכנולוגית והנדסית. בסיכום השוואת עלויות בין התכנון הקיים לתכנון הכולל מנהרה קובע שוהם, כי ההבדל אינו עולה על 10%. לדבריו, עלות קטע 18 לרבות עליות חיצוניות (הפסד קרקע, פגיעה בנוף) עומד על 1.53 מיליארד שקל ועלות קטע 18 כולל חלופת המינהרה עומדת על 1.48 מיליארד שקל.
בקשתם של המתנגדים לפרויקט באה בעקבות בשל התקדמותו. עיקר המאבק הוא ברצון למנוע הרס סביבתי באיזור רמת מנשה, שנחשב לרגיש מאוד סביבתית ואקולוגית.
חוצה ישראל פרסמה שני מכרזים בעלות של 150 מיליון שקל לסלילת הקטע. מדובר בהמשך הכביש צפונה, לאורך 17 ק"מ. המכרז הראשון מתייחס למחלף עין תות, כביש מס' 70 ואדי מילק. המכרז השני מתייחס לסלילת כביש ממחלף עירון ועד רגבים גבעת נילי. עלות הקטע כולו מסתכמת בכ-550 מיליון שקל.
חברת חוצה ישראל מסרה בתגובה: "התוואי הקיים עבר את כל הבחינות המקצועיות, כולל המועצה הארצית והצוות המלווה. הבדיקות מוכיחות שאין צורך במנהרה המוצעת באורך של 7 ק"מ, וכי מנהרה כזו תוסיף כחצי מיליארד שקל לעלויות הסלילה של קטע זה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.