חזי גוטמן: תחול האטה בקצב הורדת הריבית; האינפלציה ברבעון האחרון של השנה - 1%

העלה את תחזית המדדים לחודשים נובמבר-דצמבר * קצב פיחות השקל בשנת 2004 צפוי להיות כ-3%

הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, חזי גוטמן, פרסם היום תחזית כלכלית מעודכנת של הבנק. במסמך שפירסם הבנק, נאמר כי בעקבות הפיחות המואץ בשער השקל במחצית השניה של חודש אוקטובר עודכנו תחזיות המדד לחודשים נובמבר-דצמבר כלפי מעלה. התחזית המעודכנת ל-3 המדדים הקרובים שיתפרסמו: אוקטובר - 0.3% (ללא שינוי מהתחזית הקודמת), נובמבר - 0.4% (0.2% בתחזית הקודמת), דצמבר - 0.3% (0.1% בתחזית הקודמת).

האינפלציה בשנת 2003 צפויה להיות שלילית בשיעור של 0.5%. תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת עתה על 2.1% (1.6% בתחזית הקודמת).

פיחות השקל במחצית השניה של אוקטובר הוא בעיקר בהשפעת המדד השלילי הגבוה של ספטמבר שהתפרסם באמצע אוקטובר והפחתת הריבית בעקבות מדד זה ב-0.5%. קיימת גם ציפייה בשוק לאפס אינפלציה ברבעון האחרון של השנה, ציפייה שממנה נגזרת ההערכה, שירידת הריבית תימשך גם לאחר ההפחתה האחרונה. בהנחה שציפיות אלו, שהן תוצאה ישירה מההפתעה הגדולה של מדד ספטמבר, לא תתממשנה ומדדי אוקטובר-דצמבר יהיו חיוביים בשיעור של 0.3% - 0.4% לחודש, יואט מאד קצב הפחתת הריבית וגם ציפיות האינפלציה יעלו. כעת ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה הנגזרות משוק ההון עומדות על מעט יותר מ-1% בלבד, כמחצית מתחזיות האינפלציה של הכלכלנים לשנה הקרובה.

לגבי גובה הריבית, מעריך גוטמן כי ריבית בנק ישראל צפויה לרדת בסוף נובמבר ב-0.2% ל-5.4% ועד מרס 2004 להגיע בהדרגה לכ-5% ואולי אף מעט פחות מכך. ברמה זו תתייצב הריבית בהמשך השנה והיא תשקף ריבית ריאלית של 2.5% - 3% בלבד. ברמת הגרעון בתקציב, עם הסיכונים הפיננסיים והאינפלציוניים הטמונים בה, הסבירות לירידת הריבית מתחת לרמה זו היא נמוכה מאד. הפחתה מואצת יותר בריבית יכולה בקלות להביא את האינפלציה בשנת 2004 לרמה הגבוהה מ-3%, שהוא הגבול העליון של יעד האינפלציה לשנה הבאה.

ברמות הריבית הצפויות, קצב פיחות השקל בשנת 2004 צפוי להיות כ-3%. זאת, בהנחה שאין שינוי בדירוג האשראי של ישראל על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות. ההערכה היא, שאם הממשלה תצליח בשנה הבאה להוריד את שיעור הגרעון מתחת לרמה של כ-5.5%, שהוא הגרעון הצפוי בשנת 2003, כשהסיכויים לכך ניראים סבירים, לא יפגע דירוג האשראי של ישראל. צמיחה מהירה יותר במשק גם היא יכולה לתמוך בשמירת דירוג האשראי של ישראל, אך בינתיים תחזיות הצמיחה לשנת 2004 אינן צופות תפנית ממשית בשיעור הצמיחה - 2% גידול בתמ"ג, שמשמעותו עדיין אי גידול בתוצר לנפש.