שאול יהלום: תובע ממשרד הבריאות לבנות תוכנית שתוזיל השתתפות מבוטחי קופה"ח בתשלומים עבור תרופות

יו"ר ועדת העבודה והרווחה: "זה לא יתכן מצב שבו החולים ישלמו בפועל 40% מעלות התרופה כאשר הקופות רשאיות לגבות לא יותר מ-15% של העלות"

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ שאול יהלום (מפד"ל) תובע ממשרד הבריאות לבנות תוך פרק זמן קצר, אפילו חודש ימים, תוכנית שתוזיל את השתתפות מבוטחי קופות החולים בתשלומים עבור תרופות. "זה לא יתכן מצב שבו החולים ישלמו בפועל 40% מעלות התרופה כאשר הקופות רשאיות לגבות לא יותר מ-15% של העלות. מדובר במס לא חוקי שמוטל על מבוטחים אשר יש להפסיק אותו לאלתר", אמר יהלום במהלך דיון של הוועדה על תופעת הגבייה של תשלומים מופרזים עבור תרופות על ידי קופות החולים.

הסמנכ"ל לענייני קופות החולים במשרד הבריאות מיכל עבאדי הסבירה לוועדה כי הגבייה נעשית אמנם בהתאם לחוק אולם הפער שנוצר נובע מהעובדה שהקופות מחייבות את החולים לשלם 15% מהמחיר המרבי לצרכן של התרופה אך בעצמן אינן רוכשות את התרופות במחיר המרבי. נתונים אלה נחשפו לראשונה בדו"ח שמעלה לדבריה שאלות וספקות לגבי שיטת הגבייה והצורך לקביעה של שיטה חדשה שהחולים לא ישלמו מעבר לכוונה המקורית של משרד הבריאות והמחוקק. לדבריה המשרד בוחן בשלב זה חלופות שונות ובחינת הנושא תסתיים רק בעוד שמונה חודשים.

יהלום דרש לקצר את זמן הבדיקה ואמר כי אי אפשר להותיר את הציבור בתחושות של ניצול זמן כה ממושך. הוא דרש לזרז את הבדיקה גם אם יידרש לכך סיוע של גורמים חיצוניים.

יו"ר הסתדרות הרוקחים האוורד רייס גילה שקופות החולים מכתיבות באופן שרירותי לחולים תרופת יקרות מאוד על מנת להפיק מהם רווחים גדולים יותר. לדבריו הקופות מנחות אותו לספק לחולים את התרופה היקרה ביותר מבין תרופות זהות זולות בהשוואה.

יצחק גנור מנהל אגף הכספים בקופת חולים מכבי טען שבמרבית המקרים עלות התרופה נמוכה והמבוטח נדרש לשלם מחיר מינימום של 12 שקלים ולכן נראה כי לעיתים קרובות הוא משלם מחיר גבוה יותר מ-15% של עלות התרופה.

מידד גיסין, יו"ר איגוד צרכני הבריאות בישראל טען כי הקושי של משרד הבריאות להתמודד עם התופעה נובע מכך שהקופות מסרבות לגלות את המחיר שהם משלמות עבור התרופות. הוא ציין לדוגמא שקופת חולים הכללית שילמה עבור קופסת אקמול 75 אג` בעוד שהמחיר המרבי לצרכן ממנו נגזרת השתתפות החולה הוא של 8.40 שקל בלבד. לכן צריך לדבריו להחליט באיזה סכום נגזרת השתתפות החולה בדרך שתאפשר רווח סביר לקופות מבלי לעשוק את החולים.

ח"כ חיים אורון (מרצ) דרש ממשרד הבריאות להציג לאלתר בפני הוועדה תקנות חדשות שיפסיקו את גזל מיליוני השקלים מהחולים כדי לממן בתשלומי התרופות את גירעונות מערכת הבריאות. לדברי אורון במהלך ארבע השנים האחרונות גדלו ההוצאות של הקופות על תרופות ב-25% בלבד בעוד שתשלומי החולים עבור תרופות צמחו ב-55%. "מדובר בסכום עצום של כ-670 מיליון שקל שהוא בעצם מס אשר מוטל על החולים הקשים והחלשים ביותר", אמר אורון והדגיש כי קופות החולים והמשרדי הבריאות והאוצר שותפים במשך שנים להנהגת המס הנוסף הזה על התרופות בניגוד לתקנות הקיימות שאושרו בוועדת הכספים של הכנסת.