הצגה שכתבתי על פראג

ליאור כלפון, הדביל (במיל.) מה"קומדי סטור", נטש את ישראל בעיצומה של ההצלחה לטובת הקמת התיאטרון השחור בצ'כיה > עידוא דגן שמע ממנו כיצד הוא משתמש בז'אנר שבעבר שימש להעברת מסרים אנטי-קומוניסטים, ומתי הוא מתכוון לחזור לפעילות בטלוויזיה שלנו

ליאור כלפון, לשעבר הדביל שמבין תמיד אחרון ב"קומדי סטור" (זוכרים את משקפי התחתיות של עארק?) שינה כיוון לפני שבע שנים כשנסע לפארג ללמוד את התיאטרון השחור, וליצור מופע משלו שעתיד לתפוס מעמד של התיאטרון השחור הטוב בפראג ע"פ המבקרים והקהל. לפני ארבעה חודשים הוא החליט להקים תיאטרון שחור בישראל, וכך נוצר המופע "פאנטזי" המשלב תאורת אולטרא סגול, מסיכות, בובות והרבה אינטראקציה עם הקהל, מקונפטי שנשפך עליו בנדיבות, דרך טיפות מים המטפטפות מעל ראשי הקהל לציון סערת גשמים ועד חטיפת ילד תמים מהקהל ע"י סרטן אימתני, הכל במהלך מסעותיו של גיבור ההצגה מהרגע שהוא מתחיל לחלום ועד חזרה למיטה ויקיצה מהחלום.

"נסעתי לפראג כדי לצפות בכל המופעים שבעיר הבירה של התיאטרון השחור", אומר כלפון. "אחרי שנתיים החלטתי לעשות משהו שלי. מעט מודרני יותר, בלי הארכאיות הקומוניסטית שאפיינה רבים מהמופעים ששימרו את התיאטרון כמדיום להעברת מסרים חתרניים".

* מי חשף אותך לז'אנר הזה?

"לפני שבע שנים עשיתי מופע חד פעמי שהיה בסגנון התיאטרון השחור מבלי שאפילו ידעתי על קיומו, בקושי ידעתי איפה זה פארג. זה היה מופע על פי הסדרה המצויירת 'מר קו'. עשיתי סרט מצויר על הבמה והמצאתי את הטכניקה 'השחורה', ואז רופא השיניים שלי הציע לי לנסוע לפארג ללמוד שם את הטכניקה. אחרי צפייה בכל המופעים בעיר, נסעתי ללוס אנג'לס ובמשך שנתיים כתבתי את המופע והעלית אותו בפראג בתיאטרון בשדרה המרכזית בפראג, שד' ואצלב".

* איפה התחיל התיאטרון השחור?

"זה התחיל בסין כתיאטרון צללים. פועלי במה שחורים תפעלו חפצים ובובות על הבמה ועם השנים זה הגיע לצ'כיה. שם, בשנות החמישים, במאי תיאטרון פיתח את הטכניקה והוסיף את תאורת האולטרא סגול. בתחילתו שימש התיאטרון להעברת מסרים אנטי קומוניסטיים, בינתיים הז'אנר התפתח ונודע בייחודו בכל העולם".

* התברגת בקלות בחברת היוצרים?

"הידע המקצועי נשמר בקרב היוצרים כסוד מוחלט, אתה אפילו לא יכול לקנות בפראג את הצבעים המיוחדים או הבדים, כי זה נשמר כמלאכת סוד: 'סוד מקצועי לאומי'. אני הייתי הזר הראשון שנכנס לרחרח, ועברתי לא מעט קשיים בדרך. היום גם אני נוהג בסודיות. החתמתי את כל הצוות מהשוער ועד אחרון התאורנים על הצהרת סודיות, כי מדובר בפטנטים מקוריים".

* זה כמו פרקטיקה של קוסם?

"זו מלאכת קסמים. כמו שאף קוסם לא יגלה לך את שיטות האחיזת עיניים שלו, כך גם אני לא יכול לחשוף ידע מקצועי. התיאטרון השחור הוא כמו סטארט אפ. זה התחיל ממשקיעים אמריקאים שהאמינו ברעיון והיום אני מוכר את זה בעולם כמו תוכנה".

* איך בכל זאת רכשת אמון בתיאטרון השחור?

"איש לא היה מוכן לעזור, להסביר. אז בחרתי את אחד התיאטראות וצוות אומנותי, כוריאוגרף, תלבושות, תאורה ותפאורה, לקח לי שנתיים להקים את המופע, היו לי בעיות בשיווק וששמו לי רגליים כי לא רצו לעזור להרים את המופע ואז התחלתי לשכנע אנשים, הבאתי פוליטיקאים, את שר התרבות ועיתונאים צ'כים שפרגנו מאוד בביקורות. המופע נחשב לטוב ביותר בתחומו בפראג כיום, הגיעו גם הרבה תיירים ישראלים שהתלהבו והדבר הבא ההגיוני לעשות היה להביא את המופע לארץ".

השיבה הביתה

* איך נוצר החיבור עם ראשון לציון?

"הגיעו מפיקים ישראלים לתיאטרון בפראג. כך נוצר 'פאנטזי' שמיועד לכל הגילאים ובכל השפות. התוכניות להמשך הן להרים את המופע במקומות נוספים בעולם עם יוצרים מקומיים. כרגע יש מו"מ עם יוון, אוסטרליה, ארה"ב".

* גם העלילה של סיפור המופע מתאימה לכל סוג של קהל, לא?

"דאגתי להשאיר רמה של חופש עבור הקהל שיוכל לפרש כראות עיניו את הסיטואציות, לא רציתי להאכיל בכפית, שכל אחד יביא את הפרשנויות שלו".

* יש תוכנית בעתיד להקים כאן ביה"ס לטכניקת התיאטרון השחור?

"לא בשלב הזה, אני מעריך שיותר מאוחר, נקיים דבר כזה".

* איזו חוויה אתה רוצה להעביר את הקהל?

"מעבר לחוויה האינטראקטיבית שמשתפת ויוצאת אל הקהל, אני הייתי רוצה שיחלמו על המופע בלילה. כבר קיבלתי תגובות של אנשים שראו את 'פאנטזי' בחלומות שלהם. צורות, אורות. מטרתי היא לרגש מבחינה ויזואלית".

* אתה מתגעגע לקומדי סטור?

"אני קודם כל שחקן, קומיקאי. לא זנחתי את זה, פשוט הקפאתי. אני מסרב להצעות בסדרות ופרסומות כי חשוב לי להביא את התיאטרון לאן שאני רוצה להביא אותו. למרות זאת לא מזמן עשיתי דיבוב לקול של אדי מרפי בסרט 'שרק'. עוד אחזור גם לטלוויזיה".