בכיר בשקם לבג"ץ: חברת סקאל עוקפת במניפולציות את מגבלות הפטור ממיסים

"מפצלת מוצר ליחידות שמחיר כל אחת נמוך מהתקרה, בעוד שהמחיר האמיתי של המוצר גבוה מכך"

מנהל המכירות של רשת שקם אלקטריק, בנימין תתר, אומר לבג"ץ, כי חברת סקאל עוקפת את מגבלות הפטור ממיסי יבוא בדרך מניפולטיבית. לדבריו, סקאל מבצעת מניפולציה במחיר המצרכים שניקנים, כך שהמחיר בעיסקה מוצג כסכום השווה או הקטן מ-200 דולר, בעוד שמחירו האמיתי גבוה מכך.

לטענת תתר, סקאל מבצעת "מכירה מפוצלת", בה מפרקים את המוצר, אשר מהווה מוצר הומוגני אחד ומחירו גבוה מתקרת הפטור. כך, נמכר כל חלק כיחידה נפרדת, אשר מחירה נמוך מהתקרה. שיטה נוספת היא לחייב את הלקוח לרכוש שני מוצרים שונים כחבילה אחת, ולייחס חלק ממחיר המוצר היקר למוצר הזול יותר.

תגובת תתר ניתנה במסגרת העתירה שהגישו סופרפארם, שקם והמשביר לצרכן, כנגד המכס והרשויות, בשל פעילות חברת סקאל במסגרת ה"פטור ושמור" בחנויות הפטורות ממכס בשדה התעופה. העותרות טוענות, כי סקאל הרחיקה לאחרונה לכת במעשיה, בניסיון לעקוף את המגבלות הקבועות בחוק עד כדי הערמה לכאורה.

בא כוח העותרות, עוה"ד חנן מלצר, אומר, כי שקם שלחה נציגים מטעמה, על מנת לבדוק כיצד מתבצעת השיטה. תתר אומר בתצהיר שהגיש לבג"ץ, כי קנה כרטיס לתורכיה, וטרם העלייה למטוס נכנס לחנות הדיוטי-פרי של סקאל בשדה התעופה בן גוריון. שם, ביקש מערכת סטריאו מיני בסכום של 300-250 דולר, והוצעה לו מערכת במחיר של 299 דולר. לשאלתו האם לא יהיו לו בעיות במכס, הושב לו, לטענתו, כי המערכת מגיעה בשני קרטונים נפרדים, שאחד מהם תוכל לקחת אשתו, וכך יוכל הוא לעבור במסלול הירוק.

לטענת השקם, המוצר שנמכר לו כשני מוצרים שונים הוא למעשה מוצר אחד, כאשר הרמקולים, שהופרדו מהמערכת, הם למעשה חלק ממפרט היצרן של המערכת. הוצאה לו חשבונית בה מצויינים שני המוצרים, כאשר מחירו של האחד הוא 199 דולר והשני 100 דולר. תתר אומר, כי שני המוצרים הם שני חלקיו של מוצר אחד, שהוא מערכת הסטריאו שרכש.

לדבריו, קיים חשד שרשויות המכס מעלימות עין מהעברת המוצרים האלה, שכן הוא העמיס את שני החלקים של הסטריאו על אותה עגלה, עבר לבד במסלול הירוק ולא נדרש לשלם מס. שקם הגיש תצהיר נוסף התומך בעמדה זו על ידי קניינית בשקם, חיה בלנק. (בג"ץ 4140/95)