תשובה רוצה למחוק את דלק אנרגיה מהבורסה חודשיים בלבד לפני שפרוייקט "ים תטיס" מתחיל להניב הכנסות

ההכנסות מפרוייקט הגז מסתכמים בכ-1.5 מיליארד דולר על פני כ-11 שנים; המחיר בהצעת הרכש עומד על 150 שקל - גבוה מהשוק בכ-3.8%

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק החליט למחוק את חברת דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה. היום פרסמה חברת דלק השקעות, בעלת השליטה בחברת דלק אנרגיה הבורסאית הצעת רכש ממלאה למניות דלק אנרגיה. דלק השקעות ונכסים מחזיקה ב-89.41% ממניות דלק אנרגיה כך שהצעת הרכש מתייחסת ל-10.59% מהון המניות של החברה או 485,456 מניות. המחיר בו נקבה דלק השקעות למניית דלק אנרגיה עומד על 150 שקל - מחיר הגבוה בכ-3.8% ממחיר השוק. במידה והצעת הרכש תיענה במלואה צפויה דלק השקעות להוציא בסך הכל 72.8 מיליון שקל.

למעשה די לה,לדלק השקעות, בהיענות מזערית של 256,262 בכדי שהצעת הרכש תושלם שכן היענות בשיעור האמור תביא אותה להחזקה של 95% ממניות דלק אנרגיה ותאפשר רכישה כפויה של ייתרת האחזקות כפי שמאפשר חוק החברות החדש. כבר היום הודיעו מספר בעלי מניות בחברה ביניהם, המנכ"ל גדעון תדמור וסמנכ"ל הכספים אסי ברטפלד,כי ייענו להצעה. בעלי המניות מחזיקים בכ-146,513 מניות כך שלמעשה בכדי להגיע לשיעור ההיענות המינימלי הנדרש להשלמת מהלך הצעת הרכש צריכה דלק השקעות לשכנע בעלי מניות המחזיקים בכ-109,749 מניות אשר מהוות כ-2.6% בלבד מהון המניות של הקבוצה.

דלק אנרגיה מרכזת את כל פעילותה של קבוצת דלק בתחום חיפושי הגז והנפק בישראל בחו"ל. החברה מחזיקה באופו ישיר ועקיף ב-62% מהשותפות המוגבלת דלק קידוחים אשר נסחרת בורסה וב-39% במישרין ובעקיפין בשותפות המוגבלת אבנר. הפרוייקט הגדול ביותר בו מעורבת החברה הוא פרוייקט ים תטיס בו פעילה החברה באמצעות דלק קידוחים אבנר ודלק השקעות. במסגרת פרוייקט זה גילו השותפויות בו כמויות גז טבעי בכמות מסחריים מול חופי אשקלון. גילויים אלו הביאו את חברת החשמל לחתום על חוזה לאספקת גז עם שותפות ים תטיס. חוזה זה צפוי להניב לשותפות הכנסות בהיקף של 1.5 מיליארד דולר על פני כ-11 שנים. לא מן הנמנע כי הרצון של דלק נכסים למחוק את דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה נובע מהעובדה שההכנסות הראשונות מהפרוייקט אמורות להתחיל לזרום לכיוונה של דלק אנרגיה כבר בתחילת ינואר 2004 ותשובה החליט כי את הרווחים הוא מעדיף לקצור לבדו. מצד שני ניתן תמיד לטעון כי מי שרוצה להנות מהכנסות הפרוייקט יכול לרכוש את יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים ובחברת אבנר בצורה ישירה ולא דרך דלק אנרגיה.

בכל מקרה בעלי המניות מקרב הציבור המחזיקים ב-2.6% ממניות דלק הם שיחליטו האם המחיר אותו מציעה דלק השקעות הוא המחיר הראוי בגינו יהיהו מוכנים להשתחרר מאחזקתם מהחברה. אם הם יחשבו כי המחיר אינו הוגן וכי שווי החברה גבוה בהרבה לאור ההכנסות העתידיות פרוייקט הגז הטבעי הרי שהם יישלחו את דלק השקעות לעשות שיעורי בית ולבדוק שוב את מחיר ההצעה שהוגשה להם.

דלק אנרגיה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד של 16.7 מיליון שקל לעומת הפסד של 12 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לחברה גירעון בהון העצמי בהיקף של 12.4 מיליון שקל אך היא מציינת בדוחותיה כי למרות שהיא מעריכה שהגירעון יגדל ברבעון השלישי והרביעי הרי שבתחילת שנת 2004 עם התחלת ההכרה בהכנסות מפרוייקט הגז צופה החברה כי תכסה באופן מלא את הגירעון בהונה העצמי.