רוסיה: ראש הממשל קסיאנוב מביע "חשש עמוק" מהרחבת החקירה של חברת הנפט יוקוס

דבריו מאותתים על עימות חדש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לאחר התפטרותו של אלכסנדר וולושין, מנהל המנגנון המנהלי הנשיאותי

ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל קסיאנוב, הביע שלשום (ו`) "חשש עמוק" מהרחבת החקירה בנושא חברת הנפט הגדולה ברוסיה, יוקוס. דבריו מאותתים על עימות חדש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לאחר התפטרותו של אלכסנדר וולושין, מנהל המנגנון המנהלי הנשיאותי.

בשבוע שעבר הגן פוטין בתקיפות על החקירה שמנהל התובע הפדרלי נגד בעלי המניות העיקריים של יוקוס. דבריו של קסיאנוב מהווים איתות לכך שהמשבר הפוליטי עלול ליצור השלכות נוספות. ביום ה` שעבר מתחו שני סגני שרים בתחום הכלכלה ביקורת דומה על החקירה נגד יוקוס.

שלשום (ו`) קיבל פוטין את התפטרותו של וולושין. בראיונות לאמצעי התקשורת הרוסים הדגיש פוטין את העבודה הקשה שעשה וולושין ואת הידידות ביניהם, ואמר שהחלטתו להתפטר היתה "שגיאה".

במקומו של וולושין מינה פוטין את דמיטרי מדבדב, פקיד בכיר בקרמלין. כמו כן מינה פוטין את דמיטרי קוזאק לסגנו של מדבדב. אנליסטים רבים ומוסדות פיננסים קידמו בברכה את המינויים כסימן למתינות, לאחר שהתעוררו חששות שפוטין עלול למנות מועמדים משירותי הביטחון, שינקטו קו נוקשה יותר.

ביום ה` הקפיא משרד התובע הכללי ברוסיה 44% ממניות יוקוס, וביום ו` הודיע על ביטול הקפאתם של 2% מהמניות. ההקפאה נועדה למנוע את מכירת המניות בידי מיכאיל חודורקובסקי, מנכ"ל יוקוס ובעל המניות העיקרי שלה, שנעצר לפני שבוע באשמת מרמה והתחמקות מתשלום מס.

ההתפתחויות ביום ו` גרמו לעליה של כמעט 5% במניית יוקוס. חברת הדירוג סטנדרד אנד פור`ס פרסמה תחזית אשראי שלילית ליוקוס, אולם לא שינתה את דירוגה של מנאטפ, חברת אחזקות הקשורה ביוקוס.

חברת הדירוג מודי`ס, שלאחרונה העלתה את דירוג האג"ח הממשלתיות של רוסיה לדרגת השקעה, הודיעה כי לא תשנה את הדירוג מכיוון שלא חל שינוי במרכיבי היסוד של כלכלת רוסיה